Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lyddæmpere til rifler
#1
Hej
Jeg hørte forleden i en jagtbutik, at man sidste fredag havde vedtaget at ændre på loven om lyddæmpere.

Følgende skulle nu være gældende
Der skal søges om tilladelse og lyddæmperen skal være med nummer.
Den må ikke brugs på jagt, men i hjortefarm, på skydebane og på jagt i udlandet hvor den måtte være tilladt.

Jeg har ikke kunne finde noget på nettet
Er der andre som evt. kan bekræfte ?

[?][?]
Svar
#2
prøv at læse under Jura og jagtpolitik, så kan du se at det er en "gammel" nyhed[8D]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#3
Tja
Jeg har nu siddet og læs på foreslået emne.
Det er muligt det bare er mig som ikke forstår indlægene.

Så - Er det blevet lovligt ?[:I][:I][?]
Svar
#4
Ja. De første tilladelser er allerede givet. Men kun til jagt i udlandet og til brug på skydebaner. Det er stadig forbudt at bruge lyddæmpere til jagt i DK.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Er det denne blanket, der skal anvendes?
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D9B1D-02FC-4A45-8FC0-C6D32639F047/0/P704_01_0604.pdf
Svar
#6
Ja, det er den helt almindelige ansøgningsblanket du også bruger til jagtriffelansøgninger du skal bruge.

De felter det ikke giver mening at udfylde, lader du bare stå tomme.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Hej Lasse

Er du bekendt med om tilladelsen til lyddæmper er gebyr fri (som feks. løse riffel/vekselpiber?)

Skal ansøges til en specifik dæmper, type, fabrikationsnummer etc., eller kan man ansøge at at købe én "efter eget valg"..?

På forhånd tak[Smile]
Svar
#8
Er der nogen der kender dato, journalnummer og "navn" på den skrivelse fra centralt hold, der har ændret praksis? Ændringen er givetvis ikke kommet frivilligt fordi våbenkontorerne pludselig har fået en åbenbaring. Visse politikredse kan nok tænkes at skulle have en henvisning til et konkret skriftsted for at løsne tøjlerne. Hvilke politikredse har I konkret kendskab til har udstedt tilladelse på grundlag af en centralt besluttet praksisændring? Der har tidligere floreret rygter om at et enkelt kontor i det sydøstlige Sjælland var gået solo med at udstede tilladelser, men den praksis var vist "enestående" og nåede i hvert fald ikke til Nordsjællands Politi.

Eller med andre ord: Det her er s'gu for godt til at være sandt, så ikke fordi jeg tvivler på jeres påstand. Jeg vil bare så gerne se dokumentation og vide hvad jeg kan vifte damerne på våbenkontoret om næsen med...[?]

9,3*57
9,3*57
Svar
#9
@ Niels28217: Jeg har det på samme måde. Våbenkontoret i Odense har ved flere lejligheder trodset Rigspolitiets henstillinger, både angående halvautomater og lyddæmpere, så jeg ville også gerne se det papir.

@ Kras: tilladelsen er gratis:

Citat:quote:

§ 6 b. For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr. For følgende tilladelser betales dog ikke:
1) Tilladelser til ammunition,
2) tilladelser til piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler,
3) tilladelser til lyddæmpere og optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr,
4) ind- og udførselstilladelser,
5) tilladelser til genopladning,
6) tilladelser vedrørende de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1,
7) tilladelser til blankvåben,
8) tilladelser til handlende,
9) tilladelser til signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
10) tilladelser til tilskudsberettigede museer i henhold til museumsloven.



M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Jeg fik det her svar pr. mail fra våbenkontoret i Viborg idag. :

Vi er orienteret om, at der er/bliver arbejdet med et udkast til evt. ny regel, men der er endnu ikke taget stilling eller vedtaget noget som helst.

Så det lyder ikke til, at der er bestemt noget endnu.
Svar
#11
Fortsæt her, 2 tråde er noget rod[Smile]
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=14946

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)