Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oversigt over hunde dræbt af ulve i Sverige
#1
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt...de-hundar/
Svar
#2
Det ser næsten ud som om der er flere husnære angreb i det seneste år end tidligere. Hvis det er rigtigt er det da bekrymrende.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Ja jeg kan godt forstå dem der er glade for at vi nu har ulven tibage i DK [xx(]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Der er godtnok nogle af de hunde der er næsten spist op [:0].

I Danmark tror jeg for det første, at billeder som disse vil få folk til at tage deres køtere i snor, når de går tur i skovene, i stedet for som nu at lade dem strejfe om. Det er da meget godt.

Jeg tror også at drivjagterne vil ændre karakter. Istedet for en stor mængde uopdragne halsende tyske ruhår der driver larmende rundt med panikslagne dyr uden at tage sig det mindste af, at ejeren igen og igen råber deres navn og en masse bandeord, vil vi nok udvikle en mere afdæmpet trykjagt med enkelte hunde i line eller i tæt kontakt med hundeføreren.

Det synes jeg i grunden heller ikke er så dårligt.

Så selvom det bestemt vil give problemer at huse en bestand af ulve, er jeg stadig glad for de er kommet.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Jeg er også glad for ulven er kommet.
Men det havde nu været mere morsomt, hvis den havde slået sig ned på Sjælland !
Der kunne sagtens være en fin lille bestand på dyrehavsbakken[Big Grin]

Og spejderLasse, der findes ikke jagthunde der driver for langt !
Det er bare såterne der er for små !!
Svar
#6
Citat:quote:

Og spejderLasse, der findes ikke jagthunde der driver for langt !
Det er bare såterne der er for små !!

Jamen på sin vis er jeg slet ikke uenig med dig. Det hører til mine kære og meget stemningsfulde barndomserindringer, når der var støverjagt i skoven, og man kunne høre Strelluf støverens " Hau - Hau - Hau" når den var i sporet. Den kom langt omkring ! Men den hetzede ikke vildtet, dyrene kunne jo høre den på lang afstand, og de kom som regel listende roligt ud på sporet langt fra hunden, har jeg hørt, for jeg nåede aldrig at prøve det selv.

Hvad jeg derimod har prøvet, er jyske fællesjagter med vilde bander af uopdragne ruhårshunde. Jeg har endda et par gange set en sådan hund tage et rådyr som end ikke var påskudt.

Det sker af og til, at en god ven inviterer mig med på den slags jagt, og da det først og fremmest er en social begivenhed, tager jeg som regel med. Men jeg bryder mig ikke om måden hundearbejdet gennemføres på, og jeg hilser det velkomment, hvis det skifter til en mere kontrolleret og afdæmpet form.

Forstå mig ret, der er jægere som har eksemplarisk styr på deres hunde, respekt for det, men for fanden der er også mange der ikke har det [xx(]. Jeg er ikke så langt, så jeg ønsker ulven hapser de hunde, men jeg håber ihvertfald, at ejerne får langt bedre styr på dem.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Mange af hundene er taget direkte på gårdspladsen - det kunne da tyde på de var vældig godt opdraget når de bare kunne gå løse der.

Der er også mange af hundene der er taget meget nær deres fører på jagt, hvordan er det igrunden du mener jagt med hund skal ske, Lasse ?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
Nåe, undskyld du har jo skrevet det. " hund i line"
Genialt.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Jeg tror at det bliver et mindre problem i Danmark med hunde der bliver taget. Det bliver formentligt meget værre med fritgående husdyr som får.

I øvrigt er der en forskel på Sverige og Danmark. Svenskerne lader ikke deres babyer sove ude i barnevognen. Hvis ulven etablerer sig i Danmark vil je forvente en harmonisering på dette område. Så måske skal Odder til at producere barnevogne efter svenske mål - dvs væsentligt mindre vogne.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by CP

Nåe, undskyld du har jo skrevet det. " hund i line"
Genialt.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"


Schweisshundeførerne kan finde ud af det, så helt umuligt er det nok ikke. Men selvfølgelig bliver det da ubekvemt, så når der kommer en reel risikovurdering, istedet for den nuværende "bu-hu jeg vil ikke lave noget som helst om" holdning, så kommer der nok også reelle løsninger på, hvordan man går på jagt med hund i fremtiden.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

Originally posted by CP

Nåe, undskyld du har jo skrevet det. " hund i line"
Genialt.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"


Schweisshundeførerne kan finde ud af det, så helt umuligt er det nok ikke. Men selvfølgelig bliver det da ubekvemt, så når der kommer en reel risikovurdering, istedet for den nuværende "bu-hu jeg vil ikke lave noget som helst om" holdning, så kommer der nok også reelle løsninger på, hvordan man går på jagt med hund i fremtiden.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Det kan nok gå i forbindelse med jagt på fx hjortevildt. I et af de seneste svenske jagtblade var der en artikel om elgjagt med hund i line.

