Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugler til Bøffel og Elefant jagt ? i 375H&H
#1
Hej
Jeg vil gerne vide, hvilke kugler man lader til jagt på Elefant og Bøffel i kaliber 375H&H og hvilke hastigheder de skal lades til ?
Håber der er nogle som kan hjælpe.

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Jeg ville bruge Barnes TSX, 300grs. Foerst en normal hollow point og nogle solids i magasinet. Hastighed, 800 m/s. Jeg ved godt at der er nogen der mener at ca. 750 m/s er mere passende, men i det interval vil jeg gaa efter den bedste samling af de to typer mere end taenke paa hastigheden.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Du skal gå efter 300 grains kugle med 2300-2400 fps. Glemt alt om gruppestørrelser - det spiller INGEN rolle til bøffel- og elefantjagt, men den det gør tilgengæld sikker funktionalistet og dybdevirkning.

Ved du om ph'en vil lade dig skyde med ekspanderende kugle på bøffel? Elefant er jo KUN solid.

Jeg ville selv gå efter Woodleighs, og så vælge deres nye kugle med svær kappe som soft. Der findes mange gode og egnede softs - men da de jo skal være nogenlunde sammenfaldende med din solid, vil jeg gå efter Woodleighs. Husk at din solid bør have en relativ stump/fladnæse for at give bedst retningsstabilitet og dybdevirkning. Der findes kugle der er bedre formet end woodleighs, men disse er monosolids (Woodleigh har også deres Hydrostabilized), men det gør at kugler er voldsomt lange i forhold til vægten.

De rent fladnæsede kugler kan give store udfordringer med pålidligheden fra magasin til kammer.

D93
Svar
#4
Barnes-X Tripple i 300 grain, m. Rhino 15 70 grain. Federales Magnum primer, Remmington hylster, sat til 91 mm og krympet. Dito på Barnes Solid - field tested to my full satifaction[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

De Barnes-X Tripple gik lige igennem ved sideskud, så pas på ved skydning til dyr i flok.
Solid, er mærkelig nok de eneste kugler jeg har opsamlet, En kan du genlade og den anden er temlig skæv (sad i rygsøjlen).
Skudt fra min riffel sidder solid 20-25 mm over X-3 på 100 meter.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
Hej
Hvis der er nogle som vil fortælle om deres kugle valg og hvordan du skød elefanten eller bøflen, hvor de ramte og hvilken kugle der blev brugt, hvis du selv har ladt dine kugler, så vil jeg gerne høre om hvordan de er ladt.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#6
Jeg fik engang det spørgsmål af en der hedder Kim, som skulle på bøffeljagt. Jeg ladede 300 grains A-frame til ham og hans jagtkammerat, da de skulle skyde med samme riffel.

Til de andre antiloper brugte de 300 grains Sierra med stor succes.

De skød begge bøffel uden problemer og Kim blev med tiden en af mine nærmeste venner. Tror jeg har skudt over 40 stk råvildt hos ham, da han altid har travlt i efteråret. .

Så det var nogle gode .375 bøffelpatroner.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Min egen bøffeljagts erfaring med .375H&H er kun høstet med Normas TXP (300 grains A-Frame) ladning. Og ja det virker fint.

Men .375 blev kun brugt når bøflerne var i flok og vi dermed ikke skulle have gennemskud etc. Til en hver anden lejlighed brugte vi .500 NE på den jagt.

.375 er ikke et våben som jeg føler mig på nogen måde overgunned med når vi taler big five, og da slet ikke når jeg bevæger mig rundt i tæt vegetation med risiko for at jeg lige pludseligt står ansigt til ansigt 4 tons elefant. Jeg har dog aldrig jaget elefant, kun jaget i områder hvor de var.

Om det ændre lødigheden af det råd jeg først gav dig, må du jo vurdere.

D93
Svar
#8
Maubla,

Citat:quote:

Hej
Hvis der er nogle som vil fortælle om deres kugle valg og hvordan du skød elefanten eller bøflen, hvor de ramte og hvilken kugle der blev brugt, hvis du selv har ladt dine kugler, så vil jeg gerne høre om hvordan de er ladt.

Mvh Maubla Ole


.

