Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ballistisk tabel for Lapua.
#1
Hej formænd

Jeg har gået og luret lidt på hvor der findes ballistiske tabeller for fabriksladet ammonition.
Jeg har downloadet en app fra lapua til min telefon, men jeg kan ikke finde data for cal 30.06. [:0]

Jeg skyder med lapua mega 185 grains kugler.

Hvor kan jeg finde dataerne for denne specifikke kugle

Som i jo nok har gættet er jeg hverken hjemmelader eller langdistanceskytte så jeg er ikke inde i fagtermerne for dette emne. Men jeg kunne altså godt tænke mig at være lidt mere specifik ved skydning end til at man liige skal holde "lidt over" når dyret er længere ude end 100 meter. Jeg har hidtil haft ganske godt held med den "gode gamle metode", men syntes efterhånden jeg mangler lidt mere specifikke informationer.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#2
http://www.lapua.com/en/products/hunting/15/21

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#3
Tak for det...... Så sidder jeg lige og spørger mig selv hvorfor jeg ikke selv magtede at finde den side.....[:I][:I]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#4
Klokker: Det kunne jeg godt udtale mig om, men vil undlade at gøre det.... :-p

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Klokker

Tak for det...... Så sidder jeg lige og spørger mig selv hvorfor jeg ikke selv magtede at finde den side.....[:I][:I]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg



Tja, du kan tage udgangspunkt i dit brugernavn.[Big Grin][B)]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#6
Når man sådan hænger sin røv i klaskehøjde, så kommer der gerne nogen og klasker i den..... Dvs. hvis man sender en sådan forespørgsel ud i æteren uden at have gjort et bedre stykke forarbejde, så må man erkende at man skal tage imod kløéne griner.... Satans osse [Smile][Smile][Smile]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#7
Hej Klokker.

Af skade bliver man klog, men sjældent rig, og risikerer en rød røv....[B)]

*smiler & griner*

Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#8
Hvordan var det nu:
Det er ikke dumt at begå fejl, det er dumt at gentage dem..

Men det ændre jo ikke ved at data i din app for 30.06 mangler og det er der ingen af dem andre som har fundet et svar på..hmm
Svar
#9
Hej Klokker

Det er min erfaring, at den slags tabeller ikke er stort bedre end den gammeldags metode. Det skyldes først og fremmest at der oftest er forskel på den mundingshastighed tabellen angiver, og den du opnår i din riffel. Til gengæld er jeg selv en stor fan af Lapuas projektiler, så hvis du kan få målt hvilken mundingshastighed du har, så skal jeg gerne lave en temmelig nøjagtig kliktabel til dig. Jeg skal også kende sigtehøjden, altså forskellen mellem centerlinierne i piben og sigtekikkerten, og jeg skal vide om du klikker i cm. eller 1/4 MOA eller noget tredje.

Jeg bor i Odense, så hvis du kommer på disse kanter en gang imellem kan vi måle hastigheden med min kronograf.

Uden en målt hastighed er du nødt til at prøveskyde på f.eks. 100-200 og 300 meter og så måle efter hvor langt over/under sigtepunktet du er med din tabel, og så korrigere for det. Det er under alle omstændigheder en god idé, for så kan man også direkte se hvilken spredning man præsterer på de forskellige afstande. Det gør det muligt at vurdere om afstanden er jagtrelevant eller den er mere til hyggeskydning og træning på banen.

Jeg har lært rigtig meget på de 600 meter skydninger Asgaard jagtforening arrangerer i Ulfborg. Det er jo når man bevæger sig ud af sin komfortzone man lærer noget nyt [Wink]. Man behøver overhovedet ikke at være klædt i "kompostklæder" eller have sniperudstyr til brug i Afghanistan for at være med der. Ganske almindeligt jagtudstyr er fint til at komme i gang med. Men pas på, man kan godt blive bidt af det, og så kan det begynde at løbe lidt op.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Hej Lasse
Jeg er af og til på de kanter så det er jeg faktisk ret interesseret i. Jeg har netop meldt mig ind i Asgaard så jeg vil uden tvivl være at finde på en af langdistanceskydningerne. Jeg har netop meldt mig til en feltskydning så nu skal der for alvor tager hul på skydning ud over den "normale"jagtskydning.. du har forøvrigt en Pm

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#11
Hvilken app til den slags er bedst til IPhone de Herrer?

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#12
Glem app's.

Køb en S&B PMII 5-25*56 Doubleturn, og smid en Barrett BORS ovenpå. ;-)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#13
Har du en god lottokupon til mig lille Bamsebjørn?

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#14
iPhone app ballistic AE skulle virke rigtig godt
Svar
#15
Den er sgu dyr

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#16
Jeg har både iSnipe (åndssvagt navn) og Strelok til iPhone. De giver samme resultater ved samme input, så hvad det angår er de så vidt jeg kan vurdere lige gode.

Alligevel bruger jeg mest iSnipe. Det skyldes at Strelok så vidt jeg kan greje går ud fra, at du kun har én patrontype, én riffel og én kikkert. Og det er jo heldigvis ikke tilfældet. Det betyder at du skal taste forfra hver gang du bytter rundt på noget.

i iSnipe kan du definere flere patrontyper og flere rifler med hver sin kikkert. Således har jeg f.eks. indtastet både min træningspatron, min jagtpatron, min riffel med S&B kikkert og min riffel med Leupold kikkert. så kan jeg vælge den kombination der gælder på dagen, og får klikkene ud i den korrekte enhed, uden at jeg skal taste en hel masse når jeg bytter rundt på tingene.

Jeg har også indtastet forskellige skydebaner. Den der hedder "Ulfborg" går f.eks. til 600 m med 100 m intervaller. En anden har jeg kaldt "jagt" den går til 400 m med 25 meters intervaller.Derved får jeg tabeller ud, der giver de oplysninger jeg skal bruge, uden at det går ud over overblikket.

(Jeg har også tastet en bane ind der hedder "Borris", den går til 1200 meter, men det har jeg ikke prøvet at skyde endnu. Jeg skal først lige have hullerne på 600 meter til at sidde stabilt indenfor et A4 ark, før jeg synes det giver mening at bevæge sig længere ud).

Så skal du kun have én app, vil jeg sætte pengene på iSnipe, men nu koster de jo ikke alverden, så der sker ikke noget ved at have flere forskellige, og så se hvad du selv synes bedst om.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Isnipe er på vej ned i telefonen Smile

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Isnipe er på vej ned i telefonen Smile

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"



Og den virker.

Sidst Asgaard var i Ulfborg brugte jeg kun ISnipe hele vejen til 600 meter med min daværende 223, som jeg solgte alt for billigt til RKN.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#19
Den ser fin ud, jeg kan dog ikke rigtig bruge den før jeg kommer på skydebanen, den skal jo have gradangivlese for skudvinklen.

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#20
Du kan bare sætte den på 0 grader.

Det har nærmest kun relevans for sidevinden, og der er der alligevel helt lokale forhold at tage hensyn til. Der er tit store dele af skydebanen der ligger i læ, så man må langt hen ad vejen sjusse sig til vinden som en kombination af vindstyrken og brøkdelen af banen hvor vinden virker.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)