Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Benzin/dieselblanding,- farligt???
#1
Fruen har uheldigvis kommet til at tanke diesel på en benzinbil, - forholdet er ca. 5l. benzin til 40l diesel. Benzintanken er tømt, og bilen kører igen. Så langt, så godt. Nu er det jo sådan, at min nærige kræmmersjæl ikke nænner at smide al det blandede brændstof ud. Nu spørger jeg så: Er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt at hælde det på fyringsolietanken, som pt. indeholder ca. 500l fyringsolie?? Blandingsforholdet vil efter dette være ca. 5l benzin til 550l diesel, altså 1:110.
Benzin har jo langt laverre flammepunkt end diesel/fyringsolie, men blandingsforh. er også lavt. Jeg har kun brug for KVALIFICEREDE SVAR, - ikke gætterier. Er der nogen der VED det?? På forhånd:Tak for hjælpen.

mvh. Stær
Svar
#2
Sælg det til en med en diselbil.
I norge bruger man ukritisk at blande op mod 25% benzin i diselen om vinteren, for at undgå parafinudskilning i hård frost.

Eller hæld det bare i fyringsolietanken
Svar
#3
na.

Tak, så er der da nogen der tør at svare. Har selv stået for brændstofindkøb til en større flåde af bl.a vintermateriel, men det er efterhånden en del år siden,- husker at w-diesel var tilsat 25% petroleum fra leverandøren (SHELL), - for at modvirke paraffinudskilning, - og det virkede fint, især hvis man tilsatte ca 1% to-takts- olie for at kompensere for den reducerede smøreevne pga. den tilsatte petroleum, - også en anbefaling fra SHELL . Man kunne faktisk høre forskel på motorgangen (indsprøjtningspumpen). Min bekymring gik på benzinens lave flammepunkt, men jeg tager chancen, det er trods alt en "tynd" blanding. Er du sikker på, at du husker rigtigt mht. at "Ola Nordmand" bruger benzin og ikke petroleum i dieselen. Ellers er vi helt enige.

Tak fordi du gider svare mig.

mvh Stær
Svar
#4
Tror Jørgen har helt ret (for engangs skyld[Big Grin]) m Norge. I instruktionsbogen for de ældre WV' er, stod faktisk man kunne blande helt op til 30% benzin i diesel'en om vinteren.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
det er ikke unormalt at ejere af ældre mercedes dieselbiler hælder fem liter benzin i tanken ifb. opfyldning m diesel... specielt hvis motoren ikke lyder som den skal pga fugt/vand i dieselen....

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Takker og bukker, - jammen så er alt jo i orden, - det ryger i fyringsolien.
Stær
Svar
#7
[quote]Originally posted by ran

det er ikke unormalt at ejere af ældre mercedes dieselbiler hælder fem liter benzin i tanken ifb. opfyldning m diesel... specielt hvis motoren ikke lyder som den skal pga fugt/vand i dieselen....

Bull Shit....!!!!!!#128530;

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
[/quote
Svar
#8
http://www.business.dk/transport/mange-t...selbiler-0

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#9
der er jo ikke tale om at fylde tanken op med benzin.

min kollega og nærmeste kammerat havde en mercedes 250 diesel, som lød "mærkeligt" i motoren.
han tog hen til mercedesværkstedet (ejner hessel i vejle) som sagde at mislyden skyldtes kondensvand i tanken, og at han bare skulle hælde fem liter benz i tanken næste gang, og så fylde helt op med diesel for resten.
det gjorde han så een gang, og mislyden forsvandt.
jeg har aldrig selv haft en ældre dieselbil, så jeg fortæller kun hvad der skete dengang for min nærmeste kammerat...

det er dog ikke sikkert, at de små nyere dieselmotorer kan klare det samme som en ældre tysk dieseltraktor....;-)

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ran

det er dog ikke sikkert, at de små nyere dieselmotorer kan klare det samme som en ældre tysk dieseltraktor....;-)

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Nej det er helt sikker at de ikke kan.[Wink]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)