Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leica
#1
Jeg har overvejet en håndkikkert med afstandsmåler indbygget gennem noget tid.
Har kigget på Swarovski og Leica...

Idag har jeg en Leica afstandsmåler af ældre dato, den er uden indbygget ballistisk program, det kunne jeg godt tænke mig[:p].

I min søgen på sådan en model, faldt jeg over deres nye flagskib
http://en.leica-camera.com/sport_optics/...eovid_new/
Er det svaret på alle bønner?

Er der nogen af jer som har haft den i hånden? Hvad tænker i om den?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#2
Hej

Jeg har kigget meget på GeoVid fra Leica og er begejsteret for deres 10x42, deres DuoVid er også smart, men jeg savner en kombi af de 2.[8D]

Den du linker til ser da rigtig god ud og så i HD[?] jeg kunne godt presses til at købe den.[Wink], Den ser ikke ud til at have det ballistisk program indbygget, men har du en god kliktabel så er det vel også godt nok[Wink]

Mvh

Santo

Edit: jeg fat lige den du linker til i UK til 2700,-£ http://www.cliftoncameras.co.uk/Leica_Ge...Binoculars
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#3
Når jeg følger mit eget link, så kommer jeg altså frem til en håndkikkert med alt hvad hjertet begærer.

Altså med indbygget;

Afstandsmåler
Vinkelmåler
Tryk
Højde
Ballistisk standard programmer
Mini SD kort ind indlægning af egne data
og meget mere.....

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#4
har selv leica, en fantastisk kikkert.
I kan kontakte mig hvis I er interesseret.
http://xxxxxxxxxxxxxx

indlæg redigeret med henvisning til reglerner for annoncering.
ran (moderator)

HIKE
HIKE
Svar
#5
Har den almindelige Leica Geovid 10x42HD (uden ballistisk rangefinder) samt Leica BRF 1600 Rangefinder (med ballistisk rangefinder).

Kan dog ikke se jeg har en skid at bruge den ballistiske del til.

Begge er simpelthen fantastiske, og jeg har holdt Geovid'en op imod en Zeiss 10x50 - Leica'en vandt, trods den mindre linse fortil.
Bedre klarhed, bedre lys.

Leica har også en laser rangefinder der virker under mere arktiske forhold end andre mærker.
Her støtter jeg mig til dels en kammerat der har brugt Zeiss som ikke altid kunne klare målinger ud over sne/vand i sollys. Det har jeg aldrig haft problemer med med Leica'en.

Kender ikke lige dén moden du linker til

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Hvis du bevæger dig meget rundt i terrænet, vil jeg fraråde en kikkert med indbygget afstandsmåler. Simpelthen for tung og nemt en møllesten om halsen.
Jeg har valgt at have en afstandsmåler separat i lommen, og håndkikkert uden elektronik om halsen( hhv Leica og Zeiss Victory) og drager fordel af 2 ting:
Bedre vægtfordeling af optikken, og en mere lysstærk kikkert. Det vil altid være tilfældet i forhold til en dó. med indbygget afstandsmåler. Sidstnævnte vi,l pga chippen anbragt i kikkertrøret, tage mindre lys ind.
Er det ikke bedre at investere i sigtekikkert med ballistiktårn?
Svar
#7
Hej

Har også en Geovid og er super glad for den. Den er rimelig kompakt og vægten er ikke overvældene. Jeg har den altid om halsen under bukkejagten. Tiden er i mine øjne løbet fra at rende rundt med en afstandsmåler i lommen. Når jeg afsøger skovkanten eller kikker på en buk i lysningen har jeg i samme omgang afstanden. Det skaber unødige bevægelser at skulle fiske en rangefinder op af lommen og bruge den også. Jeg har sammenlignet med swarowski og Zeiss om aftenen. Den er på højde med swarowski og en anelse bedre end Zeiss, så jeg har ikke problemer når mørket falder på. Geovid kan kun anbefales. Den jeg har er en 8x42. Jeg kender ikke den du linker til
Svar
#8
Jeg er helt overbevist om at kvalliteten af optikken fint vil række til mine behov - jeg dyrker ikke nogen form for natjagt og hvis jeg kommer til det køber jeg optik specifikt til den jagtform.