Selvfølgelig, det vil VTF: Prøv Search: bøffel og 375[Big Grin]

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
D93. Nu har jeg bestilt R8 375H&H løb, nu kommer jeg til at tvivle på om det var bedre at jeg lånte en Ruger 416 Taylor af en god ven. Mit problem er at jeg er Links skytte, men der er 416 Tayloren også, men det er ikke muligt at låne en LH riffel der nede.

PH har smukke lotte i 458 med, så må han jo hjælpe til.

Han var glad for at jeg ikke kan løbe for det kan han [Big Grin]

mvh maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#10
@Maubla - du skal selv jage bøffel og elefant? Du har R8?

Jeg er ikke 100% inde i kaliberudvalget til R8, men jeg er da helt sikker på at man kan få 416Reminton? Hvad med 458 Lott?

En 375 pibe vil du naturligvis kunne bruge til så meget andet. Men når du har budget til en sådan safari, så er en pibe til R8 næppe det der ødelægger din dag?

Jeg synes bestemt bedre om at have .416 eller større i hænderne når vi taler storvildt og tæt vegetation. De af mine bekendte som har skudt elefant med .375 har ikke været stolte ved det bagefter. Men bottom line er jo, at du har din livsforsikring i ph'en ikke i din riffel.

Knæk og bræk

D93
Svar
#11
D93
Planen er at jeg vil skyde en elefant eller en bøffel.
Fordi jeg bestilte 375H&H er pga. han spurgte om jeg selv havde en 375 eller om jeg skulle låne en 375 af ham, men jeg er links, så derfor vil jeg have min egen med.
Om jeg købte en 375, 416 eller en 458 tror jeg det vil koste det samme, men syntes bare en 375 ville være en jeg nemmere kunne bruge senere. Tror jeg holder mig til 375H&H, den ved jeg at jeg kan skyde med da jeg har haft den til en M03.

Men tilbage til kugle valg.
Mener i at elefant er det solid og bøffel er første kugle en solid og derefter ekspanderende kugle som Barnes X eller SWift A-Frame.

Jeg vil gerne vide lige nøjagtig hvilken kugle og hvordan i har ladt dem. måske jeg spørger formeget men det må i leve med [Big Grin]

Ja det er en Blaser R8 jeg skal skyde med.

mvh maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#12
Er det ikke første kugle der er ekspanderende og de næste der er solid ? Så første kugle er en bladkugle hvor bøflen har siden til.
Efter første skud kan alt ske og man kan blive nødt til at skyde i en ugunstig vinkel. Derfor en solid som anden og tredie kugle som kan trænge ind i motorrummet fra en hvilken som helst vinkel.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Er det ikke første kugle der er ekspanderende og de næste der er solid ? Så første kugle er en bladkugle hvor bøflen har siden til.
Efter første skud kan alt ske og man kan blive nødt til at skyde i en ugunstig vinkel. Derfor en solid som anden og tredie kugle som kan trænge ind i motorrummet fra en hvilken som helst vinkel.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



M@X, du har helt ret. Første kugle ekspanderende (da man jo kan undlade at skyde hvis dyret ikke står forsvarligt - altså med mindre dyret skulle vælge at angribe først [^]) og solids til opfølgning.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#14
Jeg mener også Max har ret.... Hvis man skal stikke krabaten en Mexicansk bladkugle, er det bedst den er fuldkappet. Der er sgu langt omme fra røvhullet og op til pumpen på sådan nogle store labaner[Big Grin]
(Ingen praktisk erfaring, kun logik og lidt læsestof)[Big Grin]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#15
Ifølge de nye regler for sydafrika, er det kun bøflen af de to der må skydes med expanderende projektiler.
Tykhuder: elefant, næsehorn og flodhest SKAL skydes med fuldkappet. Så mit bud er Woodleigh, der jo fås både fuldkappet og expanderende i samme form og vægt [Wink]

Hvis ikke jagten skal foregå i sydafrika er deres regler jo overflødige, og de tidligere bud med en expanderende i første skrald og fuldkappet derefter, lyder i mine ører fornuftigt[Smile]
Svar
#16
375 H&H er for klein til elefant, 416 og opefter. Den elefant giver det hele et hak op efter og man skal bære en riffel der kan klare det største vildt man er efter. Den 375 pibe, ja du kan da brugen bagefter, men til hvad, hvis du har problemer med rekylen. Du har en R8, som du forhåbentlig kender og er glad for - fedtspiller - hvis man har råd til elefant og bøffel, så har man også råd til en tung pibe til sin R8[:o)]

Bøffel: En soft på toppen, resten solid. Elefant er forhåbentlig kun solid. Hvis der tillades andet vil jeg gerne have navnet på din PH, så jeg kan undgå at komme på jagt med ham.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#17
@Maubla - ved ikke om vi tale for hinanden, eller om du ønsker et andet råd end det oprindelige jeg gav dig?

