Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken SAKO er dette. - Type?
#21
Citat:quote:

Originally posted by GT

Den ene står der A2 på og den anden L579[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Her kan man godt se at vi har fat i en fagmand [Big Grin]
Det er nemlig helt rigtigt og den tredje version er markeret med M591 [Smile]

Derudover er der også nogle andre kendetegn:

L579: Låsen har den gamle afslutning på bundstykkemuffen, Cylindrisk med en lille skrue i enden. Skæftet er relativt ret med kindpude og afsluttet med bakkelit, eller ventileret gummibagkappe. Sigtemidlerne er den helt gamle "slæde" kærv eller williams.

AII: Låsen har den mere moderne afslutning på bundstykkemuffen. Konisk med flader, der er netskåret. Skæftet er hunter "monte carlo" skæftet med mere ergonomisk pistolgreb, og med den "røde" uventilerede gummibagkappe. Sigtemidlerne er en mere robust firkantet kærv (med netskæring - så vidt jeg husker)

M591: Ligner til forveksling AII. Bundstykket er ens, men sigtemidlerne er "tikka-sigtemidler" og rekylstoppet er ikke integreret i låsestolen, men løst.

L581: Dette var ikke en rigtig forester, men en special/eksperimental-model i medium lås og med seks låseknaster, aftageligt magasin og et noget anderledes bundstykkeafslutning. Den blev kun fremstillet kort i starten af 80'erne og blev i Danmark solgt som "sikkerhedsriflen"

Så kommer det specielle med SAKO. Om et øjeblik er der en, der siger "jeg har en AII, med det gamle skæfte"
Ja, det er helt korrekt. SAKO er notorisk for ikke at have skiftet mellem modellerne i et hug. I en lang periode havde A modellerne de gamle skæfter. De første A - modeller havde endda de gamle bundstykker!! Disse mellemfaser bliver af nogen kaldt transitionsmodeller.

Så det jeg har skitseret, er ikke facitlisten, men nogle få hovedregler. [:o)]

Mvh Søren
Svar
#22
Mente så bundstykke[:I],.Kan så se at Kjeldsen også kalder bundstykket for låsen[Wink].
Men alt i alt kan der vist stykkes en del brugbart sammen af de mange indlæg[8D]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#23
Er lidt i tvivl om de danske begreber, men er det ikke:

bolt=bundstykke

action = lås (er det så "ramme" + bundstykke, eller er det kun "ramme"?)
[?]
Mvh Søren
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Citat:quote:

Originally posted by Club338

Citat:quote:

Originally posted by 300win
Ikke korrekt, den kom i 1960...
Se her:

http://www.sako.fi/pdf/datatables/SakoOl...bering.pdf

Mvh Anders



Ja, L579 kom i 1960 - kender godt den tabel. Men den kom ikke i 243 før 1979/80. [Smile]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)



Det er A II der kom i 1979/80, L579 kom i 1959, begge kunne fåes i 243win hvis man skal tro dette.[Smile] http://en.wikipedia.org/wiki/SAKO#Sako_m...8Europe.29

Mvh Bjarne



Ja, det et jo det jeg siger....[Smile]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)