Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Det var en ulv der spiste får i midtjylland
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Der efterspørges kommentarer til legolasses saksede indlæg, som han jo så står på mål for.

Mine kommer så her:

Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg saksede lige det her fra et søsterforum. Jeg er komplet enig med skribenten, kunne ikke have skrevet det bedre selv, så here goes:

" Trist med sådan en protestside...
Nej tværtimod - godt nogen tør "tage tyren ved hornene" og forholde sig realistisk til tingene.

Ulven er en naturlig del af vores fauna.
Nej det er den ikke længere, Danmark har forandret sig rigtig meget siden ulven var her sidst. Leveområdet, biotopen eller habitaten er væsentligt anderledes i dag end dengang. Det er bl.a. dette faktum "ulvefortalerne" ikke forholder sig realistisk til. Nu kan jeg jo ikke tale på alle ulvefortaleres vegne, men dem jeg har talt med forholder sig netop realistisk til ændringerne i habitatområderne og konsekvensen af det er jo blot at der udelukkende er plads til en lille bestand, som bør reguleres stramt

Den blev, heldigvis kun midlertidigt, udryddet i DK i en tid hvor vi ikke havde indsigt og forståelse for samspillet mellem natur og menneske.
Det er jo så et postulat. Indsigt og forståelse er jo et relativt nyt "luxusemne" som opstår når der er "overskud" i samfundet, enten økonomisk eller på anden måde.
Man kan jo også se det som en naturlig konsekvens af, at mennesket bredte sig ind i "ulveland" - selvfølgelig med fatale følger for ulven, men det er sådan det er. ja sådan kan man da godt vælge at se på det, men så bør den betragtning jo også overføres på alle mulige andre dyrearter og faunaen iøvrigt, det tror jeg næppe der er opbakning til

Utallige arter af planter og dyr er for evigt udryddet på kloden, på grund af menneskets uforstandige rovdrift på naturen.
Fuldstændig rigtigt og her er jeg helt enig, men hvad har det med den konkrete Ulveproblematik at gøre. Landskabet ER jo ændret, der ER ikke længere leveområder for ulven i Danmark, ulven ER et rovdyr som lever af kød og den tager det, hvor det er lettest. Det er jo den virkelighed vi er nødt til at forholde os tilog hvad så ??? vandløbet er jo rettet ud,skovene er fældet, markerne er drænede osv, det er jo den virkelighed vi er nød til at forholde os til. Ja, og det prøver man i større og større grad at genoprette, heldigvis.

De seneste år har de fleste på den baggrund dog heldigvis forstået, at vi ikke uhæmmet kan herske over naturen, uden det får alvorlige konsekvenser.
Ja, heldigvis, og også her er jeg enig, og det tror jeg stort set alle er - også os som går ind for et ulvefrit.dk
Men skal vi spole filmen tilbage? - Kan vi det? - Hvem skal betale? - Hvem skal flytte(s)?
Vi er jo nødt til at forholde os til den virkelighed vi lever i, og hvis den skal ændres, må der træffes beslutninger.
Men i min verden er en "beslutning" om at nu skal mennesker og ulve leve i skøn harmoni og idyl ikke realistisk, og kan kun opstå hos folk, som har et meget fjernt forhold til "real life". det jo noget fnidder at komme med, igen de ulvefortalere jeg har talt med er da godt klar over at selv en lille bestand af ulve vil skabe gnidninger imellem mennesker og ulvene, men hvem siger at vi skal leve i "skøn harmoni" som du så hånligt udtrykker det. Det kan lade sig gøre i andre lande, så kan det også i danmark, man skal bare sørge for at holde bestanden nede på et tåleligt niveau

Vi prøver i dag på globalt plan, at beskytte dyr og planter der er truede af udryddelse.
Ja, og det er godt, men desværre ofte på en forkert måde, men det er en helt anden diskussion.

Vi undres når verdens fattige befolkning ikke forstår, at de skal lade elefanterne leve, selv om de tramper marker og afgrøder ned. Vi undres, når de jagter næsehorn for at skaffe brød på bordet, eller tigeren der må lade livet fordi en landsby føler sig truet. Vi undres, når de fælder regnskoven for at få plads til at dyrke det daglige brød, og samtidigt skaber erosion og fjerner levegrundlaget for en række vilde dyr og planter.
Nej nu må du stoppe. Jeg tror da kun det er teoretikere, som har ders på det "tørre" som UNDRES.
Det er da nemt at FORSTÅ, men handlingerne efterfølger jo det reelle problem; at vi i vores mangfoldighed og evige jagt på at stille sulten, har bevæget os ind i disse dyrearters områder.
Og det er nemt at være bagklog - og igen kan vi nemt sige filmen skal køres tilbage - men det er jo meget vanskeligt.ja vanskeligt, men ikke umuligt
Men i bl.a. Afrika har man vel gennem de senere år forsøgt at påvirke lokalbefolkningen med et andet syn på udnyttelsen af naturen, og vel også flyttet landsbyer for at udvide reservater, så dyrene får den plads som er nødvendig for dem. Og det er jo netop sagens kerne. nu er det nok næppe nødvendigt at flytte landsbyer i dk, for at huse en mindre bestand af ulve