Der hvor jeg tænker den kunne være god, var til jagt i bjerge eller stærkt kuperet terræn (Skotland, New Zealand etc.)Hvis det kun var til jagt herhjemme så ville en det være rigeligt med afstandsmåler indbygget (faktisk kunne jeg helt undvære, da længere skud som regel ikke er nødvendigt).
Men når der jages i forskellige højder over havets overflade under forskellig temperaturer og vejrforhold samt skudvinkler væsentligt anderledes end 0 grader, så kunne det være skønt med et tryk på en knap og man har antallet af klik på der vertikale tårn...

Men det var mere modellen specifikt om nogle havde rodet med den f.eks på IWA eller lign.

Eller findes der egentlig andre mærker og modeller med indbygget og lige så omfattende ballistisk program (det er ret smart at man kan lægge data på SD kort, så man ikke er tvunget til at bruge den beregning "som kommer tættest på"[xx(])

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
Tjah hvis et greb i lommen skulle skabe frygt for at blive set pga en unødig bevægelse, er man så tæt på byttet, at afstandsmåleren ikke har relevans( det vil med korrekt indskudt riffel ikke være et problem at holde lige på byttet ud til 150-200m. Desuden vil det på meget kort afstand også være vanskeligt at få hægtet våbnet af skulderen uset.
Indbygget afstandsmåler må derimod være relevant for en buejæger.

Hvilken kikkert man i så fald måtte investere i, må være op til den enkelte qua en personlig test af udvalgte købsemner. For mig har Zeiss virket bedst. For andre Leica, og vi kan sikkert finde andre, der har bedst erfaring med Swarovski étc.

Burris har lavet en sigtekikkert med indbygget rangefinder og kuglebanekompensator, så uanset afstanden er det bare at holde lige på. Hvorvidt vindforhold, temp.forhold og tyngdekraftens påvirkning kan indkalkuleres ved jeg ikke.
Det er da nytænkning, selv om jeg som traditionalist sværger til de centeraleuropæiske kikkertmærker.
Svar
#10
Hvis man er bange for at en leica med afstandsmåler er for tung, så er man vist en vatarm med behov for elektrisk gangstativ.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
Har gennem en del år brugt en Leica 10x42 HD med indbygget afstandsmåler.

At den skulle være som en møllesten er ganske enkelt en gang ævl.

Tidligere havde jeg en Swarovski uden afstandsmåler og der var 88 gram forskel på de to.
Så på den front istemmer jeg Happy´s betragtning at så er det irrelevant at diskutere.

Jeg ville til en hver tid anvende en kikkert med indbygget afstandsmåler frem for st skulle have en lille irriterende extra gadget som erfaringsmæssigt bliver forlagt og er sværere at holde ordentligt stille i forhold til en indbygget.
Nu skal min "subjektive" vurdering forstås som et erfaringsgrundlag bygget på praktisk erfaring og ikke skrivebords subjektivitet[Wink]
Har dog stadig den håndholdte Leica liggende og den er ikke blevet brugt de år jeg har haft HD´en.
Betragtningen omkring afstande holder heller ikke vand.
Jeg måler altid når jeg f.eks sætter mig i en hochsitz og man bliver gang på gang overrasket over hvor meget afstande kan snyde.
Med andre ord jeg måler uanset om jeg skal skyde på 100 eller på 500m.

Eneste anke ved Leicaen er at den skal fokuseres hele tiden[xx(]
Det skal Swarovski´en ikke, til sammenligning

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Tjaaa... Jeg slæbte fornøjet ([:I]) rundt på min Leica Geovid 10x42 i en lille måned i bjergene på New Zealand... De to andre havde en lidt mindre Zeiss (8 x 30 vistnok) og en 10 x 42 Leupold, og mærkeligt nok, så havde de lidt en tendens til at "låne" min kikkert ret ofte... Jeg fik lov til at bære på den, men når der skulle spottes efter Tahr og Gemse o.s.v. så ville de gerne låne [8D] ...

'Nuff said...

Helt præcist hvor det er at en Leica Geovid "taber lys på grund af afstandsmåleren" har jeg svært ved at se, jeg kan ikke se forskel på min Leica Geovid og min nabos Zeiss 10 x 42 ... Faktisk vil jeg mene at Leica'en er lige en tand bedre i skumringen... Men det er jo subjektivt..[:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Er der andre end GT der oplever at man ofte skal fokusere på Leikaen ?

