Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bekendtgørelse om våbentilladelse ??
#1
Jeg har her på siden på et tidspunkt set et uddrag fra en bekendtgørelse/lov/regelsæt eller hvad det nu hed, om regler for gebyr/ afgift på våbentilladelse. Der stod også noget om tilladelser der ikke var afgiftsbelagt , vekselpiber og låsestole. jeg kan ikke finde det igen , det er specielt låsestolene jeg er interesseret i .I plejer at være så lyn hurtige til den slags , Jeg ved godt at google er min ven , men der må være kommet en kure på tråden . HJÆLP

Mvh LWL
Svar
#2
Jeg har et tillægsspørgsmål: Må man være to om at dele en vekselpibe?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
@ LWL: Det står skam i selve Våbenloven:

Citat:quote:

§ 6 b. For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr. For følgende tilladelser betales dog ikke:
1) Tilladelser til ammunition,
2) tilladelser til piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler,
3) tilladelser til lyddæmpere og optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr,
4) ind- og udførselstilladelser,
5) tilladelser til genopladning,
6) tilladelser vedrørende de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1,
7) tilladelser til blankvåben,
8) tilladelser til handlende,
9) tilladelser til signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
10) tilladelser til tilskudsberettigede museer i henhold til museumsloven.

Stk. 2. Afgiften nedsættes til det halve, hvis ansøgeren i forvejen har en våbentilladelse, for hvilken der er betalt fuld afgift.


Grunden til, at det står i loven, og ikke i bekendtgørelsen er, at det er en skat der betales, og efter grundloven kan den ikke udskrives uden ved lov. Havde det været et gebyr, kunne man godt fastsætte det ved bekendtgørelse, men så skulle prisen afspejle udgiften ved at udføre arbejdet, og så tror jeg det var væsentligt billigere end det er idag.

Efter reglerne skulle man således kunne købe både en låsestol og en pibe på hver sin gratis tilladelse. Desværre er det blevet sådan, at man ikke må samle en riffel selv, så hvis du skal have samlet en riffel af stumperne, skal du omkring en bøssemager med fremstillingstilladelse. Og så skal du vistnok have en ny tilladelse til den samlede riffel, for hvilken der skal betales efter reglerne ovenfor. Det sidste er jeg en smule usikker på, men det er der kloge mennesker der siger.

@ Claxel: hvis du ser på ansøgningsblanketten, som du bruger til både rifler og vekselpiber, så er der et afkrydsningsfelt øverst til venstre, hvor du kan søge om en fler-ejer tilladelse. jeg kan ikke se, at der skulle være noget i vejen for at være flere ejere om en vekselpibe, når nu man kan være det om en hel riffel.

https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D9B1D-02FC-4A45-8FC0-C6D32639F047/0/P704_01_0604.pdf

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Jeg har en S&L Victory med 2 piber i cal. 6,5 og 9,3 . Jeg har en kikkert til hver pibe . jeg er blevet lidt træt af at skulle kontrol skyde når jeg har skiftet pibe og kikkert ( muligvis heller ikke nødvendigt , men det har jeg det bedst med ) Så jeg vil gerne ha`en ekstra låsestol så det kun er at flytte dem rundt i skæftet og flytte bolten . når jeg kun har en bolt kan man jo ikke snakke om 2 rifler . vel ? blot et lidt udvidet vekselsæt.Er der nogen der ved om den går. der står jo udtrykkeligt låsestole i loven [Wink] lov er lov,og lov skal holdes .det kan jens betjent da umuligt være uenig med mig i

Mvh LWL
Svar
#5
Hej.

Jeg ved positivt, at man kan være flere om at dele en vekselpibe, altså flere har tilladelse til samme pibe.[:p]

Hilsen, Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#6
Der skulle ikke være noget i vejen for at have en veksellåsestol på en gratis tilladelse.

Men det er ikke sikkert dit våbenkontor er enigt, så du skal nok være indstillet på i første omgang at betale for tilladelsen. Så kan du klage over afgørelsen efterfølgende, og det bliver spændende hvad Rigspolitiet så vil sige til det.

Jeg har selv en Sauer 200 STR på jagtriffeltilladelse, og jeg har da overvejet at anskaffe en lettere låsestol at veksle med, til de jagtture hvor vægten af riflen har betydning. Det kan f.eks. være en aluminium- eller stål låsestol fra en Sauer 200, en 202 eller en CG 4000. Den låsestol ville jeg så helst have på en gratis tilladelse, men jeg er godt klar over, at det kan blive op ad bakke at få det.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
@ spejderlasse
Der står jo klokke klart .,sort på Hvidt
Kald mig bare naiv . Jeg foretrækker retskaffen optimist

Mvh LWL
Svar
#8
Hej

Der hvor jeg skal ansøge om tilladelse (Viborg) til det ene eller det andet, der går den ikke hvad angår låsestolen.

Begrundelsen er at det er på låsestolen, her kaldet systemet, er at nummeret til våben-tilladelsen bliver brugt og den er afgift pligtigt[xx(]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#9
LasseScout mener du hermed, at man ikke selv må skifte mellem veksel-piper og, eller bundstykker[?]

Jeg er da bekendt med, at det er der mange skytter og jægere der gør, og jeg tror da også ordensmagten er klar over dette.

Men noget andet er selvfølgelig isoleret set hvad loven siger.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#10
Nej, det er ikke helt let at forstå, men her kommer mit personlige bud: Hvis du køber en riffel med vekselpibe, så er den "samlet" sådan fra producentens side. Så betaler du for tilladelsen og bytter lystigt rundt på piber som du har lyst til.

Men hvis du køber en låsestol fra Barnard, en pibe fra Lothar Walther og et skæfte fra McMillan, så må du ikke selv samle stumperne til en færdig riffel, det skal en bøssemager med fremstillingstilladelse gøre.

Her er bestemmelsen i § 1 i våbenloven (med min fremhævelse):
Citat:quote:

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,


Men nu siger våbenloven altså, at det er gratis at få tilladelse til en låsestol, så jeg tror ikke Viborgs afgørelse holder i retten. Der står jo også et nummer på piben, men alligevel betaler du ikke for en tilladelse til den. Hvis jeg var dig Nemo, ville jeg betale for tilladelsen, men klage over afgørelsen til Rigspolitiet. Der er nemlig ikke meget plads til fortolkning i bestemmelsen om betaling. Man kan nemmere fortolke på, hvad det vil sige at en riffel er samlet.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)