Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kikkertvinkel
#1
Hej alle.

Jeg har lige "kikket en kikkert ind" på min Remington, altså prøvejusteret, for at kunne grovindstille kikkerten inden indskydning.

Da jeg begyndte at skrue ned mod punktet jeg pegede på, kom jeg til endestoppet, før jeg nåede det.

Derfor midterstillede jeg justeringsskruen og beregnede hvor langt op der var til krydset, på næstnaboens flagstang. [B)]

Med almindeligt øjemål og en afstandsmåler, mener jeg at det drejer sig om en skævhed på ca. 600 mm på 100 meters afstand.

Jeg har prøvet at ombytte montagerne, men de er lige høje.

Nu har jeg brugt søgeknappen og fundet ID's forklaring på langholdsmontager og så vidt jeg kan se, så er det noget i den retning jeg skal ha'.

Jeg har ikke opdaget at skyderen var skæv før, da der sad en Leupoldkikkert på før, som har større justeringsområde.

Jeg har slået nogle streger på acad, som viser at der skal tages 0,6 mm af den forreste montage. Det passer også fint med (loven om ensvinklede trekanter) for der er 100 mm mellem ringene.

Nu kommer så spørgsmålet, kan der tages af den forreste ring i højden, for så at slibe retningen i montagerne, når der er tale om Leuolds PRW montage, eller skal jeg købe en anden?

Basen er en lang Remingtonskinne og ikke lige til at lave om på.

Og hvem laver/forhandler 30mm 23 moa montager, for de skulle kunne gøre jobbet.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#2
Hej Claxel.
Du fjerner (eller får en til det) materiale fra undersiden af basen.

Er det en 700 eller en 710 og har en 710er samme radius for og bag.

Alternativt kan du jo dele basen i 2

Husk at bruge en fugedannende lim bagefter.

Hils Fruen hvis hun ikke er på jagt.[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hej Claxel,

sådan skal det åbenbart være på Remington[Big Grin].

Jeg har lige udført den samme operation på en montageskinne til en Remington Pump. Har var der tale om 0,9mm på skinnens længde af 120mm.

Den fik en fræsning på undersiden af basen så den stadig passede radius på låsestolen og vupti så kunne skidtet indstilles......[Smile]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
/M@x og Gammeltoft.

Selvfølgelig gutter, det er da løsningen.[:p]

Nogen gange kan man ikke se skoven for bare tæer[B)]

(Træer)[Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#5
en base med hældning kan fåes her...

http://www.grafs.com/fc/product/3889

har selv bestilt en, men uden hældningen, da ballistikken sikkert klarer resten...[Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
Hej Claxel.

Jeg har en bedre løsning som jeg selv bruger til Warnes montagesystem, men den kan også bruges til Leopolles hvis det er a la Weaver.
Dette kræver dog adgang til en fræser, men det mener jeg du har, eller kender en der har.

Du fremstiller en rå skinne med den rigtige rundingsradius på undersiden. Borer de nødvendige huller, selvfølgelig lagt ud op fræseren, og monterer den på låsestolen.
Herefter spænder du låsestolen op i fræseren og liner hele systemet op både i den ene og den anden retning.
Dette kræver selvfølgelig at du på forhånd har beregnet hvor meget pibens centerlinie skal stige, og så er det blot at fræse baserne i en og samme opspænding.
Hvis det er baser af Weaver typen, kender jeg en der ligger inde med en faconslebet fræser, og ham kan jeg selvfølgelig spørge om den kan lånes/lejes.
På denne måde får du et sæt baser der med garanti sikrer dig en spændingsfri montering.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#7
Har selv ved flere lejligheder lavet baser/skinner som RAS beskriver.

Men jeg kan se at folk er villige til at betale en rund 500kr for sådan en skinne hjemtaget fra USA.

Hmmmmmm, så tror jeg sku jeg stiller mig og laver nogle flere[Big Grin][Big Grin]

Måtte iøvrigt generere en sådan skinne til den kanon jeg skulle have med på trykjagt.
Den skulle tjene det formål at rykke aimpointen så langt tilbage som en alm kikkert og derved få et større synsfelt.

Med en aimpoint der er beregnet til håndvåben og placeret med samme øjenafstand som en alm. kikkert så får man synsfelt for alle moneterne.........[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
@Claxel - Når en base beskrives at falde 20 minutter betyder det 20 MOA@100 yards, omregnet betyder det:
1 MOA på 100 yards=1,0476 tomme som igen er lig med 2,66 cm som igen svarer til 2,91 cm på 100 meter.

18' montage falder 52,38 cm på 100 meter
20' montage falder 58,20 cm på 100 meter
23' montage falder 66,93 cm på 100 meter
28' montage falder 81,48 cm på 100 meter

0,6 mm's fald i montagen (c/c 10 cm) svarer altså til en 20' base (0,6 mm@100 yards=20,62 MOA)=(fald på 100 yards@54,86 cm).

