Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige : Har EU været objektive vedr. ulvejagt
#1
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt...t-1.41164/

Redigeret af Kima
Overskrift ændret
Svar
#2
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt...r-1.46537/
Svar
#3
Interessant!

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Lidt af samme skuffe[xx(]
Fransk forskare vill förbjuda renskötsel till förmån för vargar!
Publicerad mars 30th, 2013
Skrivet av: Gunnar Glöersen
Jag blir så förbannat trött på forskare som försöker styra rovdjurspolitiken efter sina egna värderingar utan någon som helst hänsyn till dem som drabbas. Nu senast är det Guillaume Chapron som torpederar svensk vargförvaltning. Nu har jag inte hittat själva artikeln i Science, men rapporteringen från TT i DN visar vad han vill. Målet är många vargar i hela Europa. Han är rädd att de forskningsresultat som han själv varit med om att ta fram skall användas av politiker för att motivera färre vargar! Hans kritik är alltså INTE att den selektiva jakten var fel i sak eller att den INTE skulle ha bidragit till att sänka inaveln. Chapron huvudkritik är istället att det är fel att ta hänsyn till människor som drabbas och speciellt om den jakten sker med vetenskapliga motiv.

Vem är då denna man? Är han bara en Grimsö professor som värnar strikt vetenskaplighet i vargförvaltningen? Nej, inte alls, han är extrem jaktmotståndare och tillhör gruppen som vill återförvilda Europa. Jag har skrivit om honom tidigare här på bloggen, “Vill vi ha legal eller illegal vargförvaltning“, efter EU kommissionens workshop i Bryssel i januari.

Den gången valde jag att inte namnge honom. Jag trodde i min enfald att den kritiken ha fick efter sina uttalanden i Bryssel skulle hejda honom. Inser nu att det var fel. Människor med ekosofiska värderingar skyr inga medel och är inte mottagliga för argument. Guillaume Chapron tycker att löshundsjakt och renskötsel borde förbjudas eftersom vargar är viktigare. Han tycker vidare att illegal jakt på varg är bättre än legal. Enbart för att han ogillar blotta tanken på att vargen blir ett jaktbart vilt! Det var också därför han gjorde allt han kunde vid workshopen i Bryssel för att påverka EU kommissionen att stoppa alla tankar på flexibilitet i tolkningen av direktivet utan att den istället skall fortsätta på samma stelbenta sätt som idag.

Det är skrämmande att se hur några inflytelserika naturvetare nu gör allt för att stoppa reglering av vargstammen. Alla medel är tillåtna. Alla vet t ex att Laikre och Rymans beräkningar av det framtida invandringsbehovet är fel. Ändå fortsätter Naturvårdsverket att obstruera mot regeringen och fortsätter att driva kravet på minst 380 vargar. Redan i december lovade Naturvårdsverket att de skulle hålla ett forskarseminarium i frågan. Inget seminarium har hållits och inget är ens planerat. Varför? Jo, det finns personer på Naturvårdsverket som vill förhindra att sanningen kommer fram? De vill ha många vargar, kosta vad det kosta vill! De vill helt enkelt inte veta sanningen före de i juni skall rapportera referensvärden till Bryssel.

Den svenska älgstammen är en enorm naturresurs som avkastar både kött och jakttillfällen. Ekosoferna vill istället se dem som kadaver i skogen som föda åt fluglarver och mindre rovdjur. Det mest klimatsmarta köttet, viltköttet, skall sluta som vargskit på skogsbilvägarna eftersom människor är onödig i ekosofernas förvildade natur!

Men verkligheten börjar hinna ikapp dessa människor som driver sin egen agenda. Det lär knappast vara en tillfällighet att Jean-Francoise Brakeland som ansvarat för överträdelseärende mot Sverige nu fått nya arbetsuppgifter som knappast kan ses som ett steg uppåt i karriären. Så går det när man inte ens försöker dölja att man har en egen agenda och väljer en varg som profilbild på Facebook samtidigt som man handlägger det svenska vargfrågan. Andra är smartare och driver frågorna i det fördolda. Men var säker, vi har ögonen på er. Även du som skulle tänkas välja en groda som profilbild!
Svar
#5
Uenige forskere

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)