Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oprettelse af vildtager - ideer?
#13
Hej Modo

Fint nok. en sådan stribe kan være ganske fornuftig.
Brug evt. Tonny's opskrift - den lyder fornuftig og gennemprøvet [Smile].
Evt. kan du før evt. fræsning smide ca. 10 kg. frø af gul lupin.
Gul lupin er - ligesom hvidkløver - kvælstofdannende og går fint i spænd med fodermarvkålen.
For at jeg anbefaler gul lupin skyldes, at netop denne afgrøde virker som slik for råvildtet i sommeretiden, og så suppleres den fint af fodermarvkålen til vinter.
Hvidkløveren er også fin, men egne og nogle andres erfaring viser, at hvidkløver kan være lidt skrap kost for råvildtet, hvis den er for tæt eller i renbestand.
Som supplement er den næsten uundværlig.

Hvede som CP skriver, kan også være fin. Fordelen ved hveden er at evt. fasaner og andet fuglevildt også vil nyde stor gavn af denne. Men det er jo så vårhvede du skal så.

Hvis randzonerene endnu ikke er etableret med græsdække, kan jeg anbefale at der ved såning af disse bruges en kombineret græs/kløverblanding - gerne ret tynd - som iblandes evt. vårhvede eller havre, som så her 1. år virker som både råvildtføde, men også med frø (korn) til vildtet i efterår/vinter.
Denne blanding vil jeg også anbefale indeholder cikorie.

Cikorie skulle have mange positive effekter på vildtets trivsel (også husdyr, hvor de bruges en del i økologisk landbrug) og mine personlige erfaringer er, at både råvildt og kronvildt elsker dem.

Vi såede forrrige år den råvildtblanding som anbefales på http://www.raavildt.dk
Sidste sommer kunne vi konstatere, at specielt kronvildtet gik hele fodermarken systematisk igennem og åd stort set alle cikorierne.

Det gode ved en sådan vildtstribe eller fodermark er, at du ikke kan lave noget som er forkert [Smile] - du kan højest kvaje dig ved at så noget som er mindre hensigtsmæssigt [Wink] - så på med handsken og prøv.

Jeg vil dog stadig anbefale evt. kontakt til en landmand, som kan hjælpe med lidt maskineri.

Skal du ellers have råd, synes jeg du skal kontakte en af Danmarks Jægerforbunds Vildtplejerådgivere i området.
Jeg kender de 2 som er på midtsjælland og kan absolut anbefale, at du tager en sank med en af dem.

God arbejdslyst [Smile]

mvh
Korthår

NB. Kan du evt. betale landmande for at lade lidt uhøstet korn stå - er den en meget nem og hurtig måde, at komme i gang på.
Svar


Beskeder i denne tråd
oprettelse af vildtager - ideer? - af Modo - 27-03-2013, 02:34 PM
oprettelse af vildtager - ideer? - af CP - 27-03-2013, 02:56 PM
oprettelse af vildtager - ideer? - af Rolin - 27-03-2013, 03:11 PM
oprettelse af vildtager - ideer? - af 260REM - 27-03-2013, 04:39 PM
oprettelse af vildtager - ideer? - af 260REM - 27-03-2013, 04:42 PM
oprettelse af vildtager - ideer? - af Modo - 27-03-2013, 04:48 PM
oprettelse af vildtager - ideer? - af Tex - 27-03-2013, 05:49 PM
oprettelse af vildtager - ideer? - af korthår - 27-03-2013, 06:57 PM
oprettelse af vildtager - ideer? - af 260REM - 27-03-2013, 08:21 PM
oprettelse af vildtager - ideer? - af Modo - 27-03-2013, 10:06 PM
oprettelse af vildtager - ideer? - af Tonny - 28-03-2013, 02:53 AM
oprettelse af vildtager - ideer? - af CP - 28-03-2013, 03:13 AM
oprettelse af vildtager - ideer? - af korthår - 28-03-2013, 10:08 AM
oprettelse af vildtager - ideer? - af Modo - 28-03-2013, 11:42 AM
oprettelse af vildtager - ideer? - af korthår - 28-03-2013, 02:16 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)