Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Det var en ulv der spiste får i midtjylland
Jeg synes bare de samme argumenter gentages i det uendelige. De får ikke mig til at ændre holdning, ligesom jeg ikke kan få modstanderne til at ændre deres holdning, så jeg vil godt i det mindste prøve at nuancere min holdning en smule.

Selvom jeg går ind for en ulvebestand, betyder det ikke at jeg er modstander af at nedlægge individer fra bestanden. Jeg er fuldstændig på det rene med, at hvis der kommer en ulvebestand, er det fordi vi giver den lov til at komme, og jeg synes også vi har pligt til at bruge de midler der er nødvendige for at gøre generne i den forbindelse tålelige.

Personligt har jeg det sådan, at hvis jeg ser en ulv, glæder det mig. Hvis den truer mig, vil jeg forsøge at skræmme den væk, men hvis den angriber mig, vil jeg forsøge at dræbe den. Jeg er som regel bevæbnet når jeg risikerer at møde ulve. Men her taler vi om individer. Jeg mener ikke det er dobbeltmoralsk at gå ind for at have en bestand, samtidig med man går ind for at nedlægge individer fra bestanden, det er jo præcist det vi gør når vi går på jagt.

Jeg ved ikke om enkelte ulve ligefrem kan få så meget smag for tamdyr, at de ikke tager andet. Hvis det er tilfældet, mener jeg også man kan fjerne sådan et dyr fra bestanden. Dog ser det ud til, at tyskernes erfaring er, at størstedelen af ulvenes føde forbliver vildt, mens kun en lille del er tamdyr. Hvis det mønster bliver det samme i Danmark får vi nok råd til at leve med det. Der er allerede et godt system til beregning af erstatning for husdyr, og de gange jeg har været i kontakt med mennesker der har fået erstatning for tabte dyr (af andre årsager), har de ihvertfald ikke været utilfredse med erstatningens størrelse, selvom det jo aldrig er rart at miste dyr.

Hvad er det for noget med, at der ikke er plads til ulven i Danmark ? Foreløbig er det en sensation hver gang nogen overhovedet ser en ulv, så den eller de der er, har da tilsyneladende mægtig god plads. Jeg synes, at de der taler for en bestand på 100 ulve skyder for højt, men om der så var 50 i Danmark, ville en ulv stadig være et sjældent syn.

Så min holdning er stadig den, at selvfølgelig har vi råd og plads til ulve i Danmark. De problemer det kommer til at give kan vi løse på en måde så det bliver til at leve med, og det bliver en berigelse for alle at få øget biodiversiteten på den måde, uanset om man er jyde, fynbo eller bornholmer.

Jeg kan godt, ligesom modstanderne, frygte at lovgiverne anlægger et urealistisk romantisk syn på ulvebestanden, så regulering bliver umulig. Det vil sandsynligvis give bagslag, og så vil vi se den samme fraktionering i fortalere og indædte modstandere som f.eks. i Sverige. Så vil der blive krig og ballade og ulovlig regulering, og det kan ingen være tjent med.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Beskeder i denne tråd
Det var en ulv der spiste får i midtjylland - af LasseScout - 12-04-2013, 04:37 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 5 gæst(er)