- Kan de da ikke forstå dernede i de fattige lande, at de må leve side om side med klodens andre skabninger? Heroppe har vi nemlig masser af forståelse for vigtigheden af et naturligt og varieret dyre – og planteliv, eller hvordan er det nu det er...?
Ja det er jo netop denne urealistiske tilgang til virkeligheden, som - efter min mening - dominerer hos ulvetilhængerne.
Jeg er selvfølgelig tilhænger af at menneskeheden skal levne plads til andre skabninger - hvem er ikke det, men at "tale" sig til denne forståelse eller kræve øget tolerance hos andre, er jo ikke gangbar i det lange løb. Der tæller kun økonomi, så andre landes tolerance er fint og ønskelig, men regningen skal jo betales - og hvis den rige vestlige verden ikke vil gøre det, får det desværre negative konsekvenser på naturen.
Det kan og skal selvfølgelig også overføres til ulvedebatten. Men mon ulvetilhængerne vil betale for ulemperne? - jeg har min tvivl, men råbe op, det kan de.
ja det kan de heldigvis, ligesom ulvemodstanderne, det er jo netop det et demokrati går ud på. Hvis den demokratiske valgte regering beslutter at vi skal have en vis ulvebestand og at skadelidte skal have erstatning, ja så er det jo nok skatteborgerne der skal betale, der er jo ikke andre til det, ligesom når vildsvinet for alvor holder sit indtog selvfølgelig også skal udbetales markskadeerstatninger til bønderne af skatteborgernes penge
Jeg undrer mig, når jeg hører, at voksne mennesker i et af verdens rigeste lande har regnet ud, at vi ikke har plads til en håndfuld ulve i Danmark. De argumenterer oftest med, at ulven jo slet ikke er truet. De har nemlig regnet sig frem til – at hvis bare den får lov at leve i de andre lande hvor den også findes, kan vi sagtens udrydde den her.
Der er ingen grund til at undres. Disse voksne mennesker har måske bare set realistisk på forholdene og forholdt sig til den verden vi lever i.eller også har de udelukkende forholdt sig til ikke at se længere end deres egen næsetip
For min skyld må der gerne være ulve i Danmark, hvis vi har egnede leveområder til dem - men det har vi ikke.postulat uden saglig begrundelse
For min skyld må de gerne være i f.eks. Hanstholm reservatet. Det er desværre nok ikke stort nok til at ulvene kun vil være der.
Konsekvensen vil være at reservatet skal udvides; ingen problemer fra min side, men så må Staten eller de som ønsker ulvene jo opkøbe de nødvendige ejendomme og lægge dem under reservatet, ELLER lade folk forsvare sig og sine husdyr (regulere ulvene), hvis/når ulvene kommer uden for reservatet.enig, det bør være den naturlige konsekvens
At pådutte en eksisterende lokalbefolkning store ulemper for at en bybefolkning, uden gener af ulvene, kan bryste sig af en god samvittighed og "å vi er så gode og politisk korrekte" mentalitet, som dybest set nok mest skal bruges til at "slå" andre lande i hovedet med, er for mig kun endnu et eksempel på, at mange lever i en fantasiverden. Store ulemper ??? det afhænger vel igen af bestandens størrelse og at det kun er bybefolkningen der er tilhænger af ulven er igen noget sludder, lad være med at gøre det til en diskussion imellem land og by, det er usagligt

Altså én moral for "de andre" og én for os i Danmark.
Den slags regnestykke lugter altid langt væk og kan omregnes til den velkendte formel: Moral + Moral = Dobbeltmoral"

Tjaee....jvf. mine ovenstående bemærkninger, kan jeg ikke være mere uenig.og det er også helt iorden, men lad være med at trække debatten ned på et plan, hvor du skære alle over en kam og gør alting sort/hvidt

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



mvh
Korthår - fra ulveland[Smile]



Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar


Beskeder i denne tråd
Det var en ulv der spiste får i midtjylland - af Lani - 12-04-2013, 08:31 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)