Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ikke-jæger på jagt i Sverige
#1
Att.: jer, der har kendskab til den svenske jagtlov

Jeg ved, at svenske jægere kan tage ikke-jægere eller aspiranter til jägarexamen med på jagt i Sverige og at danskere med jaktledarutbildbing kan tage ikke-jægere med på sit svenske revir (inkl. at lade ikke-jægeren lave praktisk jagt), men må en dansk jæger tage en ikke-jæger med på jagt i Sverige og lade ikke-jægeren nedlægge et dyr?

Venlig hilsen

BlackJack
Svar
#2
Ja, det ser sådan ud:
http://www.jagareforbundet.se/Jagarexame...siktsjakt/
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Hej Lars.

Takker, men linket svarer ikke på mit spørgsmål, nemlig om jeg som dansk jæger må tage en ikke-jæger med på jagt i Sverige og lade vedkommende skyde dyret. Jeg er med på, at en svensker med jägarexamen kan gøre det, men jeg kan ikke lure, om reglerne for uppsiktsjakt også gælder for danskere.

/BlackJack
Svar
#4
Spørg det svenske jægerforbund og fortæl os andre svaret!

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Så er spørgsmålet sendt til det svenske jægerforbund. Jeg vender tilbage, når de har svaret.
Svar
#6
Hej Jægere og forummedlemmer,

Jeg har nu været i kontakt med Jägareforbundets vildtplejekonsulent i Sydsverige, og han fortæller følgende:

"Enligt den svenska vapenlagen får ett skjutvapen lånas ut till den som har fyllt 15 år. En 15-åring får därför jaga med gevär i en förälders sällskap, om denne kan bedriva en meningsfull uppsikt samt leda hanteringen av vapen. Något krav att en person som har fyllt 15-år behöver ha avlagt en jägarexamen gäller inte.

För personer från de Nordiska länderna gäller samma förutsättningar som för Svenska jägare."

Altså: Du må gerne tage konen eller sønnen med på jagt i Sverige - hvis de er over 15 år gamle :-)
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by BlackJack

Altså: Du må gerne tage konen eller sønnen med på jagt i Sverige - hvis de er over 15 år gamle :-)



Er der mange der har en kone der ikke er over 15 år gammel? [:o)]

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Ja da... Men de bor oftest i de varme lande og er dermed ikke dækket ind
under den fælles nordiske lovgivning.
Svar
#9
Og i syd-øst asien kan konen og sønnen være een og samme person... Stadig gerne under 15 år.!!!![Big Grin][Sad]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Touché... Den var ond. Ond og sjov!
Svar
#11
Hvorledes forholder det sig med en ældre person som har haft jagttegn fra længe før der var noget der hed jagtprøve???
Altså som har gyldigt, - "gammelt" - jagttegn, og bestået riffelprøve.

mvh. Stær
Svar
#12
Det må være samme regler; altså hvis du har dit lille stykke pap for indeværende jagtår og betalt de 300 SEK for det svenske lille stykke pap, så må du tage en ikke-jæger (over 15 år) med på jagt og låne vedkommende dit våben under behørig overvågning.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by BlackJack

... under behørig overvågning.



Det betyder, at den med jagttegn skal være så tæt på, at han fysisk kan række ud og gribe ind.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Black Jack og Yeti.

Tak for det, - det er faktisk de svar som jeg havde håbet på, og er også enig i den opfattelse.

mvh Stær
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)