Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fabriksladede råvildtpåtroner i hhv.243 og 6,5x55.
#1
Da jeg ikke er hjemmelader, vil jeg tillade mig at spørge om hvilke fabriksladede patroner der er hensigtsmæssige både til indskydning og jagt på råvildt, da der her i tråden, efter min opfattelse, mest fokuseres på hjemmeladere. Hvilke kugler bruger de forskellige ammunitionsfabrikanter? Prisen er ikke altafgørende, men heller ikke uden betydning.

mvh. Stær
Svar
#2
Hej jeg har med stor succes anvendt Norma´s rådyr - de falder omgående og udgangshullet er ikke større end end 5 krone, minimal kød ødelæggelse - rimmelig i pris - kan klart anbefales
Svar
#3
Jeg har gode erfaringer med Lapua Mega i 6,5 x 55.

Jan
Jan
Svar
#4
Til et dyr på max 25 kg er det fløjtende ligegyldigt hvad der bruges i nævnte kaliber. Det vigtigste er træfpunktet.

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#5
WSM har ret. Et rådyr er et lille bytte for en 6,5x55. Så de fleste blødnæsede kugler klarer det fint. Træfpunkt er afgørende.

Men dertil sagt. Min gamle Carl Gustav har altid skudt satans precist med fabriksladet Norma Alaska. Og med 6,5 hastigheder, så laver den pænt arbejde.
Og med Normas Alaska kan du skyde alt det en 6,5 kan lægge ned.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#6
Hej Stær.

Til råvildt,og her taler vi jo om et gennemsnit fra og med små lam til og med store bukke,kan undertegnede på det varmeste anbefale dig, til din 6,5X55, at bruge RWS 9,1g. Doppelkern-Geschoss (DK)[Smile].
Et super kvalitetsprodukt jeg har anvendt MEGET siden den kom på markedet for en del år siden[Wink].I øvrigt er det den eneste 6,5X55 fabrikspatron der også opfylder anslagsenergikravet til større klovbærende vildt med en 9,1g.kugle.At den så er billigere end div.
Norma produkter gør jo heller ikke noget[Big Grin]Og har du økonomi til det,så køb det man i fagsproget kalder en exportkasse,altså 10 æsker (200 patroner) af gangen.På den måde slipper du for at få blandede lot-numre (forskellige produktionsserier),indskyd en´gang og brug
resten til at få noget vildt lagt på siden[:p].Og så lige til slut bare en tanke,hvis du har en god 6,5X55,hvad vil du så med en .243[?]

Knæk&bræk
Magnum.

"Vi kan ikke være helte
alle sammen, der skal
også være nogen til at
klappe af dem!"
"Vi kan ikke være helte
alle sammen, der skal
også være nogen til at
klappe af dem!"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Magnum

...............I øvrigt er det den eneste 6,5X55 fabrikspatron der også opfylder anslagsenergikravet til større klovbærende vildt med en 9,1g.kugle..................
Knæk&bræk
Magnum.

"Vi kan ikke være helte
alle sammen, der skal
også være nogen til at
klappe af dem!"



Ja da - det er helt rigtigt [Big Grin] MED et løb på 74 cm.................
Hvor mange har det på jagt ????
Der yder den 2705 Joule - 5 joule mere end krævet..........
Hvorfor mon RWS har valgt at opgive netop denne patron med 74 cm løb [Big Grin][Big Grin][:I]

http://rws-munition.de/en/hunting/produc...l#!0/40/28
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#8
Helt rigtigt Bushman!

@Magnum
Har du prøvet at kronografere de nævnte patroner i din riffel?

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#9
Hej Bushman og WSM.

Selv om det er lovligt f.eks. at nedlægge et voksent rådyr i vinterpels i fuldt spring på 20m afstand med 20g. hagl str.9(DK) vægtfylde 9,1g./ccm V1,5 375m/sek. i en enkeltløbet Baikal kal. 20 (løbslængde 55 cm. og helt åben borring) eller bruge en foldekniv med bladlængde på 3cm uden lås til affangning af kronhjort eller skyde elg med 30.30 Win. eller skyde store vinterræve med kal. 17 HMR på langt hold, har jeg jo ikke sagt at dette er optimalt.

