Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako skæfteproblemer
#21
hmm sikke da noget rod.. Jeg har altid sværget til denne type olie og aldrig oplevet problemer på tidligere rifler.

Det eneste jeg ikke kan forstå er at problemet først er kommet efter 6-7 måneder, hvor riflen jævnligt har fået behandlinger med schaftol... ?
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by lars795

hmm sikke da noget rod.. Jeg har altid sværget til denne type olie og aldrig oplevet problemer på tidligere rifler.

Det eneste jeg ikke kan forstå er at problemet først er kommet efter 6-7 måneder, hvor riflen jævnligt har fået behandlinger med schaftol... ?


En langsom men sikker nedbrydning af Sakos oliebehandling, har endelig sejret.
Nogle med forstand på kemi har forsøgt at forklare mig noget omkring kemi(mislykkedes) men det var noget med at de opløsningsmidler som var i visse popskæfteolier, kunne frigøre et eller andet, specielt fra bagkappen,samtidigt kunne det ikke altid forliges med de hærdeprocesser som foregår i lindolie.
Det du vil opleve, er at de lyse pletter, hvor du har fået slået den oprindelige oliebehandling ihjæl, der vil træet forekomme tørt, åbent og kraftigt sugende. Jo mere popolie, du pøser på, jo værre[xx(]
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg vil godt advare mod at give n a ret i noget som helst, også selv om han har det. Han kan ikke styre det [}Smile]



Du behøver da ikke give mig noget jeg altid har i forvejen (ret)[8D][Big Grin][}Smile]
Svar
#24
Det lyder jo altsammen overbevisende, du argumenterer i hvert fald godt for det... Pletterne fremstår rigtig tørre, og det eneste logiske jeg har kommet på er at give dem mere olie på de steder den manglede olie.

Men flasken er da heldigvis tom nu ! Syntes bare det er mystisk så mange danske forhandlere har netop denne type olie på hylderne.
Svar
#25
Hvad siger de hos forhandleren?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#26
Der hvor jeg har købt den siger de at jeg har behandlet den forkert (udfra de samme billeder som jeg har uploaded her inde). Og det tyder jo også lidt på at han har ret, da det er noget udefrakommende der har skabt problemet og ikke Sako´s bearbejdning og behandling af skæftet.

Butikken ligger langt væk fra min bopæl så jeg tager til nystrøm og krabbe idag og får deres vurdering på problemet... Men tror da næsten det ender med at jeg må igang med at fjerne alt olien og starte forfra med et bedre produkt.
Svar
#27
@Lars. Hvis du nu spørger ham pænt (men gerne lidt provokerende - det regerer han bedst på[8D]) kan det jo være at n a også kan komme med løsningen på hvordan du reparerer det.

Hvis der som Rekyllingen siger er silikone i, er jeg bange for du er på dybt vand - tror det kan være vanskeligt at få alt silikonen ud af træet igen og det er nok en forudsætning for et godt resultat.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#28
Produkterne fra Gunstock og Truoil skulle være ok til færdigbrug. Jeg har egentlig aldrig gået ret meget op i hvilke olier som er gode og hvilke som er mindre gode. Silikone dur kun til pensling af gummilister på bildøre osv, i spray mv er det livsfarligt for efterfølgende maling mv hvis man vil have et godt produkt.
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by lars795

Det lyder jo altsammen overbevisende, du argumenterer i hvert fald godt for det... Pletterne fremstår rigtig tørre, og det eneste logiske jeg har kommet på er at give dem mere olie på de steder den manglede olie.

Men flasken er da heldigvis tom nu ! Syntes bare det er mystisk så mange danske forhandlere har netop denne type olie på hylderne.


Forhandlere sælger jo bare det som grosisterne prakker dem på. Forhandlere kan man vel ikke forlange skal have begreb om overfladebehandling, så de er vel lidt undskyldte.

Min argumentation er baseret på erfarring fra rigtig mange tilsvaredne tilfælde. Disse tilfælde opstod næsten altid ved anvendelse af det nævnte popprodukt. Problemerne opstod først omkring bagkappen, og derefter bredte det sig opad skæftet som på dine billeder.
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by lars795

Det lyder jo altsammen overbevisende, du argumenterer i hvert fald godt for det... Pletterne fremstår rigtig tørre, og det eneste logiske jeg har kommet på er at give dem mere olie på de steder den manglede olie.

