Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spuhr
#1
Kære Formænd

Jeg er kraftigt ved at overveje en bestilling af en Spuhr montage til min Tikka T3 i første omgang.
Ved nærmere eftersyn kan den kun købes med 24,4 MOA tilt - min PMII besidder kun 130 klik (MIL) Går det?

Hvad jeg lige tænker, så er det for snævert[xx(].

HJÆLP........

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#2
Hvor langt havde du tænkt dig at skyde???[8D]
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Kære Formænd

Jeg er kraftigt ved at overveje en bestilling af en Spuhr montage til min Tikka T3 i første omgang.
Ved nærmere eftersyn kan den kun købes med 24,4 MOA tilt - min PMII besidder kun 130 klik (MIL) Går det?

Hvad jeg lige tænker, så er det for snævert[xx(].

HJÆLP........

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Hvis den havde 30 MOA tilt kunne det være et problem.

Jeg har en 30 moa rail som Hatting lige måtte justere lidt. Nu sidder kikkerten med 7 klik ned, og resten (123 klik) tæller den rigtige vej. Det er rigeligt for en 308 indtil den er subsonisk og for mine 6,5mm patroner gælder det samme, det er bare længere ude.

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Kære Formænd

Jeg er kraftigt ved at overveje en bestilling af en Spuhr montage til min Tikka T3 i første omgang.
Ved nærmere eftersyn kan den kun købes med 24,4 MOA tilt - min PMII besidder kun 130 klik (MIL) Går det?

Hvad jeg lige tænker, så er det for snævert[xx(].

HJÆLP........

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



For nemheds skyld 24,4 MOA = 7 MIL = 70 cm/100 meter.
Du må bare bede bøssemageren skrue piben lidt skævt i låsestolen, så er det ikke noget problem.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
7 Mil går da fint. Jeg har 9 Mil på min, og der er masser af klik til rådighed både ned og op.

Men jeg kan ikke se nogen montage hos Spuhr til T3, kan du indsætte et link ? Jeg spørger fordi de fleste montager han laver, kommer i en udgave helt uden cant, og så i nogle udgaver med forskellig cant.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

7 Mil går da fint. Jeg har 9 Mil på min, og der er masser af klik til rådighed både ned og op.

Men jeg kan ikke se nogen montage hos Spuhr til T3, kan du indsætte et link ? Jeg spørger fordi de fleste montager han laver, kommer i en udgave helt uden cant, og så i nogle udgaver med forskellig cant.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



T3 og TRG bruger samme interface.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Ahhh, I see.

Men som sagt, 7 Mil går fint, og 13 Mil skulle også kunne gå, den er jo helt sikkert lavet specielt til PM II´eren. Selvom S&B angiver at der kan hentes 13 Mil i kikkerten, så er der jo lidt flere klik i virkeligheden til indskydning, så det er da et forsøg værd. Håkon Spuhr er en flink fyr, han bytter din montage hvis du kommer til at købe den forkerte. Han går i det hele taget meget op i, at du får det helt rigtige.

Husk også på, at de fleste kikkerter er beregnet til at være indstillet nær midten af justeringsfeltet, men PM II er beregnet til at være indstillet nær bunden som standard.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Jeg ville såmen gerne have en montage uden tilt overhovedet, eller måske med 10 MOA, men det laver han ikke til Tikka ( som Lars M. L. ganske rigtigt skriver, så deler den "rail" med Sako TRG)..

Søren, det er bare ikke nemt justere på denne montage (eller den integrerede rail i Tikkaen), og 30 MOA er jeg sikker på er for meget.

Hmm......

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Ahhh, I see.

Men som sagt, 7 Mil går fint, og 13 Mil skulle også kunne gå, den er jo helt sikkert lavet specielt til PM II´eren. Selvom S&B angiver at der kan hentes 13 Mil i kikkerten, så er der jo lidt flere klik i virkeligheden til indskydning, så det er da et forsøg værd. Håkon Spuhr er en flink fyr, han bytter din montage hvis du kommer til at købe den forkerte. Han går i det hele taget meget op i, at du får det helt rigtige.

Husk også på, at de fleste kikkerter er beregnet til at være indstillet nær midten af justeringsfeltet, men PM II er beregnet til at være indstillet nær bunden som standard.
M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Se den oplysning var super - det er nok det som kan give løsningen...[:p]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#10
Hvordan kan 30 MOA være for meget, når du har 44,4 at give af ?

(P.S. det er altså nemmest at droppe amerikanernes Moa, og så regne i Mil. Så skal du ikke omregne mellem klik og stregerne i sigtet hele tiden, det er samme enhed hele vejen.)

Edit: Ups, vi krydser hinandens posteringer. Jeg sætter lige tempoet lidt ned [Smile]

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
@ Lasse - jeg troede egentlig kun jeg havde de 6,5 MIL og gøre godt med, plus de 4 negative i en nødsituation. Men efter din oplysning med hvordan S&B PMII er indrettet så er de 7MIL ikke længere noget problem[^].

Jeg har forsøgt at spørge Håkan direkte på mail, men han har ikke svaret ( skrev sidste fredag ). Håber han svarer snart, jeg har nemlig hørt på vandrørene at han kommer til OLRC i Ulfborg (Holstebro skytteforening) den 17. marts, og at han tager div. montager med hvis man forespørger på det[Wink].