Jeg glæder mig blot over at have friheden til at kunne vælge dette eller hint LOVLIGT, i stedet for at bruge dyrebar tid på at finde grunde til nye forbud/restriktioner vi kan trække ned over hovedet på os selv( hvilket jeg i øvrigt ser som et langtrukket selvmord på landets mange jagt-og våbenelskere),tit og ofte til stor moro for alle de anti jagt/våben lobyer vi har tæt omkring os her i landet.Husk på de jo også læser med her på siden! Riffeljagt.com skulle jo nødigt fremover komme til at hedde riffelforbudt.com.........

Mit svar til Stær er faktisk baseret på rigtig megen praktisk erfaring med denne patrons
virkemåde på netop råvildt,hvilket jo er esensen af hans spørgsmål.At jeg så oplyser ham om at han kan bruge patronen lovligt til større klovbærende arter også,er jo netop for at give Stær en
ekstra brik til hans "puslespil" omkring hvad han skal vælge til sin 6,5'er,altså finde af nye muligheder.

Suma sumarum De Herrer,teorien har I fat på i den helt rigtige ende, men kom ind i kampen og vær med til at FINDE muligheder i stedet for at FJERNE dem. Og gør mig så den tjeneste at give trådstarter Hr. Stær nogle gode brugbare kontruktive løsninger på hans yderst relevante spørgsmål,I ved jo uden den mindste tvivl meget om tingene,måske enda brugbare facts omkring
kal.243 Win, hvor undertegnede nemlig er helt blank.

Og WSM,hvis du vil bruge din kronograf virkeligt seriøst, så husk at anbringe den på de 100m afstand hvor det hele jo foregår,for kuglefabrikanternes data for "ballistic coefficient" og "sectional densiti" kan jo også somme tider være så optimistiske, at grundlaget for mange af de fine ballistiske programmer vakler fælt.

Knæk&bræk
Magnum.

P.S. Ovenstående kan på sarte sjæle muligvis virke som et SURT OPSTØD, men er kun ment som
en VELMENT OPSANG.

"Vi kan ikke være helte
alle sammen, der skal
også være nogen til at
klappe af dem!"
"Vi kan ikke være helte
alle sammen, der skal
også være nogen til at
klappe af dem!"
Svar
#10
@Magnum "Og WSM,hvis du vil bruge din kronograf virkeligt seriøst, så husk at anbringe den på de 100m afstand hvor det hele jo foregår,for kuglefabrikanternes data for "ballistic coefficient" og "sectional densiti" kan jo også somme tider være så optimistiske, at grundlaget for mange af de fine ballistiske programmer vakler fælt"

Hvem f... kan ramme indenfor en kronografs maaleomraade paa 100m - for slet ikke at tale om den umanerlige lange ledning man i saa fald skulle have til displayet [Big Grin][Big Grin]

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#11
Når jeg kan nu aflæse min chronograf med sigtekikkerter på 100 meters afstand, har ikke prøvet på 200 meter endnu.
Svar
#12
Hejsa.

Jeg har prøvet dét med at sætte kronografen 100 meter ude og skyde henover den, men man skal være sikker på at ramme hvor man sigter, og at der ikke er "flyvere" imellem.

På nedenstående skive er der 5 skud fra min 7mm Rem, så det kan lade sig gøre.....

[Image: ed8f73b0.jpg]

Hilsen, Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#13
@Magnum
Jeg finder din skideballe til Bushman og WSM uopassende set i lyset af at du faktisk opfordrer til lovbrud.

Den jagtkugle du anbefaler er IKKE lovlig til jagt på kronvildt idet ingen jagtrifler vil være i stand til at opnå energikravet på 100 meter. Og så er det for så vidt ligegyldigt om kronografen står på 2 meter eller 100 meter.
Du skriver dette:

"ballistic coefficient" og "sectional densiti" kan jo også somme tider være så optimistiske, at grundlaget for mange af de fine ballistiske programmer vakler fælt.

