Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er Sauer 202 virkelig så dårlig
#1
Vi var i går nogle stykker som var ude og skyde med riffel.

I den forbindelse oplevede jeg 2 gange at min Sauer 202 klikkede.
Jeg oplevede ligeledes et skud der var 1 sekund forsinkelse på.
Klikket var tydeligt i aftrækket, og i begge tilfælde kom skuddet i samme øjeblik jeg ville åbne låsen.

Jeg fortsatte skydningen med den gamle BSA riffel i stedet, som klarede resten af skydningen problemløst.

Efter at jeg kom hjem undersøgte jeg sagen, og fandt ud af at der var lidt rust inde i løsen. Dette rust forhindrede slagstiften i at komme frem når aftrækket gik. Der var bare det ved det, at når låsen blev påvirket på en eller anden måde, kom slagstiften løs og skuddet gik.

Jeg ville lige høre om andre havde oplevet noget lignende.

Riflen blev købt i 2006 eller 2007 (husker det ikke lige helt), ved en større Østjydsk våbenforretning, som indtil nu ikke har taget nogen af de talrige problemer med den alvorligt.

Af problemer kan nævnes:

Riflen ruster værre end en gammel Alfa Romeo. Selv om jeg smører den rigeligt ind i olie (forskellige olier er prøvet, lige nu køre jeg med Bechem GD 40) ruster den alligevel både udvendigt, og særligt slemt indvendigt.
Har brugt de samme olier på Sauern, som mine andre våben, og de har aldrig haft rustproblemer.

De par gange riflen er blevet brugt i hård frost, er den kommet fra en varm bil eller hytte, hvorefter bundstykket ret hurtigt har frosset sig fast. Den eneste måde at få lortet op er ved at slå på det og bruge vold, fastfrysningen er sandsynligvis på grund af kondens, men jeg har ikke det samme problem med mine andre 2 rifler.

Når der er det mindste støv i luften går låsen ufatteligt stramt, og knaser slemt, tolerancerne er simpelt hen for små til støvkorn. (en tør nysået god dansk mark er nok)
Det kan være nærmest umuligt at åbne lukke låsen, og flere gange har jeg på en sommerjagt været ude for at slagstiften satte sig så fast at riflen klikkede (Da skød den ikke når låsen blev åbnet, men virkede efter en total rensning af låsen).
Den ene gang jeg har haft riflen med i decideret ørken, måtte jeg bare konstatere, at den er nærmest ubrugeligt i et sådant miljø.
Igen har begge mine andre rifler været igennem de samme forhold, uden at de gav problemer.

Som det nyeste, kan jeg jo nu tilføje "selvskudsapperat", til listen af problemer der har været med den riffel.

Det kan da godt være at jeg er en kværulant, men den gamle BRNO, og endnu ældre BSA, som jeg har brugt siden 80erne, virker bare, og ingen af dem har nogensinde givet vrøvl.
Så køber jeg en, for mig ret dyr mærkevareriffel, og er efterhånden så ked af den at jeg overvejer at smide lortet i mosen.

Er det nu bare mig der er galt med eller er Sauer 202 serien, virkeligt noget lort.

Med venlig hilsen
Sonny W. Jensen
Svar
#2
Et search på Sauer giver 20 sider[Wink], bla.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=19548&SearchTerms=sauer

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#3
Hej Sonny
Kværulant tror jeg nu ikke du er, men halvblind må du sgu være.[Big Grin]
Som Kima,s link angiver, har der været skrevet side op og side ned om Sauer, kan ikke forstå du kan have undgået at se det ( har måske en lille mistanke om DU mest læser om jagt og ikke så meget alt det andet "ligegyldige"[Big Grin])
Sauer er vel verdensberømt, ihvertfald herinde, for deres problemer.
Prøv at google" sauers berømte dobbeltaftræk" ( er sikkert bla i Kima,s link). Præcis det der sker som du skriver: aftræk, tydeligt klik, idet du begynder at løfte låsen, BANG.
( underlig form for snelle[B)])
Ved at mange har prøvet at negligere problemerne og påstå det var i gamle dage.
Vil påstå problemet kan opleves i flere tilfælde VED HVER ENESTE FELTSKYDNING
Tror det var GT der fik det optalt ved en feltskydning sidste år, der var 4 tilfælde.

