Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Old Ms. Humpback - opdateret 24/3
#1
Jeg tror det var tilbage i 2008 Swift lavede et sublimt stykke arbejde med sin Browning Auto 5. Fulgt på sidelinien forelskede jeg mig hovedkulds den lidt pudsige konstruktion som en A5'er vel egentlig er [Wink] Det kom sig vel egentlig så vidt at jeg efter en tilbundsgående behovsanelyse måtte konstatere at mit liv - og våbenskab - ville være tomt og uden indhold uden en A5'er [:I]

Foranlediget af Swift's projekt begyndte jeg at undersøge yderligere omkring historien bag konstruktionen som pga. den lidt underlige form fik det lidet flaterende tilnavn "Humpback", som vel kan oversættes direkte til "Pukkelryggen" [Smile]

Den generelle historie har Swift dækket på fin vis i den oprindelige tråd:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=13443

Det var faktisk det her billede, som rigtigt "triggede" et eller andet [Big Grin]
[Image: 152700243585260308_XsTdJhHD_c.jpg]

Det fulgte til:

[Image: browning.gif]

Det specielle ved de A5'er JMB står med på begge billeder er at de har "engelsk skæfte" - eller straight stock - om man vil. Via lidt bagvendte søgninger på Google endte jeg på Shotgunworld.com i den her tråd:

http://www.shotgunworld.com/bbs/viewtopi...22ad8e4fce

som dækker hele udviklingen fra 1903 frem til 1940

Det sendte mig i en helt uventet retning, og det stod nu klart at den A5'er jeg skulle have skulle opfylde nogle helt klare kriterier:
* Fra før 1940
* Være med engelsk skæfte
* Være i kaliber 12/70 eller 16/70
* Have den lidt specielle "suicide safety" (sikringen forrest i aftrækkerbøjlen - lidt ala Garand riflen)

Efter laaaaaang tids søgen smed lykkens gudinde pludselig en appelsin i min turban [Big Grin]

På Lauritz.com poppede der en dag pludselig en A5'er op med alle de kriterier jeg havde opstillet.
Udfra serienummeret viste det sig at den her A5'er var fra ca. oktober 1908 [:p] Som en yderligere bonus havde den her de velkendte låseskruer i låsestolen, som først blev gjort standard i 1909. Udfra analerne skulle disse være tilbudt som "ekstra" opgradering i løbet af 1908 [:p][:p]

[Image: 2885781_zps0cefd0f1.jpg]

Prisen på denne skønhed i 1908 var den for tiden ganske høje sum af 160 kr [:o)]

Den oprindelige plan var at såfremt træværket var bevaringsværdigt, skulle den blot restaureres og fungere i sin oprindelige form..
Desværre voksede træerne ikke ind i himlen [xx(] Hjemme igen viste en nærmere undersøgelse at den rent mekanisk kun var let brugt. Hvem der nu har ejet den har efter alt at dømme overøset den med olie udvendigt, men "glemt" samme entusiasme på de indvendige dele. Der er dog heldigvis ingen af dem der har lidt uoprettelig skade.
Hvad angår træværket viste det sig at det er det originale træ som sidder på. Serienummeret er nydeligt istemplet både for og bagskæfte.
Men også her viste tidens tand sit grimme ansigt og afslørede nogle skader/defekter som ikke umiddelbart kan udbedres tilfredsstillende (mine evner rækker ihvertfald ikke til det [:I])
En lille "trøst" i den forbindelse er at skæftet er ca. 4 cm. for kort til mine gorillaarme og at jeg ikke sådan lige kunne gennemskue en passende forlængelse der ville være tro mod det oprindelige design.

Bagskæfte:

[Image: image_zps7ef64b2e.jpg]

Bagskæftet efter afrensning/udtrækning af 105 års olie/snask [xx(]
Udover den gennemgående revne er træet omkring "hullet" til skæfteskruen så ødelagt, at det vil kræve at hullet øges ca. 5 mm i alle retninger [B)]

[Image: image_zpsc25d17bc.jpg]

Forskæfte med en "alternativ" reperation [B)]

[Image: image_zps2d0fdd4d.jpg]

Projektet har derfor taget den lille drejning at jeg har droppet selve restaureringen af træværket.
Istedet kommer det til at bestå i at restaurere den gamle dame indvendigt, alle skruer/bolte restaureres med nyt hoved/kærv, ny brunering udvendig, forgyldning af aftrækker+sikring+magazine cut of (en lille "arm" som sidder på venstre side af låsestolen og som kan blokere magasinet) samt selvfølgelig nyt træværk [Big Grin]

Mvh Zeb
Svar
#2
Glimrende projekt... Jeg er også den heldige indehaver af sådan en dejlig pukkelrygget dame, der står for samme tur. Nu når jeg bliver bedre til at brunere, bliver det et fedt projekt at komme i gang med... Du har forøvrigt en PB.. :-)

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#3
Jeg er sikker på at en psykiater ville kunne drage mange spændende konklusioner ud af at forelske sig i en pukkelrygget dame [Big Grin][Wink]

