Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stærkeste trægulv??
#1
ADVARSEL-dette indlæg har intet med våben eller jagt at gøre!
Vi skal nok til at lægge nye gulve i vores stuer inden for overskuelig fremtid. Jeg har fra Fruens side fået forbud at lægge andet end trægulve! Men hvad er stærkest? Vi har to hunde,så gulvene skulle gerne kunne holde til rimeligt hårdt slid,uden at blive alt for ridsede eller grimme. De skal også kunne holde til gulvvarme.
Kom med jeres erfaringer[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Pergo[:I], øh der er da spånplade nedeunder, er det så ikke en slags trægulv.[Wink]
Argh, jeg ved det er stærkt men har nu selv eg - der er efter 4 år absolut intet at se, møbler bliver rutsjet hen over gulvet, tror ikke du kan se en ridse.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
Jeg har noget bongossi træ liggende der har været i en svinestald, det kan ikke findes mere holdbart, og med 2 hunde så har de hurtigt slikket det værste svinemøj af[Big Grin] - der vil fruen IKKE kunne klage over kvaliteten[Big Grin]

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#4
Svoger har lagt hele huset med bambus...
Vi havde nogle prøver som vi prøvede at ridse og stikke med en lille skruetrækker..
Og det lykkedes ikke... Tror næsten det er stærkere end pergo..
Om man så bryder sig om udsenet er så noget andet..
Jeg elsker mit eget askegulv, men det trænger nu efter 8 år til slibning..
Og vi har jo kun 4 små børn og hund (gennem de sidste 1,5 år)..

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#5
En lidt anden mulig var et Allock gulv [8D] Vi har sådan et gulv og det er godt nok et laminatgulv men det hårdt som en i hel.... Der er 50 års garanti og det er lavet til gulvvarme. Jeg troede ikke på holdbarheden men efter 10 min voldtagen med en roterende stålbørste hvor der ikke var andet at se end en begyndende mørkfarvning pga varme ændrede jeg mening. Det gulv vi har ligner fuldstændig et gammeldags plankegulv.

Mvh Zeb
Svar
#6
Er enige med de øvrige angående pergo gulvet (eller et lignende laminatprodukt) Ved godt det ikke er rigtigt træ,men for pokker hvor er det slidstærkt. Ellers er egetræ jo et godt bud. Min påstand er alle "rigtige" trægulve skal vedligeholdes og med vedligeholdelse mener jeg også en slibning når de værste ridser ikke kan skjules længere... Umiddelbart ville jeg klart foretrække rigtigt trægulv ,men med tre hunde i huset er der lagt laminatgulv i det meste af huset.
Man kan forøvrigt, med fordel kigge efter gulv i Tyskland f.eks. Bauhaus i Flensburg. God service og meget fordelagtig pris i forhold til danske priser..

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#7
Jeg har lagt ca. 80kvm af det billigste bøgelaminat jeg ku finde hos jemogfix i hele stueetagen. Det er klikgulv og har nu holdt i 4 år. Vi har 3 labradorer der spæner rundt på det og det har ikke tydelige slidmærker endnu. Ialt kostede det mig 2500kr og når det er slidt, så hiver jeg det af og lægger et magen til på igen. Det tog mig under 1 dag at lægge.

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#8
Pergo....., helt klart,

Har selv lagt 80 kvm. mørk "Skibsplanke" i køkkenalrum for snart 5 år siden. Indtil videre ingen ridser, kun mærker fra ting der er tabt (skruetrækker under montering af lampe[B)]).

Mvh.
SA
Svar
#9
Massanranduba træ hele vejen ... de lokale i sydamerika kalder det for "bulletwood" pga. hårdheden [:p]

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#10
Bambus.

Det findes i stavparket og komprimeret parket.

Vi har stavparket i entreen og det holder bare!

En af "legekammeraterne" har det komprimerede. Han har par springere og lidt uvorne unger. Her tror man at gulvet er nyt. Jeg har fået et par planker til et nyt værkstedsbord.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#11
Hvis det stod til mig,så blev det en eller anden form for "kunstigt" gulv. Selvom jeg langt bedre kan lide trægulve... Men jeg tror ikke jeg får lokket konen med på ideen om et plastic-gulv[V]

FAIR-tak for det generøse tilbud!![Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Lyt nu til de gode råd om div.laminater

jeg har selv lagt et egeparket gulv , og det har vores sløve halvfed lab , formået at ridse . på trods af gulvmandens lovprisninger.

skal det absolut være træ så sørg for at advare fruen , så ikke det ender med at gå ud over en stakkels jagthund .

