Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lyddæmper cal, ?
#1
Jeg sad lige og bladrede i Jæger 1/13

Ved artiklen , Dæmp frygten , er der et foto af en lyddæmper set forfra , der står MAX 7 i fronten ,Det er klart hvad det betyder . Men hvor meget kan man så gå under ? Og stadig væk få en dæmpning der er relevant

når vi om et par år får lov til benytte dæmpere[Smile] , vil jeg så kunne nøjes med en til min cal 9,3 mm og også bruge den til 6,5 mm ?

Mvh LWL
Svar
#2
Det vil du i princippet godt kunne.

Men der vil i så fald være forskel på dæmpningsgraden på den lille kaliber - altså hvis du bruger to identiske lyddæmpere (størrelse/volumen m.v.), men hvor den ene er bygget til 9.3mm og den anden er bygget til 6.5mm

Der vil den til 6.5mm dæmpe bedst til 6.5mm kaliberen - 9.3mm dæmperen kan sagtens bruges til 6.5mm, men der vil slippe en smule mere gas ud af dæmperen, idet dæmperen har sværere ved at bremse gassen. Dermed vil dæmperen støje en smule mere, hvis man bruger en 9.3mm på en 6.5mm.
Det drejer sig om nogle ganske få dB - og vil næppe være hørbart medmindre du liner de to dæmpere op på hver sin 6.5mm riffel.

Det er ikke noget jeg ville bekymre mig om - men selvfølgelig vil der være en lille smule forskel.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Do vrøvler Happy.
Ved anvendelse på en 6,5 vil der være markant forskel på om du anvender en Max7 eller en Max9,5.
Der vil være så meget forskel at du tydeligt høre forskel.
Måleteknisk vil der være mellem 4 og 8dB. Hvilket svare til at den skadelige virkning på hørelsen vil øges fra 3-9gange.
Når det en gang i en fjern fremtid bliver tilladt med dæmper i dk, vil prisen (på grund af intensiv design og produktionsudvikling[^]) være så lav, at det ikke kan betale sig at flytte en dæmper fra den ene til den anden riffel.
Til den tid vil prisen for en rimelig god dæmper ligge mellem 500 og 900kr
Svar
#4
Det er da dejligt at vide. =o)

Så har den "smule mere" jeg har oplevet kun været en illusion. Gotcha.

Så må jeg hellere droppe planerne om at sælge MAE dæmpere i Dk. Smile

Mine personlige erfaringer med BR Reflex, Hausken, ASE UTRA, SureFire, SAI, S&L m.f. slår åbenbart ikke til.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Det er da dejligt at vide. =o)

Så har den "smule mere" jeg har oplevet kun været en illusion. Gotcha.

Så må jeg hellere droppe planerne om at sælge MAE dæmpere i Dk. Smile

Mine personlige erfaringer med BR Reflex, Hausken, ASE UTRA, SureFire, SAI, S&L m.f. slår åbenbart ikke til.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Du burde også forlængst have opdaget, at der er en, der er klogere end alle andre til sammen.[Big Grin]

Mine egne overvejelser går nu også efter en til hver riffel. Da jeg tror, og jeg mener tror, det er lige som med sliddele til biler de holder ikke evigt. Også kan jeg lige så godt have, den der passer bedst.

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Det mennesklige øre er indrettet således at der kræver en stigning i lydtrykket på ca 3dB før man kan afgøre at der er forskel i lydstyrken. 3db er rent energimæssigt en fordobling, og dermed en fordobling af skadespåvirkningen.
Hvis man måler lydtrykket fra et riffelskud ved skyttens ører, vil der være ca 4dB i forskel mellem det øre der vender frem mod mundingen, og det øre der vender væk fra mundingen.
Der vil hos ældre riffelskytter være en tydelig forskel på hørenedsættelsen på det øre der vender frem mod mundingen, og det der vender væk fra mundingen. (i mit tilfælde er hørenedsættelsen i frekvensområder 2000hz til 5000hz, -83% på venstre øre, og -30% på højre øre) Denne markante forskel er formodentligt opstået pga en forskel på bare 4dB.

Happy, jeg underkender ikke dine subjektive erfarringer med forskellige dæmpere. men en primære del af min beskæftigelse de sidste 5-6 år har faktisk været udvikling, test og produktion af lyddæmpere.

Angående forskel i hularealet på en max 7, og en max 9,5 så er hularealet i en max 9,5 dobbelt så store som i en max 7. Dette medføre en markant dårligere nedbremsning og udjævning af gasstrømmen.
Svar
#7
Kan du så tilføje noget om levetiden på en dæmper ?

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Kan du så tilføje noget om levetiden på en dæmper ?

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev



Helt precist kan en dæmper holde til mellem 1 og 100.000skud[Wink]
Det er fuldstændigt afhængigt af dæmperens konstruktion, og materialevalg, Riflens kaliber, og din skudkardance.

Tunge dæmpere i rustfri, vil holde tilnærmet uendeligt.
Tunge dæmpere i stål vil holde længe men ikke så længe som ovennævnte.
Aludæmpere med stålforing i flammedæmper, og bafferhuller. Næsten lige så længe som ståldæmpere
Rene aludæmpere, afhængigt af bafferudformning, dæmperens vægt, og skudkardance + evt miragetræk mellem få op til 1000-3000skud. Rene aludæmpere kan være meget lette og handye, men er meget sarte overfor varmskydning. Der opstår lokal smeltning og dråbedannelse i bafferhullet. Dette forstærkes meget af stor krudtmængde, og miragetræk.

Rene aludæmpere kan midste precicion og ydelse meget pludseligt pga. ovenstående.
De 3 andre vil midste virkning gradvist i forbindelse med udslidning af hullet i bafferne.

