Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vidensamling - Database.
#1
Hej.
Vil gerne vide hvem der har rettighederne til den vidensamling - database der befinder sig på VTF/Riffeljagt, det ville da være underligt/sørgeligt hvis der er en der pludselig får en fiks ide at lave penge på noget alle har været med til at opbygge.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#2
Min opfattelse er, at du befinder dig på et privat forum, som har en ejer. Lidt ligesom opslagstavlen nede ved købmanden.

Det du vælger at slå op, har du dermed gjort offentligt tilgængeligt, og fraskrevet dig ophavsrettighed på, men hvis ejeren/købmanden ikke vil have det hængende, kan han tage det ned. Det er jo hans opslagstavle.

Da det er offentligt tilgængeligt, kan enhver bruge materialet som han lyster så længe forum eksisterer, og det ville da glæde mig inderligt, hvis nogen kan finde en måde at tjene penge på det der står her på [:p][:p][:p].

Hvis købmanden lukker butikken, er det vel hans opslagstavle, sammen med det kunderne har slået op.

Det sker (desværre alt for sjældent) at oversættere, journalister eller forfatterer stiller våbentekniske spørgsmål både på dette forum og på søsteren NVF. Jeg synes altid det er sjovt at hjælpe det man kan, så forfatternes udgivelser bliver så præcise som muligt. Jeg har aldrig tænkt på, at de mennesker tjener penge på vores viden, men det gør de jo. Er det sådan noget du tænker på, eller hvad ligger der bag spørgsmålet ?

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Jeg tænker bare på at der må ligge en meget stor vidensamling tilgængelig for alle og enhver, hvilket er meningen med dette forum, men hvad sker der hvis denne vidensamling bliver brugt med det ene formål at der er personer der vil tjene penge på dette.

Det var bare der min tanke lå.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Rolin,

Nu er viden jo heldigvis en af de ting vi kan dele uden at blive fattigere.

Du bliver ikke fattigere af at dele din viden med andre, men dem du deler din viden med bliver rigere...

Saa den slags tanker om at nogen maaske har en "hidden agenda" er aldrig faldet mig ind.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#5
Det er ikke sådan at jeg ikke deler med mig af min viden og ganske gratis, men har desværre set en del til hvordan der er personer der misbruger videnbaser for egen vindings skyld.
Det var bare en tanke der slog mig under en anden sag jeg arbejder med. Så derfor ville jeg bare vide hvordan VTF forholder sig til deres videnbase.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#6
Da du har været aktiv på siden fra 2007 antager jeg du ved hvem der er vært for alt
der deles her på siden. At det er en privat side.

Jeg er personligt ikke i tvivl om der indtægt på bannerreklmerne, der går i lommen på
vores allesammens vært - og hvad så. Jeg har tilgode at se en opkrævning for medlemsskab.

Jeg undrer mig lidt over hvad din agenda er. Den viden der ligger her, kan findes
på andre fora.

Uvedkommende andenhåndsviden slettet

Kima/moderator

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#7
Håber ikke jeg bliver misforstået, jeg er absolut ikke imod dette forum og ej heller at videnbasen er tilgængelig for alle, ville bare vide om der for god orden skyld var nogle retningslinjer, så men ikke havnede i en storm, hvis der var nogen der ville bruge videnbasen i et projekt.
Håber jeg har gjort mig forstået nu, eller så må i råbe højere så jeg høre det.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#8
Det jeg søger er om der er nogle retningslinjer for brug af videnbasen, kan hvem som helst bruge informationen til hvad som helst.
Dette er mit spørgsmål, fik desværre ikke formuleret det rigtigt i mit første indlæg hvilket jeg beklager, håber jeg har fået det rigtigt nu.

/Rolin

Redigeret af Kima
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#9
Nu er jeg blevet trukket lidt baglæns og uforskyldt ind i denne tråd, og har egentlig ikke lyst til at være gidsel i denne polemik.
Så jeg vil bare forholde mig til trådens oprindelige spørgsmål, nemlig spørgsmålet om ophavret til det materiale der findes på VTF.

Meterialet tilhører fundamentalt ejeren af hjemmesiden, men ligger vel dybest set under for en form for "shareware", ligesom de forskellige open-source projekter, der florerer på internettet. Den der ønsker at bidrage med viden, gør det og afskriver sig samtidigt retten til materialet.
Dem der ikke ønsker at bidrage under disse betingelser, gør det ikke.

Så, Flemming, hvis du er i tvivl om de reelle hensigter bag driften af VTF, ja, så undlader du blot at bidrage med materiale på siden.

Kan du omvendt godt leve med, at dine virtuelle venner kan have glæde af din viden, så poster du indlæg på livet løs.

Det er da nemt.

God week-end.
Torben
Svar
#10
Tak for alle svar, nu er jeg da blevet lidt klogere, fortsætter da med at poste indlæg til VTF i det omfang jeg kan bidrage med noget.

God weekend.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#11
@ Rolin jeg sidder og forsøger at forstå din bekymring.

Er det du spørger til om jeg fx frit kan bruge den viden der er herinde i kommercielt sigte - fx ved at udnytte den til at skrive en bog om genladning?

Eller spørger du til om Høgh'en frit kan vælge at lukke for den fri adgang og så tage sig betalt for at ma får lov at logge på.

Til det sidste tror jeg at svaret er klart ja. Men jeg ved ikke hvad svaret er til det første.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Jeg ville bare vide om den information der findes herinde om den var til fri afbenyttelse, det har jeg nu forstået og kommer også i fremtiden at bidrage i det omfang jeg kan.[8D][8D]
Takker alle for deres svar, beklager jeg ikke fik udtrykt mig ordentligt i første indlæg,[Sad] men hvis jeg var perfekt til at formulere mig så var jeg nok blevet forfatter[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by tagergaard

Den der ønsker at bidrage med viden, gør det og afskriver sig samtidigt retten til materialet.

Vel ikke retten, det må vel være eneretten...................[Image: 03.gif]

[Image: bueskytte.png]
Svar
#14
-nok nærmere ophavsretten, hvis vi skal kløve mere hår på den ged....
Svar
#15
En hurtig slutbemærkning: Det vil i øvrigt være svært at tjene penge på at sælge viden fra VTF til 3. person - 3. person kan jo blot selv gå på VTF og finde den samme viden ... [8D]

Er der udover helt enig med Hjemmeladeren. [Wink]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)