Så har du også muligheden for at spille " hvad sagde jeg " kortet på et senere tidspunkt , når den søde hund er blevet til en F........ møgkøter

Mvh LWL
Svar
#13
Hej Ulrik

Jeg er ved at forberede at lægge 90m2 mahogni. Har haft et lille (ca.16m2) liggende i nogle år nu og det ser ud som nyt. Selvfølgelig kan det ridses, men det er træ og ikke et plastprodukt. Jeg har gulvvarme under det, som jeg også har i resten af huset. Et rigtigt trægulv har en meget bedre akkustik

Jeg har stadig +100m2 tilbage efter jeg er færdig med mit eget hvis du er frisk på en handel[Wink]. Det ligger i stave på 1200X62 og er 22mm tykt. Så det kan slibes et par gange hvis det skulle blive nødvendigt.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED HOYT Element RKT


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#14
Laminat, laminat, laminat....jeg har et fandens flot (og dyrt) asketræsgulv i soveværelset.....4 år gammelt og ridset og hakket. Da det ligger i soveværelset kan jeg skrive under på at det ikke er overdreven aktivitet der er skyld i ridserne (desværre[Sad][Sad]). I stuen har vi et laminatgulv fra bauhaus, samme alder og væsentlig mere aktivitet og ikke et mærke at se nogle steder. Jeg kender ingen aktive børne/hundefamilier der ikke har fortrudt deres ægte trægulve....

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Hej Ulrik

Jeg er ved at forberede at lægge 90m2 mahogni. Har haft et lille (ca.16m2) liggende i nogle år nu og det ser ud som nyt. Selvfølgelig kan det ridses, men det er træ og ikke et plastprodukt. Jeg har gulvvarme under det, som jeg også har i resten af huset. Et rigtigt trægulv har en meget bedre akkustik

Jeg har stadig +100m2 tilbage efter jeg er færdig med mit eget hvis du er frisk på en handel[Wink]. Det ligger i stave på 1200X62 og er 22mm tykt. Så det kan slibes et par gange hvis det skulle blive nødvendigt.
[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED HOYT Element RKT



Nu er det ikke tykkelsen på gulvet der er udtryk på hvor mange gange det kan slibes, men tykkelsen på slidlaget eller mængden af materiale over fer´en.[Wink]

Jeg er stærkt fortaler for gulve i Eg eller Douglas gran. Eg er hårdt (sørg for at det er Europæisk eg), hvis man vælger det i en type med mange stave Sildebens-parket etc., kan man relativt nemt udskifte e´n stav om nødvendigt.
Douglas er relativt blødt men rejser sig nemt igen ved en afvaskning med MEGET varm vand.

Slutteligt er det ret vigtigt at vide hvilken hustype du bor i - man sætter jo heller ikke kunststof-skæfte på en flot Engelsk haglbøsse, men det jo fint på mange andre typer våben[Big Grin]

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#16
Åh, glemte at nævne Douglas træ som Bo så heldigvis gør.
Det er vildt flot, og faktisk til at betale sig fra, også i masive planker. Kør evt. Til Ikast og se gulv (og skriveborde og vægge og.......og .......) i massiv douglas - Douglas Huse, Ikast.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
Hunde og børn = laminatgulv!!

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#18
Der findes flere hårde træ sorter lidt til enhver smag, men det du bør være mest opmærksom på er overfladebehandlingen med en halv dårlig lak holder det ikke i mange år, og nogle af de olierede gulve er der hærder i olien og ikke nemt at rep. på.
Er gulvet hvidpigmenteret er det meget svære at rep med godt resutat.
så få sælger til at give skriftlig garenti på at det kan holde til hund.
Svar
#19
Ege trae maa vaere godt. Brug en Water based finish coat,2-3 coats. Jeg bruger selv Bona Trafic meget bedre end oil based. Jeg har selv 6 hunde, hvoraf 4 er ruhaars.
http://www.thorenfeldtconstruction.com

Ps. Jeg har en ranch i Burns Oregon paa ca. 10.000 acres, Hvis nogen af jer har lost til at prove at jage coyote's og ground squirrels. Og til jer der ikke mener at eletroniske calls er etisk correct, Bring Bow and mouth call.

Bo
Svar
#20
Massiv træ er ikke velegnet til gulvarme (selv om det kan lade sig gøre), derfor er laminat- eller kunststof-gulve at foretrække, med de parametre som er opstillet forstås.

BTW - Bambus er ikke træ men græs. Bambusgulve er fremstillet efter en metode kaldet WEST (Wood Epoxy Saturation Teknik) hvor man mere eller mindre imprægnerer med epoxy. Gulvene er ekstremt slidstærke og vil ikke blive matte eller ridsede. Man bør dog være opmærksom på at der er anvendt isocyanater i disse produkter og hvis man har tendens til overfølsomhed bør man være varsom (personer som lider meget af håndsved vil ofte reagere med overfølsomhed på isocyanater).

[Image: bueskytte.png]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)