Lige så upræcis som de opgivne data fra leverandøren, lige så upræcis er de forskellige kronografer. Derfor kan en måling på 2 meters afstand være lige så god som en på 100 meter.

Men finder du en jagtkugle som holder energikravet i en pibelængde der svarer til din egen jagtriffel, så kan du med sindsro anbefale andre at bruge den til kronvildt. Forudsat at deres pibe er lige så lang eller længere.

Myndighederne (læs politiet) vil sikkert holde sig til patronfabrikantens data. De råder heller ikke over kalibrerede kronografer. Men de kan jo godt læse at der står 74cm pibe og de kan godt måle at din jagtriffel næppe er over 65cm.

Nu efterspøger Stær så osse kun en kugle til råvildt, så spørgsmålet er irrelevant i denne her omgang.
Men ellers er jeg enig i at det er bedre at finde flere muligheder end at fjerne nogen. Jeg er blot ikke enig i at den kugle du anbefaler er lovlig til kronvildt, for det er den ikke. (medmindre din jagtriffel har en 74 cm pibe [Wink] )

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Magnum

Hej Stær.

Til råvildt,og her taler vi jo om et gennemsnit fra og med små lam til og med store bukke,kan undertegnede på det varmeste anbefale dig, til din 6,5X55, at bruge RWS 9,1g. Doppelkern-Geschoss (DK)[Smile].
Et super kvalitetsprodukt jeg har anvendt MEGET siden den kom på markedet for en del år siden[Wink].I øvrigt er det den eneste 6,5X55 fabrikspatron der også opfylder anslagsenergikravet til større klovbærende vildt med en 9,1g.kugle.At den så er billigere end div.
Norma produkter gør jo heller ikke noget[Big Grin]Og har du økonomi til det,så køb det man i fagsproget kalder en exportkasse,altså 10 æsker (200 patroner) af gangen.På den måde slipper du for at få blandede lot-numre (forskellige produktionsserier),indskyd en´gang og brug
resten til at få noget vildt lagt på siden[:p].Og så lige til slut bare en tanke,hvis du har en god 6,5X55,hvad vil du så med en .243[?]

Knæk&bræk
Magnum.

"Vi kan ikke være helte
alle sammen, der skal
også være nogen til at
klappe af dem!"



Så så, nu klap lige din pony. Det er dig selv der starter med energi i en patron du selv bruger.
For dig, gentager jeg mit svar til trådstarter:
Det er ligegyldigt hvilket blødnæset projektil man bruger til råvildt
ved brug af cal. 6,6x55 og 243W !
PS. Jeg får kun sure opstød af dårlig rødvin![Wink]

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#15
Hej Stær
Til 243 kan jeg anbefale Remington´s 100gr core lokt. Jeg bruger den , dog hjemmerullet, og den virker særdeles godt og så koster den ikke det samme som Norma. Der findes også en 80gr power lokt.
Jeg kan se i et katalog fra Rem. at de også laver en core lokt til 6,5X55 swedish, hvis den kan skaffes herhjemme er det også en mulighed.

Mvh
Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#16
Hej M@x 2.0 og WSM.

Godt brølt De Herrer!I har i teorien fuldstændigt ret, ingen tvivl om det.Men i praksis er jeg da ked af at få skudt i skoene at jeg skælder upassende ud, samt opfordrer til lovbrud. Baggrunden for denne opfordring er at i den verden hvor jeg prøver at begå mig er man lovlydig når man hos våbenhandleren finder en æske ammunition hvorpå fabrikanten lover at indholdet opfylder lovkravet til det man i den givne situation står og skal bruge.Dette gælder for mit vedkommende hvad enten jeg går efter en æske riffelpatroner eller en dito haglpatroner.Jeg må blankt erkende at jeg aldrig sprætter en haglpatron op for selv at kontrolere om
haglstørelser,vægtfylde,antal hagl eller matrialer i øvrigt er som lovet,dette må jeg som menigmand bare kunne stole på.Kronograferer produktet gør jeg af samme grund heller ikke.MEN MEN,skulle produktet senere under brug på jagt vise sig at have en eller flere skavanker lover jeg at være den første til råbe op om dette overalt hvor jeg stikker næbet frem og folk i øvrigt gider høre på det!

