Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ballistisk tårn hvilke mærker
#1
Hej vil lige høre om man skal købes swarovski z6i for at få ballistisk tårn på sin kikkert eller det kan monteres på alle kikkerter?
Svar
#2
Hej Casper Skipper, velkommmen på forum.

Mange producenter af kikkerter tilbyder modeller med ballistisk tårn. F.eks. Zeiss, Schmidt & Bender og Leupold, for nu at nævne de kendteste, men der er mange flere. Der er lidt forskel på udformningen af tårnene, og hvordan de betjenes. De amerikanske har traditionelt klikket i 1/4 bueminut (MOA= Minute Of Angel), mens de europæiske i mange år har valgt at klikke i cm/100m = 0,1 Mil (= 0,1 Milliradian). Til nogle af tårnene kan man få labels eller ringe med afstandsmarkering. Det kræver så, at man skyder med præcist den patron afstandsmarkeringen er lavet til.

Hvis du primært skal bruge kikkerten til jagt, kan det give god mening at have muligheden med afstandsmarkering som på Swarovski. Så må man lave opsætningen så den passer til den foretrukne jagtpatron.

Vil man derimod skyde både på bane og jagt, og gerne eksperimentere med forskellige ladninger og projektiler, giver det bedre mening at have en kikkert uden afstandsinddeling på tårnet. Selv de konservative amerikanere er på vej væk fra MOA klikkene, og begynder at foretrække MIL klik. Det skyldes at de i stigende grad bruger sigtekors med streginddeling i MIL, og så er det utrolig praktisk at tårnet klikker i samme enhed, altså en MIL/MIL opsætning.

Tag f.eks. min kikkert, en Schmidt&Bender. Den har sigtekorset inddelt i streger med en afstand af 1 Mil, og den klikker 0,1 MIL pr. klik. Derfor kan jeg skyde et skud på banen, og måle i sigtekikkerten hvor langt træfningen sidder fra centrum. Sidder den f.eks. 1 Mil for højt skal jeg klikke 10 klik ned, uanset hvilken afstand jeg har skudt på.

Til jagt- og feltskydningsbrug laver jeg så en kliktabel der viser hvor mange klik jeg skal bruge på de forskellige afstande. Der findes gode apps til smart phones, som giver meget nøjagtige ballistiske tabeller, når du kender udgangshastigheden for dit projektil.

Det kan af og til godt lade sig gøre at eftermontere et ballistisk tårn på en kikkert uden, men det kan nok sjældent betale sig. Køb hellere den model du vil have, med det tårn du skal bruge fra starten.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Stoney Point laver kliktårn til eftermontering på mange kikkerter.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#4
Kentonindustries ligeså
Svar
#5
Ja, http://www.kentonindustries.com taarne koster omkring $ 100 og kan laves til dit specifike ladedata.
H
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)