Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obama - hvilken port i haglgeværet ?
#1
Hvad er det for en port der udstøder gasserne opad her ?

Er det en original feature eller er det bøssemagerarbejde ?

Fint billede ellers...

[Image: 03skeet_image2-articleLarge.jpg]

http://www.nytimes.com/2013/02/03/us/politics/obamas-skeet-shooting-comments-draw-fire.html?hp

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#2
det kan sagtens være originalt.
har en mossberg pumpehagler i 12/89 der har 12 små huller placeret ca samme sted på løbet som den på billedet.
tror det virker lidt rekyldæmpende, men det larmer meget...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Browning US modeller (ligner meget hvad Obama har i hænderne) er ofteste med portede piber, det fåes også her i DK og en sådan råber endnu mere på høreværn, men ok det reducerer mundingsløft og rekyl ved skud

http://www.browning.com/products/catalog...mid=013485

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#4
Det ser ud som om han kun har choke i det øverste løb. Hvorfor det ? I skeetskydning skyder man da altid doubléer ? Eller er skeet skydning bare et uspecifikt synonym for lerdueskydning, så han står og træner bagduer på billedet ?

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det ser ud som om han kun har choke i det øverste løb. Hvorfor det ? I skeetskydning skyder man da altid doubléer ? Eller er skeet skydning bare et uspecifikt synonym for lerdueskydning, så han står og træner bagduer på billedet ?

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Eller også er der kun en "extended choke" i det øverste løb.

Mvh. Loft
Svar
#6
Jaae, men er der nogen af d´herrer flugskytter på forum der kan forklare opsætningen lidt nærmere. Jeg er selv en lallende amatør med et haglgevær, så jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om, hvad det egentlig er præsidenten laver på billedet. Bortset fra, at han er linksmongol, så har han da godt fat i geværet i fin stil, set med mine ukyndige øjne.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Er det ikke en temmelig lav vinkel at skyde lerduer i?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Det kan være det er jægertrap.
Svar
#9
Ja eller måske et opstillet billede, i første omgang ville man ikke offentliggøre noget billede af en skydenðe Obama.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Alm choke i nederste løb,
extended i øverste løb,
ported løb på i hvert fald øverste som modvirker opspring - det modvirker ikke rigtig rekylen.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
Er det mig eller står han ikke meget "oprejst"? Skydestillingen minder mig meget om dem der kom lige fra den indendørs cal. 22 bane. Deres første forsøg med en 12-70 kaldte vi gamle (jeg var 16 år) normalt for mærkeskydning.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#12
Fejl Happy.
Portede løb modvirker i den grad rekyl.
En ven har en ported Browning. Den er nærmest rekylfri.
Faktisk rigtig god på banen, da hullerne som du antyder vender opad, så geværet hopper mindre ved skud, og due 2 findes hurtigere.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#13
Så er det vist kun på haglgeværer - har selv skudt en del med Marlin Guidegun's med ported løb i USA og ejer selv GuideGun uden... det gør absolut INTET ved rekylen. Men det minimerer at våbnet "hopper".

Har også ejet flere pumpguns samt halvautos med ported/magnaported løb - det gør ligeledes MINIMALT ved rekylen, mod en tilsvarende af samme model UDEN ported/magnaported løb.

En kammerat her i Grl har en Marlin 1895 GuideGun med porting, og jeg har én uden. Jeg køber store mængder ammunition i Dk og pga forskellig opsætning af vores rifler, så skyder vi af og til med hinandens våben. Her føler jeg minimal forskel.

Jeg har ejet Mossberg 835 UltiMag med porting, men har også haft en rilsvarende Remington med samme længde løb uden porting - igen, minimal forskel i følt rekyl mellem de to.
Ja har haft Benelli, Winchester m.v. også - og her er det stadig minimalt hvad der er af forskel, og jeg skal ikke kunne sige om det måske er portingen/magnaporting'en, eller om det er forskellem mellem almindeligt løb eller "BackBored"/"OverBored" løb.

Men ok, Browning er da en myte i sig selv - så hvorfor ikke.

Fysikken kan heller ikke helt kapere det.

Idet gasserne bliver sendt ud af små huller i et tyndt løb - huller der er boret vinkelret på løbsretningen.
Idet det generelt er tyndt materiale, er det nærmest totalt ligegyldigt om hullerne er boret vinkelret, eller lidt mere "fancy" i en skrå vinkel så hullerne "peger" bagud. Gassen vil i hovedtræk stå nær vinkelret på skudretningen.

Jo, der kommer mindre gas fremad, men som det også ses af billedet, så er det en ret lille del af gassen som smides sidelæns ud.

Der er stadig et kraftigt blæs fremad i skudretningen, som vil medvirke til følt rekyl. Og at en smule gas slippes vinkelret på skudretningen vil da give en lille reduktion i rekyl, men næppe så meget at den bliver nærmest fri for rekyl.

Haglene opnår HELLER IKKE hele sin hastighed i løbslængden fra portingen til løbsmundingen.
Langt det meste af hastigheden kommer fra kammermunding og vel de første 30-40cm af løbet. Dermed føler skytten stadig denne hastighedsforøgelse som en rekylvirkning.

Hvis porting/magnaporting helt kan fjerne Browning-rekyl, så må Browning-rekylen også modvirkes af noget chock-absorber i skæftet eller noget andet.

Det kan næppe være pga portingen/magnaporting'en alene.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
En nem test - find et gevær der har ca samme længde, samme vægt og brug de samme patroner.
Løbslængden er teoretisk vigtig, da patronerne så tilnærmelsesvis vil yde samme hastighed (og dermed følt rekyl af accelerationen af X gram hagl fra 0-400+ m/sek) - og vægten er af stor betydning.
Man kan ikke umiddelbart sammenligne to 28" haglgeværer, hvor den ene er en 2.6kg superlight jagtudgave - og den anden er en smule tungere trap/skeet udgave.

LÆG dig ned og affyr to skud efter hinanden med gevær 1 - og to efterfølgende skud i samme skydestilling med gevær 2.
Så mærker du hvor meget rekyl der egentlig er, og man mærker forskellen tydeligere - brug gerne 36 gram jagtladninger.

I målt rekyl står cal 12 med jagtladninger gerne højt på listen, sammenlignet med rifler - men folk mener riflerne slår mere i rekyl.
Man skal op i de små Magnumkalibre som .270Mag, 7mmRemMag, for at matche de lette cal 12 lagninger - og op i noget nær 416Rigby for at matche samme rekyl-energi som de tunge cal 12.
Det er et simpelt opslag i tabeller for målt energi.

Folk der ikke tror at et haglgevær slår mere end en .308Win i målt rekyl, eksempelvis - kan prøve at lægge sig ned med begge våben, og foretage sammenligningen ved at skyde i samme skydestilling.

Det har godt nok ikke noget med portingen at gøre - men det er bare med til at understøtte at "Browning-rekyl" nok er minimeret ved at Browningen er tungere, eller har rekyldæmper i.

Uanset hvad, så tror jeg ikke på at det er portingen alene der gør at Browning er næsten rekylfri.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)