Skulle jeg i øvrigt lyde som en 6,5er fanatiker er det bare fordi jeg er så dårlig til at udtrykke mig på skrift(også).Skal jeg selv skyde kronvildt eller lignende bruger jeg da langt hellere min 8X68.Dog vil jeg her til slut igen påpege at jeg med begejstring har brugt nævnte RWS 6,5X55 patron til alt fra ræv,bæver og råvildt, til stort og kropstungt dåvildt og har i den forbindelse altså specielt bemærket mig dens fremragende håndtering håndtering af råvildt og så sandelig også af Mikkels bælg.

Nu håber jeg så bare at I kan/vil følge min tankegang bare et lille stykke hen ad vejen......

Knæk&bræk
Magnum.

"Vi kan ikke være helte
alle sammen, der skal
også være nogen til at
klappe af dem!"
"Vi kan ikke være helte
alle sammen, der skal
også være nogen til at
klappe af dem!"
Svar
#17
Der er, mig bekendt ingen 6½ X 55 patroner på markedet med 9 grams kugle der opfylder kravet til kronvildt. Og her er medregnet småsnyderiet med at oplyse energien med utopisk lange piber.
Men der er masser af patroner med 10 grams kugler der rigeligt overholder energikravet, så hvorfor ikke bare anbefale en af dem, så du ikke bringer nogen i fedtefadet?

Jeg kan ikke se formålet med at anvende ammunition der ligger lige på grænsen (eller under) når der findes masser af alternativer der rigeligt opfylder kravet.

PS: Jeg kan anbefale Norma Oryx 10 gram 6½ x 55 som universal kugle til alt Nordisk vildt

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
@Magnum
Det var ikke min mening at BRØLE. Og jeg ville gerne følge din tankegang.
Min opfordring er at du starter en ny tråd med dit budskab.
Som oplysning er det de færreste DRALFER der stoler/tror på hvad fabikanten pryder indpakningen med.

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Der er, mig bekendt ingen 6½ X 55 patroner på markedet med 9 grams kugle der opfylder kravet til kronvildt. Og her er medregnet småsnyderiet med at oplyse energien med utopisk lange piber.
Men der er masser af patroner med 10 grams kugler der rigeligt overholder energikravet, så hvorfor ikke bare anbefale en af dem, så du ikke bringer nogen i fedtefadet?

Jeg kan ikke se formålet med at anvende ammunition der ligger lige på grænsen (eller under) når der findes masser af alternativer der rigeligt opfylder kravet.

PS: Jeg kan anbefale Norma Oryx 10 gram 6½ x 55 som universal kugle til alt Nordisk vildt

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



10 grams kugler til en 6,5x55 er tæt på en "universel" kugle fra ræv og opefter.
Jeg har kun personlige erfaringer med Lapua Mega og i rådyr opfører d sig ganske pænt, uden nødvendigvis at være perfekte. Oryx har jeg hørt fra mange skulle være god. Det samme med Hornady roundnose 160 grain.
Men en 10 grams kugle i 6,5x55 vil jo have en lav hastighed og så duer selv de kedeligste og simple kuglekonstruktioner normalt fint[Smile]
Svar
#20
Tak for gode råd allesammen,- til 6,5'eren bliver jeg nok ved Lapua Mega 10,1g. som hidtil har tjent mig trofast i den tid jeg har anvendt denne kaliber. Mht. 243'eren er jeg lidt mere i tvivl, da jeg har brugt Geco - købt hos Korsholm, den var billig, og selvom der stod "Target" på æsken, påstod man at den var ok til råvildtjagt, så jeg prøvede, - og minsanten,- 23 skud, og 23 døde rådyr, hvoraf den der gik længst gik ca.25-30 m.så helt ringe kan de vel ikke være. Nu må jeg også tilstå, at da jeg nok ikke er den store præcisionsskytte,- så holder jeg mig til skudafstande hvor jeg er rimelig sikker på at ramme.

mvh. Stær
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)