Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken 180gr kugle til bjørn i 7mmRM?
#1
Min kære far har bedt mig slå dette op for at spørge jer "kloge hoveder" angående kuglevalg. Han skyder med en 7mm Rem Mag og har en tur til efteråret efter bjørn, ulv og white tail.
Han vil gerne vide hvilken 180gr kugle der vil passe bedst til de nævnte arter.
Han skyder med en Schultz og Larsen M97-DL i 7mm Rem Mag.

Jeg selv har sagt Barnes (T)TSX, men måske han skal have noget der afgiver mere ravage, hvis det findes.

Input - tak!
God weekend!

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Jeg har skudt flere bjørne med Federal Trophy Bonded Bear Claw, med godt resultat hver gang.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Så vidt jeg ved er den tungeste .284 kugle du kan 175 grain... Jeg har set nogle grise ml. 50 og 90 kg skudt med 175 GR Nosler Partition...det virkede! Det var tilmed fra en 7x57...

Jeg ville vælge ovennævnte eller en Rhino 160 gr...

J.
Svar
#4
Er vi enige om at det drejer sig om sortbjørn?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Så vidt jeg ved er den tungeste .284 kugle du kan 175 grain... Jeg har set nogle grise ml. 50 og 90 kg skudt med 175 GR Nosler Partition...det virkede! Det var tilmed fra en 7x57...

Jeg ville vælge ovennævnte eller en Rhino 160 gr...

J.



No No der laves 180 grains og har hørt om 190 grains, men dog ikke set de sidste i andet end omtale.

Har tænkt mig 180 grains til min kommende 284 winchester

Til nævnte jagt ville jeg dog vælge den tungeste A-frame

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Angående 180gr, så var det blot det han spurgte om, og jeg kan ikke finde hvilken twist rate hans "pistol" har [Confused].

Angående bjørneart, så kan de vidst komme ud for begge, men der er specifikke regler med brunbjørn grundet den ses som fredet/beskyttet art i Danmsrk og derfor ikke kan indføres medmindre du er kreativ.

Jeg siger mange tak for jeres bud. Kom gerne med hvilke grains der er blevet brugt [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#7
Helt ærligt,
vi snakker sortbjørn. Et dyr på størrelse med ULG´s labrador[Big Grin]

En ganske almindelig kugle vil fungere, uanset om det er 120 eller 180 grains.

Hvis det var grizzly i tæt bush der skulle jages, tja så en 9,3´er.

Sortbjørn kan udemærket skydes med selv 243win.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Jeg synes også det lyder til at han burde vælge en 150-160 grains kugle af god konstruktion.

180 grains .284" kuger er ikke standard, og HVIS der laves Barnes kugler i den vægt så vil de være så lange at jeg gætte på, at det er utopi at få dem til at skyde en normal pibe.

D93
Svar
#9
Så hans nuværende Norma Switt 9,7gram vil klare opgaven fint?
Vi spørger kun for at blive klogere [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#10
Selvfølgelig kan den det!!

De nævnte arter stiller på ingen måde krav om en anden "super-kugle".

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Boldsen

Så hans nuværende Norma Switt 9,7gram vil klare opgaven fint?
Vi spørger kun for at blive klogere [Wink]

Mvh.
Boldsen



Swift 150 grains har virket fint for mig på alt fra rå-,då- og kronvildt fra en 7 mm rem så mon ikke den også kan klare en sortbjørn.

I mit forrige indlæg havde jeg mere fokus på om der fandtes 180 grains projektiler i 7 mm.

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Har skudt bjørne med 180 grains nosler, UDEN problemer. Hvis han bare bruger en kugle, der kan knuse skulderbladet uden at fragmentere, er bjørnejagt a walk in the park;-)

Ved ikke med rene kobberkugler som BarnesX. De har jo ikke samme densitet som de blyholdige, og mig bekendt kæntrer de nemmere af samme grund med dårligere præcision til flg. Er det ikke også nødvendigt at rense løbet for Cu-aflejringer, hver X man har skudt med homofone kugler?

Knæk og bræk med din fars jagttur. Nordamerika er second to none i mit jagtunivers.
Svar
#13
Ps Sorry: Homogene kugler......
Svar
#14
Hvad plejer han at skyde med? Hvis de kan skyde råvildt/dåvildt/kronvildt kan de helt sikkert også skyde en sortbjørn.... Det er en lille bamse, og der behøves ikke homofone premiumkugler[Smile]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#15
Det springende punkt er i mine øjne om brunbjørn er en mulighed. Hvis den ikke er det, kan han fodre 7mm éren med stort set hvad som helst. Hvis man risikerer at skulle skyde på 250 kg potientielt meget sur bamse, så vil man gerne være sikker på at kuglen kommer frem, uanset hvad den møder på vejen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#16
Upåagtet at sortbamsen angiveligt ikke er videre skudstærk og nærmest kan væltes med en ært i et pusterør, så er der vel igen grund til at vælge en kugle i den lette ende af spektret - de sorte kan vel trods alt komme pænt over 200 kg......

/bundgaard
Svar
#17
Den kugle han har hjemme pt er en Norma Swift Scirocco 9,7grams.
Jeg tror han påtænker at prøve en 11 grams kugle af en art.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#18
@Boldsen - jeg har ikke selv jaget i Nordamerika, men hvis han skal jage i nogenlunde åbent terræn, så kan jeg da ikke forestille mig at han kan finde en bedre kugle til formålet end den han bruger.

@308 komp - nu har jeg altså ransaget min hjerne uden resultat, så vil du ikke fortælle mig hvem der laver .284" i 180 grains?

D93
Svar
#19
@308 komp - nu har jeg altså ransaget min hjerne uden resultat, så vil du ikke fortælle mig hvem der laver .284" i 180 grains?

D93
[/quote]
Berger laver skive og jagtkugler i 180 gr. Sierra laver en Matchking i 180 gr.

Mvh JM
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by 6mm

@308 komp - nu har jeg altså ransaget min hjerne uden resultat, så vil du ikke fortælle mig hvem der laver .284" i 180 grains?

D93



Berger laver skive og jagtkugler i 180 gr. Sierra laver en Matchking i 180 gr.

Mvh JM
[/quote]
Twist rate mindst 1:8" - så standart går ikke!

Mvh JM
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)