Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
At ætse stål
#1
Er der nogen af de ærede brugere herinde, som ved noget omkring teknikken, materialer osv. som bruges ved ætsning af stål ?

Såvidt jeg har forstået processen, indgår der bl.a. en form for syre der kan afskærmes ved bl.a. bivoks og lign. men jeg kan ikke finde nogen oplysninger på, hvilken syre der i så fald anvendes og hvor stærk den skal være. Ret beset - min googlefu er ikke med mig..Er der nogen der ved noget i den retning og vil øse ud af visdommen ??

Mvh Zeb
Svar
#2
Man bruger normalt jern klorid.
Man maler emnet med enten lak eller voks.
Derefter ridser du det mønster eller navn du vil ætse.
Så kommer du kloriden på og sørger for at den ikke render ud over voksen.
Så neutraliserer du syren og vasker det hele af.
Og mønstret skulle stå tilbage. Det er en god ide at øve sig på noget gammelt jern først.
Da det er svært at få et godt resultat.
Svar
#3
På et søsterforum er der en spændende post om elektroætsning: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=44744

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Hej Zeb - det du spørger om er et gammelt håndværk indenfor den grafiske industri. Prøv at læse efterfølgende link - det forklarer en del af problematikken.

http://da.wikipedia.org/wiki/Kliche_(tryk)
Svar
#5
Jeg havde engang en miroku haglbøsse. En dag stillede jeg den fra mig op ad en wrap-balle. Der var hul på plastikken lige ud for låsen. På og omkring topnøglen fik den de fineste aftryk efter stråene i høet. Den rustfaste baskyle var tydeligvis ikke syrefast og der dannes åbenbart en eller anden form for syre i høet pga. plastikembaleringen. Det var ganske flot og utroligt detaljeret, men ikke særligt velplaceret.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#6
Tusind tak for oplysningerne [Smile]

Det er den klassiske ætseteknik jeg nok vil forsøge mig med, da hele stål emnet så kan sænkes i syren og så må jeg se hvor galt det går [:p]

Mvh Zeb
Svar
#7
Jeg bruger af og til "ætsning" som arbejdsredskab, ja Zeb, du læste rigtigt "arbejde".

Det var noget jeg lærte af en anden doven hund[Big Grin][Big Grin]

Altså hvordan man på ca 3 sekunder fjerner al brunering fra et våben[^] Det har siden hen givet mig mange ledige stunder hvor jeg i stedet for at slibe har kunnet sidde og slappe af og/eller surfe på nettet[8D][Big Grin][:o)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by GT

Jeg bruger af og til "ætsning" som arbejdsredskab, ja Zeb, du læste rigtigt "arbejde".

Det var noget jeg lærte af en anden doven hund[Big Grin][Big Grin]



Hmmmm "arbejde" lyder helt forkert når det kommer fra din mund [Big Grin][Wink]

Mnja nu skulle jeg jo "gråfarve" stål på meget definerede områder - ikke bare rykke brunering af på hurtigst mulige måde [8D]

Mvh Zeb
Svar
#9
GT hvad bruger du til at ætse bruneringen væk med?Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by GT

Jeg bruger af og til "ætsning" som arbejdsredskab, ja Zeb, du læste rigtigt "arbejde".

Det var noget jeg lærte af en anden doven hund[Big Grin][Big Grin]

Altså hvordan man på ca 3 sekunder fjerner al brunering fra et våben[^] Det har siden hen givet mig mange ledige stunder hvor jeg i stedet for at slibe har kunnet sidde og slappe af og/eller surfe på nettet[8D][Big Grin][:o)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Nu skal du ikke kalde slemme øgenavne [Wink]
I disse politisk korrekte tider, kaldes det selvfølgeligt for "energi effektiv" i stedet for doven [Smile]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#11
Før i tiden lavede jeg logoer på vores knive med ætsning..

Jeg greb fat i de teknikker jeg kendte fra hjemmefremstilling af printplader.

Fotolak "Positiv20" påsprøjtes emnet. "stencils" lægges på enten udskårne eller fotografisk fremstillet.

Der belyses med UV -lys og "fremkaldes" med kaustisk soda..

Dette fjerner "fotolakken" på de belyste områder, som så kan ætses med en passende syre.

I gamle dage kunne "positiv 20" tåle "kongevand" hvilket gav en effektiv,hurtig og dyb ætsning, selv i "syrefaste" ståltyper.

Nu om dage er "positiv 20" et ringere produkt, men kan fint tåle ferrichlorid og de fleste koldbruneringsvædsker.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Lasergravering er vejen frem.
Alt andet tager for lang tid.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)