Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(Kuffert)import af magasin.
#1
Jeg har et spørgsmål angående indførsel af et magasin til min jagtriffel. Har søgt en del på emnet, men synes ikke jeg kan finde et ordenligt opdateret svar.

Mit spørgsmål går på om jeg lovligt må, købe et sådan magasin på nettet, få det sendt til mig på Grønland, hvor jeg opholder mig pt. og så putte det i kufferten når jeg skal hjem til DK?
Svar
#2
Hvad er det du mangler? det kan jo väre at det ligger og gemmer sig hos en VTFr...[Big Grin]
Svar
#3
Der er netop en dom for at reservedele - herunder magasiner - kan man frit både købe og indføre, hvis man har tilladelse til det våben der skal bruge reservedelen.

Så hvis man samler på magasiner skal man stadigvæk have en importtilladelse, sådan som jeg tolker dommen.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Tja, egentlig er magasiner i dag betragtet som en egentlig våbendel, og der kræves i praksis indførselstilladelse.

Så firkantet set :
Citat:quote:

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:

1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,

2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.


Tilladelsen er gratis.

At der så er "faldet dom" og den dom så tilfældigvis siger noget andet, det kan man ikke helt dække sig ind under og bruge som undskyldning.
Men jo, den er med til at danne præcedens for udslaget af de efterfølgende domme.

Dommen er for mig at se stadig i modstrid til den egentlige lovtekst - selvom man HAR riffeltilladelse, så er der stadig tale om at en ny våbendel skal krydse landegrænser, altså "indføres" til Danmark.

Grønland og Danmark er godt nok i "Rigsfællesskab" - men ikke på det lovmæssige vedrørende våben/våbendele m.v.

Der står Grønland udenfor EU, og der er tale om at krydse en landegrænse, ganske ligesom den tysk/danske grænse.

Personligt ville jeg bare tage magasinet med, idet riflen jo må være på riffeltilladelse i Danmark og magasinet derigennem er dækket ind. Men den er kun dækket ind i Danmark - ikke ved selve grænsen.

Det er nok ikke det korrekte at gøre og der er en minimal risiko ved det, men magasiner er ikke noget som fly-personalet (Security) bekymrer sig om (så længe der ikke er patroner i!).

De eneste der vil "øffe" over dét, er de danske myndigheder/toldere hvis de gennemroder din bagage - men de stiller sig gerne tilfredse med at man har våbnet på tilladelse, og magasinet er dertil.

Det sikreste er selvfølgelig at søge importtilladelse til x stk magasiner.

Der ER en risiko for at man render ind i en emsig tolder, der godt ved hvad et magasin er - og man dermed også render ind i en emsig dommer der tolker ovenstående lovtekst helt firkantet.

At der tidligere er faldet dom i én eller anden retning, behøver ikke nødvendigvis gøre synderligt stort udslag i en ny dom - hvis dommeren er af en anden opfattelse end den tidligere.

Der er sjovt nok også gerne forskel på voteringerne når der sidder 3 dommere i podiet - og har man kun én dommer "til sit forsvar", og han ikke er enig i den første... avs.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Min lægmands vurdering er at dommeren har ment at man netop HAR tilladelse i og med man har våbentilladelse der dækker riflen(inkl. reservedele), og derfor HAR tilladelse til at indføre osv.

At man skal have en specifik IMPORT tilladelse står der jo ikke noget om i loven.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
Det kommer an på synspunktet på denne sætning :
Citat:quote:

Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:


Den dom der er afsagt, tyder på at man har vægtet at personen har tilladelse til VÅBNET. Og at våbentilladelsen så samtidig er tilladelse til at indføre delene.

Hvor andre lægger skellet et andet sted - at personen skal have en egentlig importtilladelse for at indføre delene, men delene så øjeblikkelig er dækket af våbentilladelsen når de lander på dansk jord.

Hvis den første skulle være sand, så kan jægere med tilladelse til en Remington 700 også importere alle de piber han/hun vil - modificere disse (ordet "fremstille" er vigtigt her) og montere på våbnet.

Men dét ved vi jo allerede at vi IKKE må, det argumenterer våbenhandlerne imod - idet de argumenterer at det kun er deres våbenmekanikere som må foretage sådanne ændringer og "fremstille" dele til en given riffel.

Men hvis man må indføre dele til et våben man har på tilladelse - så siger samme sætning også at jeg må importere dele, og bruge disse til at foretage konstruktive ændringer på våbnet.

Så der er ét eller andet der ikke helt stemmer.

Så kan man spørge sig selv om PostDanmark/Tolderne/FedEx eller andre forsendelsesfirmaer kan tjekke om en modtager har riffeltilladelse som dækker det magasin som de nu står med i hånden.

Det kan de ikke.

De kan med den fremgangsmåde heller ikke finde en importtilladelse/exporttilladelse i pakken som beviser at magasinet på krydse grænsen.

Og derfor må PostDanmark/Tolderne m.v. lade det gå videre til politiet og bede dem om at tage over - og så ruller sagen.
Måske sagen bliver afvist, men det er en uhensigtsmæssighed i sig selv at import af dele så fører til marginalt mere arbejde til politiet som i større grad skal tjekke om nu personen også må importere delene.

Og vil igen lige nævne at det ikke er en god ide at fremsende en kopi af våbentilladelsen - idet CPR-nummer står på tilladelsen (det har det i hvert fald gjort tidligere).
Våbentilladelser kan findes på to måder, ved tilladelsesnummeret (journalnummeret), samt ved søgning på CPR-nummer.

VÆRN OM CPR-NUMMERET, det kan misbruges.!

