Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Genbrug af ukent hylster
#1
Har tænkt på når jeg nu går og samler hylstre på skydebanen.

Tager udgangspunkt i samme fabrikat hylster.
Full sizer dem og trimmer til samme længde og renser dem.
Kan jeg så gå ud fra de vil opføre sig ens ?

For jeg ved jo ikke med sikkerhed hvor mange gange de er blevet affyret inden!

Jeg kan måle dem og sortere dem efter længe inde arbejdet vil det hjælpe ?
Svar
#2
Hvis de er afskudt og trimmet mange gange, vil en længdemåling ikke afsløre det. Måske vil en sortering efter vægt.

Jeg har også set en løsning beskrevet, hvor man med en sonde kan føle efter udtynding indvendigt i hylsteret, dernede i overgangen mellem den selvbærende del, og den del der skal udvide sig og danne pakning mod krudtgasserne i kammeret. Men jeg ved ikke om det er muligt.

Hvis du kan samle hylstre på skydebanen er det vel en standardkaliber du har ? Det har jeg også, og jeg tør ikke samle gulvopfej. Jeg køber istedet så store mængder træningsammunition af samme batch som jeg nu mener at have råd til, så får jeg første klasses engangsafskudte hylstre til genladning, og fornøjelsen af en del mere skydning.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Hvis ikke det er nok for dig at skriften i bunden af hylstrene er identisk, kan du jo bare veje hylstrene. Eventuelt med og uden vand i, så får du med sikkerhed fastlagt vægt og rumindhold. Så kan du sortere dem efter det, så de mest identiske anvendes sammen. Der vil altid være forskel, også på 20 hylstre der kom fra den samme æske i sin tid og blev affyret i samme riffel.
Svar
#4
Jeg har lige siddet og vejet hylstre til min 260 rem.

Norma og LApua vejer det samme indenfor ganske få grains. Større spredning indenfor fabrikat en fabrikaterne imellem.

Remington vejede noget mindre ca 10 grains i snit.

Men necksized med Redding S-bushings kunne jeg klart fornemme at halsen på Lapua var meget tykkere end Norma fra 0.294 i bushing på Lapua for at holde projektilet til 0.288 på Norma.

Remington havde jeg ikke fireformet så der kan jeg kun sige, at jeg tror den minder mest om Norma. Et gammlet batch af remington havde jeg på 288´eren

Hvor vil jeg hen med dette ?

Det betyder mere for præcisionen at trykket bygges ens op end om hylster volumen er helt ens. Og klemmer man hylstrene med en normal sizer vil de tre nævnte hylstre få forskellig fastholdelsesgrad(jeg har ikke lige et bedre ord for det) og det vil give forskelligt start tryk = forskelligt svingningsmønster.

Endeligt vil man med en i Norma hylster udviklet ladning til max, nok komme noget over max i et Lapua hylster(som så nok kan holde til det, men det er en anden sag)

Så hold dig til hylstre af minimum samme fabrikat. Og gør helst som Lasse skriver, køb et ordentligt batch af træningsammo, og brug kun hylstre afskudt i dit eget våben.

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Jeg ville gøre følgende, men det kræver en ordentlig batch af lidt ældre Norma hylstre. Brug kun dem, hvor fænghætten er påtrykt NP med ganske små bogstaver (det betyder de ikke er genladet). Kalibrer og trim. Vej derefter og sorter dem fra, der stikker for langt ud til siden.

Desværre trykker Norma ikke længere mærke i deres fanghætte, så vidt jeg ved. [xx(]

Mvh Søren
Svar
#6
Jeg tror så ikke lige at det lille NP betyder at de ikke er genladede, hvis Norma en gang i tiden genladte, hvilket jeg ikke mener er tilfældet, muligvis de har til militære eller skytteforenings ammo, så er det så længe siden at jeg MEGET hellere vil bruge ny producerede hylstre, jeg ved at Dansk ammunitions fabrik i Oterup genladede men de stemplede i bunden så man kunne se det, men hvad ved jeg[?][Wink]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Jeg tror så ikke lige at det lille NP betyder at de ikke er genladede, hvis Norma en gang i tiden genladte, hvilket jeg ikke mener er tilfældet, muligvis de har til militære eller skytteforenings ammo, så er det så længe siden at jeg MEGET hellere vil bruge ny producerede hylstre, jeg ved at Dansk ammunitions fabrik i Oterup genladede men de stemplede i bunden så man kunne se det, men hvad ved jeg[?][Wink]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]



Jeg har også hørt det med at NP var tegn på nye hylstre. På kasserne til Silver Torped stod der også førhen noget med at det var brugte, men kontrollerede hylstre, så de genbrugte i hvertfald hylstre en overgang.

Kender dog ikke stadus p.t. for om de stadig mærker med NP og om der stadig bruges brugte hylstre.

Mvh. Ole
Svar
#8
Jeg bor i sverige, og der er ikke noget program her i landet hvor man kan returnere de tomme hylstre andre steder end til skrothandleren[Big Grin] og det ville være et KÆMPE ansvar at tage fra Normas side at genbruge hylstre som har været ude af deres hænder med sagsøgning osv. den tror jeg bare ikke på, det er rigtigt at for længe siden da fornuften rådede og man kunne genbruge ting uden at blive sagsøgt hvis noget skulle gå galt så sendte skytteforeningerne de tomme hylstre tilbage, men idag er jeg overbevist om at messingen nedsmeltes og genbruges på den måde.

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#9
Det eneste jeg ville sige var, at når der stod NP i fænghætten, var det Normas "ladning", hvilket vel borger for at hylsteret er nyt eller kontrolleret. NP betyder altså også, at man ikke har fået fat i en tilfældig genladers hylster, der har været maxet ud 10 gange [Big Grin]

Men så vidt jeg ved bruger de det ikke mere.

Mvh Søren
Svar
#10
Jeg mailede engang til Norma og spurgte til NP mærket på gænghætten.

De svarede at det var noget leverandøren havde i den gænghætte som Norma anvendte på det tidspunkt.
Nu havde de imidlertid fået en anden leverandør og derfor står der ikke længere NP i gænghætten.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)