Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tappe blod fra nedlagt vildt
#1
Hejsa!

Jeg har lige set et afsnit af "Nak og æd" hvor de brugte svineblod til at lave pandekager.
I den forbindelse tænkte jeg på om der er nogen der har prøvet at tappe blodet fra et nedlagt stykke vildt?
Her tænker jeg primært på råvildt.
Hvordan gøres det bedst så man ikke kontaminerer blodet, og skal det efterbehandles med noget for at kunne holde sig?

Venlig hilsen
Svar
#2
Jeg tror at det bliver svært, for når man tapper blodet på et svin, et får eller et kreatur, så pumper hjertet jo stadig. Når man bedøver dyret med et skud fra en boltpistol, så stopper hjertet jo ikke med det samme. derefter overskærer man halsen på dyret, så blodet kan løbe ud.

Hvis man derimod skyder maskinrummet i smadder på et stykke råvildt, så fungerer hjertet jo selvsagt ikke mere[Wink] du skal bare skyde dyret i leveren, så bliver det vidst drænet[Wink] det er selvfølgelig ikke optimalt, da man som jæger har et stort ansvar for at dræbe dyret så hurtigt som muligt. Dette gøres bedst ved at skyde hjertet i stykker, så det hurtigt taber bevidstheden, som følge af manglende blodtryk, og dermed manglende iltforsyning til hjernen.
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#3
Hvis jeg skulle tappe blod fra et stykke hjortevildt til "fødevarebrug", ville jeg
1) hænge dyret op i baghaserne
2) flå skindet af
3) tappe blodet fra med et snit/stik ved forsiden af halsens basis.

Blodet koagulerer ret hurtigt, så man står med een stor blodklump - velbekomme...
Når jeg har brugt blod til hundetræning, har jeg frosset blodet ned for at det skulle holde sig.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Vi stabiliserer bl.a. blodet med citrat. Jeg ved ikke hvordan det er i forholdt til at spise.
Men er nak-og-æd ikke noget med at tappe det stort set fra dyret og ned i dejen?
Med hensyn til hygiejne, er det nok bedst med et hovedskud og så trække skindet af omkring halsvenerne, hænge det op i bagbenene og så ellers lave hul.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Grise på danske slagterier bliver bedøvet med co2 og hjertet er i langt de fleste tilfælde stoppet inden grisen bliver stukket og blodet tappes. Kniven har en slange monteret og blodet bliver derfor ikke kontamineret af savl, opkast eller andet. Desuden bliver blodet samlet i beholdere på omkring 30 liter så man ikke skal smide en hel tankfuld ud i fald det er kontamineret. I USA bestråler man blodet inden det andvendes og derfor bruger man ikke knive med slanger. Man lader det hele pladre ned i store blodrender under slagtekæden. Man kan tappe 3-3,3 liter ud af en almindelig slagtegris og det er hvadenten hjetet slår eller ej.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by mikkelhund

Grise på danske slagterier bliver bedøvet med co2 og hjertet er i langt de fleste tilfælde stoppet inden grisen bliver stukket og blodet tappes. Kniven har en slange monteret og blodet bliver derfor ikke kontamineret af savl, opkast eller andet. Desuden bliver blodet samlet i beholdere på omkring 30 liter så man ikke skal smide en hel tankfuld ud i fald det er kontamineret. I USA bestråler man blodet inden det andvendes og derfor bruger man ikke knive med slanger. Man lader det hele pladre ned i store blodrender under slagtekæden. Man kan tappe 3-3,3 liter ud af en almindelig slagtegris og det er hvadenten hjetet slår eller ej.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap



Tak for korrektionen[Smile] Jeg skriver også udelukkende fra erfaringer med hjemmeslagtning. De lam og grise, som jeg har slagtet, har alle været skudt med en boltpistol eller en .22 mag[Big Grin] og (næsten) i samme arbejdsgang, har jeg skåret halsen over på dyret, og kædet det op.
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by mikkelhund

Grise på danske slagterier bliver bedøvet med co2 og hjertet er i langt de fleste tilfælde stoppet inden grisen bliver stukket og blodet tappes.



Dette er nu ikke helt rigtigt.Hvis hjertet ikke slår på grisen, så løber blodet ikke ordentligt af og det kan forringe kødets kvalitet.
Grisene skal dog ikke have ret meget længere tid i bedøveren end normalt før de dør.
Hvis vi havde totalstop på slagtekæden, så skete det i sjældne tilfælde at vi måtte "tømme" bedøveren og stikke grisene når de lå på gulvet. Hvis det ikke gik hurtigt med at stikke, så havde de firbenede baconsider det med at vågne igen.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#8
Da man gik over til den bedøvertype der hedder backloader, blev tiden i co2'en så lang at det er de færreste svin der vågner igen. Med de gamle modeller er det korrekt at de fleste grise kunne vågne op igen hvis de ikke blev stukket. Nu om dage taler man om "dødsbedøvning".

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#9
Okay men hvor om alting er; Der er så ikke nogen der har prøvet at tappe blodet fra et skudt stykke vildt?
Jeg vil prøve at høre en slagter hvordan blodet bliver behandlet til f.eks. blodpølse, da jeg er usikker på om citrat, oxalat eller EDTA (som vi bruger som dyrlæger) er forsvarligt at bruge, når blodet skal bruges til konsum.
Svar
#10
Citrat kan sagtens bruges. EDTA og oxalat vil jeg ikke anbefale i større mængder.
@mikkelhund: det forklarer så hvorfor der kun tappes 3-3,5 liter blod. I gamle dage (1993-97) gav et godt stik tæt på 4 liter blod.
Jeg har dog ikke fulgt med i udviklingen af bedøvere, da det normalt ikke er noget vi bruger på apotek. ;-)

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#11
På hvilket slagteri var du prezzy?

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#12
Jeg var på Danish Crown i Odense. Skolehold i 1993 og så de efterfølgende sommerferier under universitetsstudiet.
Kørte bedøver og afløste ved stikrobotten og stødbordet. Den første uge sov man ret godt når man havde fri. [|)]

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)