Ved fornuftig anvendelse vil dæmpere holde længere end piben.
Svar
#9
Hej. Hvordan gør man så sådan en dæmper ren indvendig. Der må jo blive en del sod og koks, som kommer til at lægge inden i

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by 577 NE

Hej. Hvordan gør man så sådan en dæmper ren indvendig. Der må jo blive en del sod og koks, som kommer til at lægge inden i

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.


Hvis man har et utæmmeligt rengøringsvanvid på linje med fruen, så kan man på de dempere som kan skilles, anvende diesel, eller petrolium til iblødsætning. Herefter starter man med en gammel tandbørste, og børster møjsommeligt alt koks og sod løs. Så skyller man igen i diesel, eller rensepetrolium. Herefter tørres omhyggeligt. Før samling smørres alle gevind og pasninger med en speciel monteringsfedt, som kan tåle over 700 grader, og som ikke tørre ind.
Hvis det er en aludæmper, må man ikke bruge kobberpasta, eller andre typer fedt med metalsmørepartikler.

Lidt mere pragmatiske personer, skyder bare.
Der findes faktisk en del dæmpere som ikke kan skilles., og dermed vanskeligt kan rengøres. Dette primært på grund af den ret avancerede indvendige udformning.
Svar
#11
ok takker[Smile]

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by 577 NE

Hej. Hvordan gør man så sådan en dæmper ren indvendig. Der må jo blive en del sod og koks, som kommer til at lægge inden i

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.


Hvis man har et utæmmeligt rengøringsvanvid på linje med fruen, så kan man på de dempere som kan skilles, anvende diesel, eller petrolium til iblødsætning. Herefter starter man med en gammel tandbørste, og børster møjsommeligt alt koks og sod løs. Så skyller man igen i diesel, eller rensepetrolium. Herefter tørres omhyggeligt. Før samling smørres alle gevind og pasninger med en speciel monteringsfedt, som kan tåle over 700 grader, og som ikke tørre ind.
Hvis det er en aludæmper, må man ikke bruge kobberpasta, eller andre typer fedt med metalsmørepartikler.

Lidt mere pragmatiske personer, skyder bare.
Der findes faktisk en del dæmpere som ikke kan skilles., og dermed vanskeligt kan rengøres. Dette primært på grund af den ret avancerede indvendige udformning.



Tak nu behøver jeg ikke at have dårlig samvittighed (i forhold til min lyddæmper ) jeg er jo bare pragmatisk...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Umiddelbart ville jeg bare slå lyddæmperen mod hånden i kold tør tilstand og ryste løse krudtrester ud.

Men hvad ved jeg.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Umiddelbart ville jeg bare slå lyddæmperen mod hånden i kold tør tilstand og ryste løse krudtrester ud.

Men hvad ved jeg.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Hvordan bære man sig egentligt ad med at ryste disse krudt og koksrester ud af en dæmper. De dæmpere jeg har set, har ofte en udformning indvendigt, som gør, at uanset hvordan man vender drejer og ryster, så er det hulens svært at få noget ud[?][?][?]
Svar
#15
Tja jeg har bare rystet det ud.....

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#16
For de permanent lukkede og teleskopiske BR Reflex, siges det bare at man giver dem et pust WD40 - lader dem tørre, og ryster løse partilker ud.

http://jacksonrifles.com/zz-silencers/fi...manual.pdf

[Image: tx4cut.jpg]

Jeg købte dog altid med 8 eller flere baffelplader.
Og selv med den ret "skarpe" blast-baffle plate, vat det såre simpelt at ryste artikler ud.

MAE er lige så nemme.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#17
http://www.reflexsuppressors.co.uk/
http://nielsengunparts.com/images//Sonic...282%29.pdf

her er et par links, hvor man kan se lidt om indvendig facon. i begge tilfælde, skal man da være ret entutiastisk for at ryste ret meget ud af dem
Svar
#18
Kender udmærket det indvendige af lyddæmperne.

Og har da også rystet en del partikler ud af de forseglede lyddæmpere jeg har haft igennem tiderne.
Det er ikke umuligt og har også fået rystet næsten alt ud af dæmperne.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#19
Har du prøvet at veje forskellem mellem en ny dæmper, og en dæmper der har skudt en del, og hvor du har forsøgt at ryste snavs ud
Svar
#20
Jeg kan ikke se formålet med det, og nej, derfor har jeg ikke prøvet det.
Så du er velkommen til at tvære teorier ud om dét - I don't care.

Tør snavs i en lyddæmper har jeg observeret vil gå løs under skydning når det når en vis tykkelse - og kan rystes ud.
Det være sig en stål/alu/whatever permanent lukket lyddæmper, faktisk uanset opbygningen indvendigt. Det går nemmest løs når dæmperen efter brug stilles varmt og gerne lodret så den kan tørre ud.

En enkelt BR Reflex som jeg har brugt meget på både boltaction og semiauto rifler, har jeg "voldtaget" ved at vikle en gulvklud omkring og slå siden let med en gummihammer. Der gik en del løs og dette kunne sagtens rystes ud. Det var dog ikke store mængder.

Har dæmpere der har kørt lige fra 100 skud - til ældre der har kørt 4-5000 skud.

De er fuldt lovlige her, kræver ingen tilladelser af nogen som helst art - så har efterhånden været igennem en del forskellige modeller, alt efter våben. Skyder også med familie og kollegaer der har købt dæmperne, samt har efterfølgende hjulpet et par stykker med opgraderinger.

Kan ikke se formålet med dæmpere der kan skilles ad, medmindre man gerne vil have en ekstraudgift i kværnede baffelplader pga det elendige fine gevind der gerne bruges.

Permanent lukkede dæmpere virker fint, og kan sagtens "renses" (ved at ryste partikler ud)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)