Men hvordan har du tænkt dig at det skulle foregå efter fx fasaner - dækningen af området vil formentligt blive en del dårligere.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
"Schweisshundeførerne kan finde ud af det, så helt umuligt er det nok ikke"
Er det at gå på jagt?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
Her vil der nok komme mange personlige følelser ind i billedet, alt efter om man er "hundemand" eller ikke.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#14
Agerhøns? Ej Lasse du har sku tabt sutten.
Konsekvens er at vi ikke kan gå på jagt mere når vi ikke kan have apporterende hund med. Jagtloven er rimelig klar på det område.
Personligt så fastholder jeg mig retten til med alle tilrådighedværende midler at forsvare mig selv og min ejendom.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by CP

Nåe, undskyld du har jo skrevet det. " hund i line"
Genialt.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Det må måske så betegnes som ulvefiskeri?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#16
At det skulle blive sværere at skyde til måls efter fasaner ser jeg ikke nødvendigvis som et tab for jagten som sådan. Det bliver da selvfølgelig svært at finde noget at skyde til måls efter, som er lige så sjovt, det kan jeg godt se.

Jagten på agerhøns for stående hund tror jeg ikke på kommer i fare for ulve. Den foregår på åbne marker, hvor ulvene nok bliver nemme at skræmme væk med et par advarselsskud skulle det komme dertil.

Men jeg kan godt give cp ret i, at denne diskussion kan blive meget meget følelsesladet, først og fremmest af mangel på fakta, så jeg tror jeg stikker piben ind nu, jeg har vist gjort min holdning klar.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Jeg vover pelsen, og dem skal man ikke som bekendt ikke sælge.......

Jeg kan desværre godt genkende det Lasse beskriver. Typisk store "fuglehunde", som jagter råvildt. Jeg er helt bekendt med at nogen syntes det er en kvalitet, jeg syntes det er en uskik. Jeg har også set mange "fuglehunde", som er rene på råvildt. Det er en fornøjelse at se dem arbejde i skoven efter fuglen og ignorere råvildtet.

Jeg tror nu ikke vi vil se de svenske problemer med ulve og jagthunde i Danmark. De danske såter er generelt så små at ulvene vil forsvinde allerede når bilerne ankommer til jagtområderne...

Mvh.

Jørgen
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Jeg tror nu ikke vi vil se de svenske problemer med ulve og jagthunde i Danmark. De danske såter er generelt så små at ulvene vil forsvinde allerede når bilerne ankommer til jagtområderne...

Mvh.

Jørgen



Hvad får dig til at tro det. Man kan se af den svenske statistik at mange af hundene er taget i nærheden af mennesker. Nogle endda i bynære områder. Så jeg tror ikke at du skal forvente at ulven sådan er bange for dig. I nogle tilfælde vil den sikkert fortrække, men i andre tilfælde vil den ikke. Der er mange eksempler fra Sverige på at ulven direkte opsøger en hund der har standskall (altså står og gør, fx med en elg eller en grævling). Her kommer ulven ind i et område hvor de er jægere.

Det seneste ulveangreb på hund i det område hvor jeg jager elg skete hvor hunde ejeren stod og tændte et bål 60-70 meter fra hvor hunden blev angrebet. Han løb hunden til undsætning, og da han kom frem havde ulven hunden i gabet. Ejeren sparkede så ulven alt hvad han kunne i maven, hvorefter den kiggede lidt på ham og så luskede afsted. Heldigvis kunne hunden reddes men den skulle igennem flere operationer.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Afstanden mellem skyttekæde, driverkæde og hund på de typiske danske såter er jo på ingen måde sammenligenlige med jagten i sverige. I Danmark kan 20 mand bruge en hel dag på 100-150 ha. I småland er vi 8-10 mad en hunde føre om 1600 ha. Og når jeg er Norbotten, ja så har vi 19500 ha og gå igang med.

Jg har talt med lidt svensker og finner som har drevet ulvejagt. De beskriver dem som meget sky, som gør meget for at undgå mennesker

Der vil sikkert findes enkelt individer blandt ulve som mister skyhed for mennesker. De vil blive håndteret i dk somi Sverige....

Jeg har ikke det tore ønske om ulve i dk, jg ser dem ikke som noget større problem. Det bliver for mig lidt klynk agtigt, når vi som jægere gerne vil have vildsvin retur, men stille en masse skræmme billeder op for lidt ulve......

Mvh.
Jørgen
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by jscJeg har ikke det tore ønske om ulve i dk, jg ser dem ikke som noget større problem. Det bliver for mig lidt klynk agtigt, når vi som jægere gerne vil have vildsvin retur, men stille en masse skræmme billeder op for lidt ulve......



Mennesker bliver dræbt ved påkørsel af vildsvin og dem vil vi meget gerne have tilbage til landet.
Ulven forringer vores jagt (fritidsinterresse) og angriber løse hunde. Den skal bare skydes!
Jeg synes at den er svær at forsvare.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)