Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige : Bly i vildtkød er ikke sundhedsskadeligt
#1
Bly er ikke sundhedsskadeligt

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#2
Jeg tror at de svenskere skal have lidt træning i forskelle på mikrogram (µg = 10E-6) og milligram (mg = 10E-3).
Der er altså en faktor 1000 til forskel.

Iflg. svenskerne er der 4.7 mg = 4700 µg !!! bly pr. kg vildsvinekød.
Der er 5 µg bly pr liter vand.
Det betyder at hver svensker skal drikke 940 liter vand for at det svarer til et kg vildsvin.

Jeg tror der er noget i svenskernes regnestykke der er galt, da de skriver at man skal spise 78 kg vildsvin for at nå op på at indtage den samme mængde bly som der kommer fra at drikke 2L vand pr dag pr år.
2L vand pr dag i et år = 5*2*365 = 3650 µg
78kg vildsvin = 4700µg*78 kg = 366600 µg

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#3
Bly i naturen

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#4
Nu må de se at blive enige[:0]
Bly er skadeligt

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Nu må de se at blive enige[:0]
Bly er skadeligt

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det



"Potentielt skadeligt"[xx(]

Med de mængder blyskudt vildtkød en gennemsnitlig jæger spiser er det da vidst begrænset hvor stor skaden kan blive.
Svar
#6
Det "giftige" ved bly er at man faktisk ikke kan fastlægge en "nedre grænse" for blyets skadelige effekt på mennesker. D.v.s. et "nul-indhold" er det man må sigte efter, specielt hos børn, der er langt mere følsomme for blyets negative effekter.

På den anden side kan man heller ikke fastlægge en "overgrænse" for hvor meget bly man kan have i blodet uden at det påvirker kroppen negativt.
Det har man så gjort alligevel, og den ligger på 50 mikrogram/liter hos børn og 100 mikrogram/liter hos voksne.

Der er enormt stor forskel fra person til person, på hvor meget af eventuelt indtaget metallisk bly der optages af kroppen, derfor kan man se at en person i en familie der spiser meget vildtkød med bly-indhold, får en tydelig forhøjelse af bly i blodet medens et andet medlem af familien ikke får det.

Set som et "samfundsmæssigt problem" er det med blyet næppe et reelt problem.. Der er nok særdeles få mennesker, selv i nordsverige der spiser nok vildtkød med bly-pulver i, til at de bliver negativt påvirket af det.

Men .. "eksperter" miljø-folk, og bureaukrater kan få MASSER af tid til at gå med det ... De får jo penge for at lave undersøgelser og holde møder og skrive rapporter over det, så det er i deres interesse at holde "bly-gryden" i kog ...[xx(]

Det er det samme med "global opvarmning" -- Det er em Multi-milliard industri, med selvforstærkende dagsordner...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/...mmunition/

Hørt. Dravis.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)