Men vent nu lidt inden du løber mod mosen, den sidste ....................................[:I][Big Grin]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Jeg har ikke lige lagt mærke til alt det der er skrevet om Sauer. Men CP, du har ret, jeg læser mest om jagt, de der våben er for mig bare et stykke værktøj, som skal bruges på jagt.

Jeg dog fået så meget med at jeg ved der har været problemer med at skidtet vil skyde når man lukker den (har oven i købet selv oplevet det ske ved en naboskytte på en drivjagt).

Tak for øjenåbneren Kima, jeg er jo også ved at være halvblind, men burde alligevel have lavet en søgning.
Jeg syntes ikke at det er specielt behageligt at læse om alle disse problemer, når jeg nu selv har sådan et apperat. Skulle nok lige have undersøgt sagen noget mere inden den blev købt.

Der så bare lige et godt spørgsmål:
Når der nu er problemer med disse rifler, er der nogen som har fundet løsninger på et eller flere af disse problemer?

Sonny

Mosen skal i sidste ende ikke forurenes, så det ender nok med at min Sauer bliver givet i bytte for en anden riffel.
Svar
#5
Jeg kan løse dit problem permanent:
Byt riffel med mig, så får du en Sako Forester 308 W lige over [Big Grin].

Aftræk og slagmekanisme skal bare renses grundigt og smøres sparsomt, Så fungerer riflen uden problemer.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by bobo

Tak for øjenåbneren Kima, jeg er jo også ved at være halvblind, men burde alligevel have lavet en søgning.
Det var så lidt[Wink], nogen gange er det bare nemmere at læse det der er skrevet istedet for at diskussionen skal starte forfra
Jeg syntes ikke at det er specielt behageligt at læse om alle disse problemer, når jeg nu selv har sådan et apperat. Skulle nok lige have undersøgt sagen noget mere inden den blev købt.
Du skulle nok have brugt search lidt før[}Smile][:o)], nu er det lidt ligesom at kaste brønden til når ungen er skudt og skindet faldet i eller hvordan det nu er man siger

Der så bare lige et godt spørgsmål:
Når der nu er problemer med disse rifler, er der nogen som har fundet løsninger på et eller flere af disse problemer?
Search eller byt med Lasse[B)]



[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#7
Ja. Det er interessant at læse. Min sauer 202 har nu aldrig fejlet det mindste i sne, frost, skidt og bladder. Der er også mange 202'er i landet. Håber ikke min begynder på at driller som man høre andres har. Ligesom blaser hører man også mange historier om både gode og dårlige, trods det er der stadig mange der køber både blaser og sauer. Er nu glad nok for min.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#8
@ Bobo og West: I går begge galt i byen hvis I tror, at Bobo har fået en mandagsmodel, og West har fået en fejlfri.

Sagen er, at Sauer 200/202 er en rigtig rigtig god riffel. Men den har den særhed, at den ikke klarer " grus i maskineriet" så godt som f.eks. en skraldermauser M98. Både krudtkorn, messingspåner, rust, gammel beskidt fedt og sand kan under uheldige omstændigheder give den funktionsfejl Bobo beskriver. Så man må bare lære at undersøge om den er ren og tør i de vitale dele. Er den det, skyder den fint.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Jeg syntes nemlig ikke jeg har været hysterisk med den. Den har prøvet alt andet end sand .......næsten[Big Grin] Men velsmurt har den altid været alle steder.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#10
Når jeg er på jagt bliver min riffel ikke gjort ren, og jeg forventer faktisk af en jagtriffel at den kan klare en uges intensiv jagt uden regøring.
Med hensyn til sand, skal den bare kunne klarer det, det er umuligt at holde systemet fri for det når man kravler rundt i en majsmark i maj/juni eller ørken i udlandet.
Efter en gang kravletur i det Skotske højland eller en decembersmattet Tysk skov/pløjemark i total mørke, er riflen generelt ligeledes smurt ind i mudder.
Alternativt kunne jeg jo nøjes med at tage riflen ud af bilen, gå hen på en post eller et tårn, og efter nogle timer der bringe den tilbage til en fin ren bil/hytte. Det er bare ikke den type jagt jeg dyrker så ofte.