Mvh.LANI

Nu udråbt som nassejæger
Mvh.LANI



Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Er der andre end GT der oplever at man ofte skal fokusere på Leikaen ?

Mvh.LANI

Nu udråbt som nassejæger



Hej Nasser[Wink]

Ja, jeg har en 15 x 56 HD, den skal også finjusteres hele tiden. Selvfølgelig mest på afstande under 200 m, men den er generelt meget fintfølende.

mvh
Korthår
Svar
#15
Ligesom Dravis har jeg svært ved at se at Leica skulle tabe noget lys pga laserafstandsmåleren.

Har som tidligere nævnt holdt min Leica Geovid 10x42 HD op mod en meget ny (under 1 år gammel) Zeiss 10x50 uden laserafstandsmåler - begge blev indstillet så de stod skarpt og samme område blev betragtet skiftevis mange gange og vurderet derefter.

På trods af at Leica har mindre linse fortil, så vandt den mindre Leica stadig på lys samt farvegengivelse, og den syntes at være nemmere at gøre HELT klar i billedet.

Og selvom Leica 10x42HD'en var marginalt tungere end Zeiss 10x50'en, hvis jeg husker rigtigt vist kun med ca 50gram - så det er absolut ikke en bekymring der ville gøre at jeg ville slæbe en selvstændig laserafstandsmåler med.
End ikke 100-150gram ville bekymre mig en snus.

Til jagt vil jeg gerne bruge Geovid'en - til hyggeskydning på bane, vil jeg gerne bruge BRF 1600'eren.
Geovid'en til jagt, fordi man har et bedre synsfelt og fordi en håndkikkert er rarere at bruge til betragtning - BRF'en til hyggeskydning, da det er marginalt hvad jeg behøver orientere mig dér.

Og har ikke oplevet at man skal fokusere ret meget med Leica'en, men har retteligt ikke holdt dette op imod en anden kikkert - men syntes ikke at der skal indstilles ret meget.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#16
Jeg har en Leica 8x56 med rangefinder.

Og sat denne på:

http://hike.dk/hike-baererem-til-kikkert...rd=Kikkert

Det dur.

At have remmen omkring nakken er: so last year ...

Clax
K&B Claxel Wink




Svar
#17
Jeg er bare superglad for min Leica Geovid 10x42, og anvender den både til jagt, og når jeg bare er ude og gå ture...

Den får mine varmeste anbefalinger, og jeg har endnu ikke fundet noget (til samme pris!) som er bedre.

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Er der andre end GT der oplever at man ofte skal fokusere på Leikaen ?

Mvh.LANI

Nu udråbt som nassejæger


Jeg har en 8x56 HD med afstandsmåler, og jeg synes ikke jeg skal justere hele tiden, tværtimod, men har ingen erfaringer at sammenligne med fra andre kvalitets håndkikkerter.
Svar
#19
Jeg har en gammel zeiss. Det er sådan en gummiarmeret laban med gammeldags afstandsmåler. Der er streger i kikkerten og ud fra dem, og størrelsen på emnet man kigger på, kan man cirka beregne afstanden. Jeg tror det er 7 eller 8x42, men der står ikke noget på den. Der er lys i afstandsstregerne og et atom-tegn på den. Man indstiller kikkerten til begge sine øjne og så behøver man ikke stille på den mere. Den er skarp på alle afstande. Hvordan det virker ved jeg ikke og om det har nogle ulemper ved jeg heller ikke, men jeg har været meget glad for den i de 17 år jeg har haft den og har ikke tænkt mig at skifte så længe den stadig dur.
Til den smule bjergjagt jeg har været på, har det været okay med en lille afstandsmåler i lommen. Skulle jeg ud og ha en ny kikkert, så købte jeg nok en minox og brugte de sidste 10-15 tusind på en jagtrejse. Om den findes i en udgave, hvor man indstiller den en gang for alle, ved jeg ikke, men det er for mig et kæmpe plus.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Er der andre end GT der oplever at man ofte skal fokusere på Leikaen ?

Mvh.LANI

Nu udråbt som nassejæger



Jeps - har 10x42 og samme irritation.
Det er en fed kikkert - men der er sq reelt træls at skulle fokusere konstant.

/bundgaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)