//Bo

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#12
Ups, det er altså 0,4 Mil du har under 0. Hvert klik er 0,1 Mil. Men de -0,4 Mil under 0 er noget den "slæber med rundt" når du nulstiller sigtet, der kan sagtens være mange flere nedad til rådighed. Det er lavet sådan, for at du ikke går vild i klikkene når kikkerten først er monteret og indskudt.

Men du har 26 Mil (=260 klik) i alt, 130 klik op og 130 klik ned, når sigtet er centreret. Hvis du bruger en montage med -13 Mil, har du alle 26 Mil opad. Her er hvad S&B skriver i manualen:
Citat:quote:

To be able to use the complete elevation adjustment on the PMII scopes it is absolutely necessary to realize a default adjustment on the reticle outside the optical and mechanical center position. Therefore, the gunsmith is forced to adjust the default value during scope mounting, i.e. the scope should be mounted on the firearm using the proper forward angle. Using this setting, the entire adjustment range may be used in one direction. Thus, depending on caliber and scope design, you may shoot the weapon at greater distances.


M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Ups, det er altså 0,4 Mil du har under 0. Hvert klik er 0,1 Mil. Men de -0,4 Mil under 0 er noget den "slæber med rundt" når du nulstiller sigtet, der kan sagtens være mange flere nedad til rådighed. Det er lavet sådan, for at du ikke går vild i klikkene når kikkerten først er monteret og indskudt.

Men du har 26 Mil (=260 klik) i alt, 130 klik op og 130 klik ned, når sigtet er centreret. Hvis du bruger en montage med -13 Mil, har du alle 26 Mil opad. Her er hvad S&B skriver i manualen:
Citat:quote:

To be able to use the complete elevation adjustment on the PMII scopes it is absolutely necessary to realize a default adjustment on the reticle outside the optical and mechanical center position. Therefore, the gunsmith is forced to adjust the default value during scope mounting, i.e. the scope should be mounted on the firearm using the proper forward angle. Using this setting, the entire adjustment range may be used in one direction. Thus, depending on caliber and scope design, you may shoot the weapon at greater distances.


M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



@ Lasse: hvis du læser lidt længere ned i manualens afsnit 4.2 vil det fremgå at 13 MIL giver 6,5 MIL op og 6,5 MIL ned, ialt 13 MIL!

http://www.schmidtundbender.de/en/downlo...i-dual-use

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#14
Du har ret Lars, selvfølgelig.

Min PMII har double turn, så jeg har de 26 Mil. Det er selvfølgelig ikke alle PMII´er der har det.

Det kan sku godt se ud til, at den der hedder 4-16 X 42 kun har 13 Mil i alt. Hmmm, så kan en Spuhr med 7 Mil måske alligevel ikke bruges. Det bliver ihvertfald med det yderste af neglene. Det må du meget undskylde Boryx, så har jeg bare forvirret tråden uden at bidrage med noget.

Undskyld, undskyld, undskyld [xx(][xx(][xx(], jeg gør det aldrig mere.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Rolig nu Lasse[Big Grin], det var i en god mening - jeg har nu leget lidt med tårnet, og alt tyder på at der er nogle ekstra klik til rådighed.

Det må komme an på en praktisk test, måske i Ulfborg i næste weekend.

Jeg sender måske lige en mail til S&B, det kan være de kan bringe et helt konkret svar på banen.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#16
Rolig nu begge 2.

Min 4-16 har de samme 13 mil og er monteret på en 30 moa rail og skyder med 308.

Den skulle justeres ganske lidt. I følge Anders var det mest for meget lim der skulle fjernes fra min montering[xx(] Flovt.

Uanset hvilken patron du ender med at vælge går den jo ikke 10 cm højere på 100 meter.

når Spuhr vælge at producere i 70 mil er det da for at det skal passe og kunne bruges optimalt.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#17
Undskyld at jeg blandder mig og så endda med et spørgsmål.

Bo, hvilke afstande skal du skyde på?
Kan se at ham i Vapen bruger den til langdistanceskydning. Med din kikkert bruger han den til jagt på lange hold...

Jeg mener ikke at jeg, jagtligt, har noget at lave på disse afstande.

Jeg er sikker på at det nok skal gå (udover militær områder, hvor kan I så skyde ud over 600meter??)

Michael
Svar
#18
Hej Michael

Jeg tror ikke du har læst tråden helt igennem.

Jeg kunne klare mig med en kikkert uden tilt overhovedet, netop fordi jeg ikke får behov for skydning på længere afstande end 600m.

Problemt var bare at den montage som passer på en Tikka-rail ikke kan skaffes uden tilt.

Jeg er i mellemtiden så nået frem til en beslutning der går på at montere en picatinny rail på riflen, og så bestille en montage hertil - den fåes uden tilt[^], og tilmed i en udførelse der er 5mm lavere. Faktisk kunne der komme løse ringe ind i overvejelserne da de kan fåes som den laveste udførelse.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#19
UPS. Så gav det mening igen.
Så dig også som en fornuftig mand med størstedelen af dit vildt nedlagt på afstande under 500 meter[Wink]
Held og lykke med projektet.

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)