Der er et par forbedringer/ændringer jeg har overvejet, som muligvis vil kunne hjælpe.

Med hensyn til klikkerne er problemet at det tykke stykke slagstift der holder imod slagfjeder ved kammersiden bliver blokeret af skidt. Vil derfor slibe nogle spor i dette tykke stykke, så der bliver bedre plads.

Derudover har jeg overvejet at enten flute (bare 3-4 tiendedele dyb med en R3 eller 4 radiusfræser), eller slibe et par tiendedele af diameter på den cylindridste del af låsen, det vil give noget mere plads til udvendig skidt. Er dog lidt bekymret for at en flutning vil samle endu mere skidt, så hælder mest til at slibe hele cylinderdelen ned. Det skulle umiddelbart gøre låsen mindre tilbøjelig til at sætte sig fast på grund af sand og mudder.

Er der nogen af jer våbenkyndige der kan se nogen problemer i de ændringer som jeg her overvejer?

Sonny
Svar
#11
Fænomenet er desværre ikke ukendt.
Men det er ikke noget problem, at få det fixet, så det ikke opstår igen.
Jeg har 2 stk 202'ere, og har aldrig oplevet problemet, selv om den ene havde tendenser dertil.
Problemet er at de er lavet med så små tolerencer, at der ikke skal meget skidt til, førend at det går galt.
Udfræsningen i låsestolen, hvor armen nede fra aftrækkerhuset går igennem og op og påvirker slagstiften, har så små tolerencer, at bare en messingspån eller lignende kan blokere for armen, og når man så påvirker låsearmen, vrikkes fremmedlegmet væk og skuddet går.
Jeg har fået lavet aftræk(større tolerence + just) på begge mine hos Arne Holgersen, som ikke er ubekendt med problemet.
Kan kun anbefale operationen.

Mvh.
Carsten
Svar
#12
Jeg har haft min s202 i godt 5 år og jeg har aldrig oplevet nogen former for problemer ud over den er stærkt vanedannede[Smile] jeg har dog læst om de problemer som i omtaler.

Det skal dertil siges at jeg lige som ckn har fået lavet større tolerance+justering ved Arne holgersen da riflen var et halvt år gammel. Men inden da oplevede jeg heller ikke problemer.???

bbs
Svar
#13
@bbs, så med andre ord så betalte du for, og fik repareret et ikke eksisterende problem, mærkeligt..[8D]
Svar
#14
Jeg kender flere der ikke har oplevet problemer med deres fine Sauer 202. Det er dog jægere hvis brug af riffel er begrænset til at komme på skydebanen et par gange om året og så kravle op i et tårn og vente på bukken. Disse personer er meget påpasselige med at deres elskede (og dyrt indkøbte) riffel ikke får ridser eller bliver beskidte. Riflen bliver naturligvis vedligeholdt med super special high-tech molybdæn-sulfid-kryptonit fedt påført i med blide strøg med special klud i et 0,12 mm tyndt lag.
Jeg sidder så godt som aldrig i et tårn, men sidder derimod på jorden eller halvvejs inde i et brombærkrat. Riflen har jeg "smurt" een gang indvendigt med en gang WD40, som så blev blæst ud igen med trykluft. Jeg ved det godt; Riflen burde få noget super special high-tech molybdæn-sulfid-kryptonit fedt påført i med blide strøg med special klud i et 0,12 mm tyndt lag.
Men hva faen? Tikkaen skyder lige og hver gang man trykker på aftrækkeren.. Også selvom man har lagt riflen fra sig på en støvet mark eller har fået et par mudderstænk på bundstykket.
Svar
#15
tjaaa... eller bare være på forkant med tingene HVIS det skulle ske.Tror jeg gav sølle 400kr for det uden at i må hænge mig op på det.
Svar
#16
Det lyder som et vedligeholdelses problem for mig.............. Mangel af
H
Hogmeister
Svar
#17
Efter at have prøvet selvskuds oplevelsen flere gange,[xx(] med besøg hos flere våbensnedker mellem hver gang, uden de kunne se der var noget galt tog jeg min 202 med op til en større østjysk butik, hvor jeg også havde købt den og byttede den ud med en Sako 75 og det er jeg RIGTIG glad for [:p]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#18
Citat:quote:

Derudover har jeg overvejet at enten flute (bare 3-4 tiendedele dyb med en R3 eller 4 radiusfræser), eller slibe et par tiendedele af diameter på den cylindridste del af låsen, det vil give noget mere plads til udvendig skidt. Er dog lidt bekymret for at en flutning vil samle endu mere skidt, så hælder mest til at slibe hele cylinderdelen ned. Det skulle umiddelbart gøre låsen mindre tilbøjelig til at sætte sig fast på grund af sand og mudder.

Er der nogen af jer våbenkyndige der kan se nogen problemer i de ændringer som jeg her overvejer?


Jeg kan stort set ikke se andet end problemer ved at gøre det. Èn ting er, at du ikke løser problemet. Det er jo ikke mellem bundstykket og låsekassen problemet er, så hvorfor slibe der ? En anden ting er, at den fine tolerance mellem bundstykket og låsekassen på en fat-bolt som Sauer 200/202 har en stor del af æren for præcisionen. Når bundstykket ikke kan slingre rundt i låsekassen, men støtter patronbunden ens fra skud til skud, bliver præcisionen bedre. Det du vil, er at skabe plads til at bundstykket kan slingre !

Jeg skal selvfølgelig ikke forhindre dig i at gøre som du lyster, det er din riffel. Men hvis du gør det, så vil jeg alligevel ikke bytte med dig [Wink][Big Grin][Big Grin]

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Problemet med bundstykkegangen, er at i pjasker den ind i olie, så alt skidtet sætter sig fast.
Hvis man laver mere slub mellem bundstykke og låsestol, kommer der bare mere skidt i klemme.
Tænk lidt på en hydraulikcylinder på en gravemaskine, her er der ingen slub, og derfor er den selvrensense.

Der er 2 teorier omkring hvordan man håndtere skidt i forbindelse med en riffellås. Enten kan man slippe alt skidtet ind, eller man kan holde det ude.
Jeg har en gang oplevet næsten at blive udsat for korporlig vold, fra en manusefanatikker, efter jeg viste ham en lille demonstration af hvilket våben der bedst kunne fungere efter en håndfuld ulfborgsand smidt på en lukket riffellås.
På en fatbolt med sæt pasning, behøvede man bare vende riflen på hovedet, og repetere, hvorefter problemet var væk. Men den stakkels mauserfanatikker, brugte et kvarter på at få sandet ud af alle krinkelkroge på sin raslebøsse. Det lykkedes ikke helt, så efter det første skud havde han fået sandstøbt et hylster fast i kammeret[B)]
Svar
#20
Hvorfor sammenligne en hydraulikcylinder på en gravemaskine med bundstykket på en riffel? På en hydraulikcylinder rengøres og tætnes stempelstangen ved hjælp af en pakdåse med gummilæber, - det bliver nok lidt vanskeligt på en riffel, og har intet med fine tolerancer at gøre.

mvh. Stær
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)