Der findes bedre kalibre valg end det du har gjort - men der er meget fornuft i det du har gjort, og som jeg læser det er du også blevet anbefalet det af den ph du skal jage sammen med? Han du snakket med ham om han overhovedet vil lade dig jage bøffel med ekspandrende kugle? Det er ikke alle ph'er der vil det i .375H&H. Som Thorlak helt rigtig skriver så er solid ikke det samme som garanti for gennemskud på bøfler!

Jeg skal på den baggrund stadig fastholde mit råd 300 grains Woodleighs SN (nummer 44HD) og FMJ (nummer 46). Her vil du få gode kugler som med lille indsats får til at skyde identisk inden for de jagtlige relevante.

Det har det i hvert fald gjort for mig i .450/400, .416 Rigby, .470 NE og .500 NE!

Og udgangshastigheden skal ligger mellem 2300 og 2400 fps. Sættedybden bliver lige præcis den som krymperillen diktere dig!

D93
Svar
#18
Når i nu er så forgabte i disse hersens solids, er det så begrundet med et ønske om ekstra spænding??????

Min erfaring er dog begrænset til et par vandbøfler.
1.ste får en 458Wm softpoint, og går ned i skraldet, og bliver nede.
2,nd får en sp på halsen, og går ned i skraldet. men guiden sagde at den ikke var ordentligt død, hvorefter han mente at jeg skulle give den en fuldkappet i hejrteregionen. Dette væltede den om på siden, guiden sagde at den skulle have en mere, hvorfor den fik endnu en solid mellem forbenene op gennem maskinrummet.
Så blev den sgu gal, rystede på hovedet og fik øje på min gode ven fra sverige, sprang op, for at give den lille lasse lidt motion. Det synes jeg ikke var helt fortjent, så jeg gav den endnu en solid som knækkede skulderknoglen på bæstet. Herefter vendte den rundt på 3 ben, så fik den endnu en solid som knækkede den anden skulderknogle. Så kunne den da i det mindste ikke løbe længere. Efter 1 minut væltede den op og var død.

Vi kunne senere konstatere at den første blødnæsede havde høstet et 10 cm tyk træ, var gået gennem det ene horn, og sad så inde på halshvirvlen.

Min opfattelse er at hvis man skyder med fuldkappet, svare det i mange tilfælde til at smide vand på en gås. De indre skader er simpelthend for små. og det tager alt for lang tid før de vælter, med mindre du ramer styresystemet.
Svar
#19
@n a - giver du ikke selv svaret!?
Hvad du brugt en solid til det første skud, havde den jo ikke stoppet på halshvirvlen[^].

Solids har helt klart deres berettigelse til storvildt! Men solids til jagt er en "videnskab". Ingen tvivl om at fladnæsede solids giver lagt bedre resultater end de gamle rundnæsede.

Din .458" solid laver en større permanent sårkanal end en ekspanderende .375"

D93
Svar
#20
Hej

THORLAK: Det har ikke noget med at gøre man er fidt spiller, fordi jeg bestilte 375H&H, det er at jeg er blevet anbefalet det af ham PHèn jeg skal gå med og at jeg tidligere har haft 375H&H som jeg skød godt med, derfor vender man jo nok tilbage til det man er tryg ved. Et nyt løb er nok den mindste del af det her projekt.

Ville i lave det 375H&H om til et 416Rigby eller RM hvis det var/er muligt ?
Kan se i foreslår 300gr kugler, hvor min PH sagde at en 350gr. solid i 375H&H til elefant.

Jeg har prøvet flere gange at skyde med en Ruger 416Taylor, det kan jeg nemt, det er ikke rekylen jeg er bange for, selvom jeg syntes 375H&H er mere behagelig.

Vedr. optik har jeg en Meopta 1-4x22 med lys, men der er kun en prik at se, hvis den er tændt, derfor havde jeg tænkt på en 1,5-6x42 eller den nye Leopold VX6 1-6x24 med trådkors og lys.

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)