Det eneste jeg siger er, så længe vi ikke med 100% sikkerhed har en 100% fastlagt tolkning af hvilken TILLADELSE der stilles krav om, så kan vi i praksis ikke vide os sikre - og man skal være varsom med at læne sig op af én tidligere dom :
Citat:quote:

Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:


Teksten lægger det op til fortolkelse af om det er våbentilladelsen (som den ene dom siger) - eller det er en egentligimporttilladelse der kræves.?

Jeg HÅBER da at det er riffeltilladelsen, men det lader bare ikke til at det også er praksis ude ved dem der kontrollerer hvad der må krydse grænsen.

Men det vil virkelig lette arbejdet og mulighederne for skytter og jægere - hvis riffeltilladelsen er god nok. [Smile]

Det håber jeg virkelig den er, men tør ikke satse på det selv.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Tak for nogle meget uddybende svar! Det var egentlig også ved tvivlen om hvilken tilladelse, der er tale om jeg selv gik i stå..

Logisk set ville jeg også mene en VÅBENTILLADELSE dækker over det hele.
Men jeg er jo også bekendt med at det ikke altid er logik der hersker i sådanne sager!

Hvis der kræves en IMPORTTILLADELSE, er det så denne der er tale om?:
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/216F9...3_0200.pdf

Lige et spørgsmål til happy: Der er vel ikke nogle krav om tilladelser og des lige, i hoved og r.. for at få dele til Grønland? Magasinet kommer fra en australsk forhandler, og de har ingen problemer med at sende det ud af landet, som man ellers kan rende ind i andre steder.
@Marion det er alpha industries AICS magasiner jeg er interesseret i:
http://www.deltatactical.com.au/index.ph...duct_id=70
Svar
#8
Citat:quote:

Han indfører magasinet helt lovligt til Grønland, og når han indfører sin riffel med magasiner til Danmark, så bliver det jo på en importtilladelse på våbnet.


Jeg har desværre ingen riffel med til Grønland. Men enig, i så fald ville sagen være ret simpel.
Svar
#9
Der er ingen krav om import-tilladelse af magasiner, våben, ammunition, reservedele eller andet våbenrelateret til Grønland.
Medmindre det er semiauto, fullauto eller håndvåben.

Hvis de ikke kræver eksporttilladelse fra australien - og de egentlig bare må sende det ud af landet uden videre - så kan de i praksis bare sende magasinerne fra Australien, direkte til dig i Grønland.

Uden hverken eksport- eller importtilladelser.

Det er fuldt ud lovligt, da grønland ikke kræver importtilladelse på sådanne dele.

AI AICS samt AI AICS AX magasiner bestiller jeg selv fra SportingServices i England - men england kræver eksport-tilladelse ved udførsel udenfor EU, og fordi de kræver eksport-tilladelse fra England, så skal de have tilsendt en import-tilladelse fra Grønland.

Men fordi Grønland ikke laver import-tilladelser, så stiller de sig også tilfreds med en erklæring fra Grønlandsk politi - hvor erklæringen lyder på at de pågældende dele ikke kræver tilladelse for import til Grønland.

Så det kan godt ske jeg skulle kigge på Delta Tactical og se om de har AI AICS AX magasiner - og måske få et par ekstra AICS magasiner ved samme ombæring. Smile Tak for link'et i hvert fald. Skal lige se om jeg skal "toppe op" til mine to AICS og éne AICS AX skæfter.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Krede

Citat:quote:

Han indfører magasinet helt lovligt til Grønland, og når han indfører sin riffel med magasiner til Danmark, så bliver det jo på en importtilladelse på våbnet.


Jeg har desværre ingen riffel med til Grønland. Men enig, i så fald ville sagen være ret simpel.



Kan du få én til at sende riffeltilladelsen til dig.?!? Eller har du den med.?

I så fald kunne man med Kenneth's henvisning til en tidligere dom, bare putte alle magasinerne i check in bagagen og rejse hjem til Dk. Smile

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
Citat:quote:

Det er fuldt ud lovligt, da grønland ikke kræver importtilladelse på sådanne dele.

Okay, det regnede jeg egentlig også med. Det er dog rart at være sikker. Tak. Har bemærket de er lidt mere frisindede mht. våben her oppe [Big Grin] Man får jo næsten lyst til at bosætte sig fast!
Citat:quote:

Kan du få én til at sende riffeltilladelsen til dig.?!? Eller har du den med.?

Har den ikke med, men kan sikkert godt få den sendt. SKAL det være originalen, eller ville en kopi være ok tror du?
Citat:quote:

Så det kan godt ske jeg skulle kigge på Delta Tactical og se om de har AI AICS AX magasiner - og måske få et par ekstra AICS magasiner ved samme ombæring. Smile Tak for link'et i hvert fald. Skal lige se om jeg skal "toppe op" til mine to AICS og éne AICS AX skæfter.

Det var så lidt! Det kunne da være en mulighed. De har både AI´s egne magasiner og alpha industries, som er aics kompatible. De har den fordel de er dobbelt række der går over til enkelt række fødning, så de er kortere, og ydereligere kan de fås med længere COL,end AI´s. Og så er de billigere [Big Grin] Generelt lyder det til folk er godt tilfredse med dem.
Der var hurtig respons fra deltas kunneservice, og portoen var også acceptabel. 23 AU$ med skib.
Svar
#12
@Happy
Er de regler du remser op ikke kun gældende for herboende, som jeg læser Krede's bemærkning og at bosætte sig heroppe så er han ikke bosiddende og derfor gælder vor fornuftige regler ikke for ham..
Jeg kan jo tage fejl, men som jeg husker det så kræves der x antal mdr. som bosiddende inden man kan få en indførelses tilladelse til våben..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)