Men flasken er da heldigvis tom nu ! Syntes bare det er mystisk så mange danske forhandlere har netop denne type olie på hylderne.


Forhandlere sælger jo bare det som grosisterne prakker dem på. Forhandlere kan man vel ikke forlange skal have begreb om overfladebehandling, så de er vel lidt undskyldte.

Min argumentation er baseret på erfarring fra rigtig mange tilsvaredne tilfælde. Disse tilfælde opstod næsten altid ved anvendelse af det nævnte popprodukt. Problemerne opstod først omkring bagkappen, og derefter bredte det sig opad skæftet som på dine billeder.



Kom nu med løsningen på problemet nærige gamle mand [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#31
Ja det er selvfølgelig rigtig, og den er sikkert også god nok til nogle rifler ? og de aner jo nok heller ikke at det kan give problemer antager jeg..

Jeg kan ikke huske hvor det startede, jeg syntes egentlig bare det pludselig var der...

Ja ideer til hvordan jeg får sakoen i topform igen ville være skønt ! Smile
Svar
#32
Nogen hvisker i mit øre at løsningen er ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- et komposit skæfte [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#33
Det er jo bare ikke særlig kønt Wink og ikke noget jeg kommer til at eje....
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Nogen hvisker i mit øre at løsningen er ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- et komposit skæfte [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Tænkte også på at foreslå DuraCoat - men synes jeg kunne fornemme det ikke rigtig var vejen for Lars.[Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#35
hehe... det er vist den nemme løsning på problemet Wink men ville være en skam med så flot træ, og derfor ærger det mig også rigtig meget at e riflen som den står idag...
Svar
#36
Ja nu er jeg squ godt nok forvirret på et højere plan ! :/ Jeg har lige besøgt Nystrøm og Krabbe, hvor bøssemageren stod som et stort spørgsmålstegn og ikke havde set noget lignende før. De anvender og sælger samme olie og har aldrig hørt om problematikken før. Og ligeledes aldrig haft problemer med sakos skæfter.

Jeg har mailet med vaabensmeden.dk (kristian) , som gennem alle hans år som våbenmekaniker har anvendt samme slags skæfte olie, og ligeledes har hans svende - han gav et ca. tal på at han og svendene gennem de år har anvendt det på ca. 30000 våben..

Jeg ved ikke hvilket ben jeg skal stå på og hvad næste skridt er ? Sælgeren af riflen mener ikke det er en garanti sag og at jeg har behandlet den forkert ...

hmm...
Svar
#37
Ja verden er underlig, dem der sælger skidtet, har aldrig hørt om problemer[:0]. Dem der har produceret skæfter kender udemærket problematikken.

Et fuldstændigt uvidende fjols kan umiddelbart beskrive hvilket fabrikat af popolie du har anvendt, og at du har anvendt det i rigelige mængder over en tid.

Kunne man forestille sig at dem der aldrig har set problemer, faktisk ikke har anvendt produktet over længere tid, på tilstrækkeligt mange skæfter.
Svar
#38
Jeg tænker bare, at hvis de selv aner det er noget møg, der ødelægger skæfter de sælger, så finder de forhåbentlig en anden producent ?

Ja du ramte det squ spot on, og så helt uvidende kalder jeg dig skam ik Wink

Har du et bud på, hvordan jeg skal gribe det an nu ?
Svar
#39
hej Lars,

det er jo ikke et helt ukendt problem du tager fat i. Igennem ca. 25 aar i den branche der saelger motorbaserede kraftvaerker (altsaa ordentlig motorer over 10MW/stk), har jeg da mange gang evaeret ude for at fabrikanter aldrig har set et konkret problem foer, selv om der er flere eksempler paa at problemet er set tidligere. Never trust the manufacturer ...

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#40
Hjemmeladeren : Det kan der være noget om Wink

Men i mellemtiden har sælger skrevet at jeg skal komme med riflen og, at han vil sende den til Normark. Så må vi se hvad de siger til det hele. De sælger selv den olie jeg har anvendt kunne jeg se på deres hjemmeside..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)