En ting jeg glemte at nævne, var at M@x jo har doneret en "lærebøsse" der kommer til at tjene som forsøgskanin forud for de kritiske processer som fx. bruneringen [:I]
@ M@x: Jeg har ikke glemt dig [:o)]

Nu er Swift helt sikkert mere mekanisk minded end mig, så adskillelsen af den gamle dame er en opgave jeg skal i kast med en følelse af næsten ærefrygt - der er dælme mange små dimser i sådan en [8D]

En ting jeg kunne læse mig til, er at indtil 1923 er der foretaget adskillige ændringer mht. skruer/bolte, deres gevindstørrelser osv. så en ødelagt skrue/bolt er næsten en katastrofe [:0]
For at minimere risikoen for en ødelagt skrue er alt metal nu lagt i et bad med tynd olie som - hvis planen holder [Wink] - gerne skulle trænge ind og løsne evt. gammel skidt og rust. Derudover har jeg været på jagt i alle skuffer og gemmer efter "gamle" skruetrækkere som bliver tilpasset så de passer FULDSTÆNDIG til de enkelte skruer [Big Grin]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Zeb

Nu er Swift helt sikkert mere mekanisk minded end mig, så adskillelsen af den gamle dame er en opgave jeg skal i kast med en følelse af næsten ærefrygt - der er dælme mange små dimser i sådan en [8D]


Ja, helt nøjagtigt 84 dele - (på min)

Der har jo løbende været små ændringer på A-5’eren i årenes løb, så på din 1908 model kan det være lidt anderledes.

Held og lykke med projektet. [Smile]

Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Ja, helt nøjagtigt 84 dele - (på min)

Der har jo løbende været små ændringer på A-5’eren i årenes løb, så på din 1908 model kan det være lidt anderledes.



Konen og ungerne er ihvertfald adviseret om, at når den første adskillelse finder sted, så må de befinde sig et andet sted..sammen med hund og kat [Wink] Det sidste der mangler er efter en "BOING-lyd" at have sådan en flok rendende rundt mens man panisk kravler rundt på gulvet efter en mikroskopisk fjeder [:o)]

Mvh Zeb
Svar
#6
Husk briller så du ikke skal finde den der lille fjeder bagerst i øjehulen.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Hmm ja det gik jo så hverken værre eller bedre, end at jeg ikke kunne holde mine pølsefingre i ro [:I] Skulle liiiiige se om skruerne havde løsnet sig - og jo det havde de sørme [Big Grin] Grebet af succes tog den ene skrue den anden, som blev til en stift som blev til at hele herligheden var skilt ad [Smile]

Hold dog op der er mange små dippedutter, fjedre osv osv i sådan en [:o)]

Med alle stumperne liggende på bordet fortryder jeg allerede nu at jeg ikke tog flere billeder under processen - håber dælme man kan hitte ud af at samle den igen [:I]

Adskillelsen afslørede dog tilsyneladende en seriøs sikkerhedsbrist - såvidt jeg kan gennemskue konstruktionen så er en lille ruder-formet pal slidt/misligeholdt i en grad, som potentielt kan medføre at geværet (teoretisk) kan skyde fuldautomatisk [xx(]
Efter den første drengede "Nøøjjjj" [Big Grin] havde fortaget sig er det selvfølgelig en defekt som skal udbedres af kyndige folk (læs: Næsten alle andre end mig) Udover det er ulovligt så har jeg intet at bruge det til, det er sikkerhedsmæssigt uforsvarligt og desuden tror jeg ikke den gamle dame vil have godt af det !

Mvh Zeb
Svar
#8
Efter alt for meget tid på mit betalte opholdssted, har der været plads til lidt arbejde på den gamle dame.

Inden træet kom frem brugte jeg tiden på at rette op på nogle ret dybe ridser/skrammer på låsestolen/basculen (jeg ved faktisk ikke hvad den rigtige tekniske term er på en halvauto [:I]) Anyway, så har jeg lidt dårlige erfaringer med syre så valgte at SLIBE den gamle brunering af [xx(]

Udover at det støver af rø.... til, sikkert er noget giftigt stads, så tager det laaaaaaang tid (og jeg er ikke helt færdig endnu)

[Image: image_zpsa5c2eb68.jpg][/URL]

Man kan tydeligt se "ridserne" fra sandpapiret, men de får lov at være for nu da der sikkert kommer flere til under tilpasningen af træet.

[Image: image_zpsb4bd4f7e.jpg][/URL]

Takket være Swift fik jeg fingre i et stykke Black Walnut, som jeg vil forsøge at få snittet i retning af et brugbart skæfte.

Den umiddelbare skabelon gav noget i den her retning:

[Image: image_zps07eb4173.jpg][/URL]

[Image: image_zps94d55564.jpg][/URL]

Nu bliver det så spændende at se hvad der gemmer sig neden under. I øvrigt imponerende så god siden fra en flyttekasse er til at "skabelere" sig rundt på sådan et stykke træ [Wink]
Svar
#9
Tænkte på om ikke det var en ide og lægge skabelonen langs årene for at øge styrken. Altså årene langs det hele.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)