Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sætning af projektil
#1
Hej
Jeg har et problem med min Hornady sæt die.
Når jeg "sætter" projektilet i hylsteret, sidder projektilet ikke ordentligt fast.
Jeg kan med et almeneligt tryk, trykke projektilet ned i hylstret.
Når jeg følger Hornadys brugsanvisning, deformeres hylsteret.
Skulderen på hylsteret bliver skarp, og deformt et par millimeter under skulderen.
På dette billede kan deformationen anes i toppen af hylsteret på den venstre side.
[Image: Photo18-03-13192314_zpsf12ed91b.jpg]

Jeg har forsøgt at øge trykket på halsen men så presses hylsteret sammen.
På dette billede har jeg fremprovokeret deformationen så den kan ses tydeligt.

[Image: Photo18-03-13192357_zpsbeb60f39.jpg]

Selv ved dette meget høje tryk sidder projektilet stadigvæk løst.
Jeg havde en mistanke til overfladen på de coatede projektiler, derfor prøvede jeg at sætte et almindeligt projektil i hylstret, det ændrede dog ikke på resultatet.
Da jeg er ny i faget er dette kun øvelses-patroner, derfor er der ikke krudt i hylsteret – vil det ændre resultatet hvis hylsteret fyldes med krudt.??
mvh.
cgj
Svar
#2
Bruger du den rette die til formaalet? (Korrekt kaliber og patron)
Har du for meget 'smørelse paa hylsteret?
Naar du har fundet løsningen saa del den lige med os andre.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
Det ser ud som du ikke har indstillet krymperen korrekt.
Krympekanten trykker så halsen ned, og det ser lige nøjagtigt sådan ud som på dine billeder.
Prøv at skrue "sætteren" en omgang ned, det afløser problemet, hvis det er hvad jeg tror.

Sonny
Svar
#4
Det lyder som om du ikke har fået kalibreret hylstret korrekt, inden du sætter kuglen.

Med din kalibrerings-die i pressen, kører du hylsterholderen (uden hylster i) op i die'en, skruer die'en ned til du rammer hylsterholderen, kører hylsterholderen lidt ned, skruer die'en yderligere 1/4 omgang ned, presser hylsterholderen op mod die'en og strammer kontramøtrikken.
Nu burde dine hylstre kalibrere korrekt.
Når du skal sætte kuglen, kører du hylsteret op i kuglesætter-die'en og skruer den ned, til du kan mærke modstand fra hylsterets skuldre, så monterer du en kugle på toppen af hylsteret og presser det ned i hylsteret, juster sættedybden med skruen på toppen af die'en.
Nu burde alt være i orden!

Er det således du har gjort?

Take care,
Torben
Svar
#5
Kan kuglen på udstøderstangen evt være af en forkert dimension ?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
@Hogmeister - kaliber er 22-250, hylsteret er et nyt Remington hylster, jeg prøvede et par Norma hylstre hvor resultatet var det samme.
Sonny og torben - jeg har brugt samme fremgangsmåde som Torben beskriver - dog er hylstrene kun neckzicede idet de er nye.
Hylstrene er ikke smurt.
@Yeti - hvilken stang er det du mener
mvh.
cgj
Svar
#7
du skriver necksized: brugte du en necksizer eller skruede du bare FL sizeren op ? (måske for højt)

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
ps. udstøderstangen er den gevindstang i midten hvor expandeknappen og tændhætteudstøderen sidder på [Wink]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Lige et idiotisk spørgsmål:
Hvis du kører pressen helt i bund uden at isætte en kugle skal du mærke om ihylseret stadig er løst eller om die'en rører hylsteret. Gør den det?

Tror det samme som Bobo, men er ikke klar over om du har forstået det?

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#10
Hvad du gør naar det er tid til at sætte et projektil i, er at du sætter et hylster i pressen og kører det i top. Derpaa skruer du dien langsomt ned til den kun lige rører ved hylsteret.
Saa sætter du et projektil i og prøver dig frem til du har den rette dybde ved at justere paa midterskruen.
h
Hogmeister
Svar
#11
Hej cgj

Ud fra din beskrivelse er jeg ikke helt sikker på om du mener at deformationen opstår når du sizer hylstret eller når du isætter kuglen?

Jeg har set lignende problem før, hvor et par nyuddannede genladere kom med nogle patroner der lignede dine meget og spurgte hvad der gik galt. Først efter at have drøftet mange mærkværdige muligheder, kom det frem at fremgangsmåden de havde brugt med seater-dien var den samme som med sizerdien, nemlig at skrue seaterdien helt ned så den rørte ved hylsterholderen (uden hylster stående i hylsterholderen). Kan det tænkes at du måske har gjort det samme? Når du skruer seaterdien på plads skal du have et hylster stående i hylsterholderen og skrue indtil du mærker kontakt til hylstret (hvis du ikke vil krympe skal du skrue dien 1-1 1/2 omgang tilbage igen)

mvh
Steen
Svar
#12
Bruger du en rigtig necksizer?

Jeg ser det som en kombination af forkert sizing og at du skal følge Steen S's råd om sætning.

Hvor bor du i landet? Jeg er sikker på at der er hjælp i nærheden hvis det er.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Så lige at du skrev Hornady. Jeg har et Hornady diesæt i 300wm som har drillet lidt. Prøv at sætte en skruetrækker i det hul der er i toppen af din seater og kontroller at sætteguiden falder ned imellem hver isætning. Det skal være en lille ligekærv skruetrækker som kan bevæges op og den i det lille hul. Lad den stå der når du arbejder så kan du se om den pludseligt sidder meget højt for så skal den have et lille puf for at få guiden til af falde ned.

Den stang jeg skrev om tidligere er ekspanderer som er den der sikre den rigtige diameter på hylstermundingen. Den sidder inde i sizeren og det er spidsen af stangen der støder den gamle fænghætte ud.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Billederne og beskrivelsen tyder paa, at seater dien er skruet for langt ned i et forsoeg paa at krympe hylsterhalsen. Som naevnt ovenfor skal man justere seateren saa der ikke er kontakt til hylsteret naar pressen er i bund.

De loesgaaede projektiler kunne tyde paa, at projektilet gaar skaevt paa vejen ned i hylsteret (eller er hylsterhalsen ogsaa for stor foer du saetter projektilet i?). Det kan skyldes den foernaevnte guide boesning eller en anden fejl som faar projektilet til at kante lidt paa vej ned.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#15
Hej Alle
Tak for alle jeres svar, som jeg har læst.
Jeg har brugt denne video som brugsanvisning, og fulgt den til punkt og prikke.
http://www.youtube.com/watch?v=Q4Cw5dkWb...1A&index=9
Den die jeg har brugt til neckzicing er også en Hornady die.
Jeg har indstillet den som Torben beskriver herover.
Jeg tror at Yeti har fat i noget af det rigtige, idet jeg prøvede at sætte projektilet uden den øverste del af dieén - og nu kunne jeg sætte projektilet fast...
Jeg vil prøve at mase lidt med stiften der bestemmer sættedybden - det virker som den er synderen.
Med venlig hislen
cgj
Svar
#16
Hej Igen
Jeg har lavet et par forsøg hvor jeg har prøvet Yeti´s forslag med en skruetrækker som dødvægt - nu virker dien.
Jeg tager indmaden med på job hvor jeg kan polere indmaden - det virker som om at det hele er lidt for nyt og hænger lidt i hinanden.
Tak for hjælpen og alle de gode forslag.
med venlig hilsen
cgj
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)