Nu ved jeg ikke hvilken kaliber din Remington har, men "normalt" bruger man en 28' base til kaliber 7,62x51 Nato/.308 og en 18' base til kaliber .338 Lapua Magnum.
Jeg er ikke vidende om nogen forhandler der producerer 23' baser, men mon ikke det skulle kunne la' sig gøre at få sådan en karl lavet.
Den skal falde 0,6693 mm pr. 10 cm [Big Grin]
Jeg kan ikke finde det indlæg du henviser til, men jeg vil ikke udelukke at jeg har skrevet 0,6 mm, men faktum er, at jeg bruger 28' montage d.v.s den falder 0,8148 mm fra center 1. ring til center 2. ring - jeg skyder med 7,62 x 51 Nato. Jeg mener at huske at leverandøren fortalte mig at min montage faldt 0.6 mm, men det er altså ikke korrekt.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#9
Hej Claxel,

hvis du er træt af "runegeneratoren" aka SlowCAD så kan du bruge dette simple regneark......[Big Grin]

http://home6.inet.tele.dk/hgn/kikkertvinkel.xls

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Hej ID og Gammeltoft

Det er gode oplysninger I kommer med.

Nu er det en 7 mm Rem, men jeg skal ikke skyde på ID'ske afstande, så jeg vi blot ha' den til at ramme noget nær midterjusteringen på kikkerten.

Den bliver indskudt med et passende overslag, så må resten være op til den rimelig rette kuglebane. Jeg mener jagten består i at kunne snige sig nærmere, ikke i at kunne skyde på lange hold.

Det er sjovt at skyde på lange afstande, blot ikke til vildt.

Det var en ca. afvigelse jeg så, derfor var det en ca. angivelse på 23 MOA jeg angav.

Men riflen kan jo godt "kaste" projektilet andre steder hen, end det tilsyneladende træfpunkt, derfor mener jeg at der skal fræses 0,7 mm af i forreste ende. Så er der lidt at løbe på.

@ Guldtoft: Det regenark, det gør det hele for nemt, hvor er der plads til de indviklede ingeniørforklaringer[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#11
[Image: scopemount.jpg]
Denne her fåes som 28' og som 18' montage til tubediameter på 34 mm, 30 mm og 1" - den forudsættes monteres på en "lige" base.
Til montage på en Weaver rail koster den £ 85.00 (Dkr. 930,-) og til en Picatinny rail koster den £ 120.00 (Dkr. 1315,00) - det er en onepiece stålmomtage.
Mon ikke du kunne overtale Gammeltoft til at køre en tur til Sussex - på en stille aftentur og hente den [Big Grin]
Det er den eneste montage jeg nogen sinde har prøvet, der kan leve op til postulatet "ingen træfpunktsændring ved de-/re-montering".
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#12
Hej ID,

jeg lavede en til min hedengangne Sauer jernbanesvælle.
Som jeg umiddelbart kan se på dit billede så er det nogenlunde samme princip jeg brugte.
Jeg klonede dog sako´s optilick ringe på[8D]

Der var absolut INGEN ændring af træfpunkt heller.

Jeg kunne godt finde på at "gøre" en lignende bare ala den der quickmount der laves til TRG´en.
Måske "Muggerten" kunne overtales til at lave et par mugshots af originalen og lægge dem ud her????[Big Grin][Big Grin]

Og M@X, Nej, det var ikke dig jeg mente...........

Desværre skal jeg ikke til UK før til maj[V], så jeg må nøjes med en trykjagt i tyskland mellem jul og nytår[8D]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Som denne?
http://www.sako.fi/pdf/specs/TRGtactmount.pdf
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#14
Jah mann,

fordelen ved at gøre det selv er at da "koster det næsten gratis"....

Iøvrigt er den ændrede/nye model med en lever til "lynmontage" og det er den model "muggerten" har[Wink]

/Gammeltoft
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Okay du gamle toft, jeg formoder at du med mugshots mener nogle billeder, de kommer så her

[Image: PICT2103.jpg]
[Image: PICT2106.jpg]
[Image: PICT2107.jpg]

Det store "håndsving" til fastspænding er hjemmelavet. Det var nødvendigt for at komme fri af parallaxl justerskruen som de har anbragt lidt ubekvemt her. Den originale og mere fikse ligger ved siden af.

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#16
Ja ja, og så er ringene monteret bagefter!
Bemærk her - hele Mounten er fræset i eet stykke.........det er de små detaljer der tæller [Smile]
[Image: AIMount.jpg]
Ja jeg ved godt at momentnøglen stod forkert da jeg monterede, men der skete ikke noget[:I]Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by ID

det er de små detaljer der tæller [Smile]
[Image: AIMount.jpg]
Med venlig hilsen



Apropos små detaljer...[xx(]

Har du lagt dine 120 kilos kampvægt på skruetrækkeren da du spændte skruerne ?

Topbeslaget er vredet skævt [:I] Men det er jo nok bare en aluminiumsmontage [8D]

Kan billedet iøvrigt ikke mindskes en smule ?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

alcohol tobacco & firearms - should be a convenience store, not a government agency
Great Dane

Svar
#18
Dooh, du har været for hurtig til at quote - bemærk teksten under billedet! Og så garanterer jeg dig for at det ikke er aluminium.
Som jeg har skrevet i en anden tråd, hvis man ikke har en momentnøgle, så spænd "till your face turne blue" - ikke noget med harpiks eller dobbeltklæbende tape [Big Grin]

Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#19
Hej ID.

Er det samme model montage som der demonstreres i en video fra AI?

PS: Jeg akn nu se at montagen ikke er i 1 stykke men i 3 + skruer[:I]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Jeps det er den samme montage - ja jeg blev nødt til at skære ringene over på midten ellers kunne jeg ikke få banket kikkerten ind.......ligegyldigt hvilken ende jeg prøvede fra [Big Grin]
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)