Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rensning af Fænghette lomme.
#1
hvor meget betydning har det om, man renser, eller bare lader den være beskidt.
har lige presset 300 hylster, også kom jeg til og tænke på, at det er sku da mega træls, og sidde og rense de Fænghette lommer.

vildsvin i Danmark, JA tak

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
Det er kun hvis der er så meget skidt i lommen at den nye gænghætte ikke kan komme under niveau at det er et problem.
Jeg har haft nogle partier patroner der er genladet 8-10 gange uden at der nogensinde er renset gænghættelommer på dem.
Jeg tror at det mere har psykologisk betydning [:0]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Ultralydsrenser [8D] hælder 100 hylstre i af gangen kører max programmet igennem 3 gange (tager ca. 1 kvarter) hælder det sorte vand fra, skyller og så er hylstrene, inklusiv fænghættelommer renset i bund.

Mvh
Anders
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Det er kun hvis der er så meget skidt i lommen at den nye gænghætte ikke kan komme under niveau at det er et problem.
Jeg har haft nogle partier patroner der er genladet 8-10 gange uden at der nogensinde er renset gænghættelommer på dem.
Jeg tror at det mere har psykologisk betydning [:0]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



næste gang får de lommer lov til og være beskidte.
tænkte sku nok at det ikke betyder en Skid. :-)

vildsvin i Danmark, JA tak

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Den eneste grund til at rense er at det nemmere at tjekke når man visuelt kontrollerer om der er hul igennem lommen.

Er der snavs er det nødvendigt at banke hylsteret før man kigger og ser gænghætten skinne i bunden.

/Clax
K&B Claxel Wink




Svar
#6
PS.

Vil man rense er det nemmest med en ligekærvet skruebit i batteriboremaskinen.

/C
K&B Claxel Wink




Svar
#7
jeg bruger den station fra rcbs, det går såmænd hurtigt nok, men er sku træls.
http://www.gunsandpowder.dk/Resources/Fi...s/1435.jpg

vildsvin i Danmark, JA tak

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
Og hvis man nu ikke har tumbler og ultralydsrenser og hvad ved jeg, så kan man sende de ny-sizede hylstre i en spand varmt vand med passende mængde WC-rens, vente 10 minutter og så får de lige med trykluft efterfølgende (husk briller), så hvad der måtte sidde af gammelt slam i fænghætte-lommen forsvinder som dug for solen. Nem, billigt og hurtigt.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

PS.

Vil man rense er det nemmest med en ligekærvet skruebit i batteriboremaskinen.

/C



Jeg bruger en lille stålbørste på en Dremmel wannabe fra Lidl. Det virker rigtigt godt.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Jeg anvender oftest Lee collet die som er en neck sizer hvor man ikke skal smøre, i med en ny fænghætte samt krudt og kugle, det er dejligt nemt når man nu også slipper for at trimme og rense hylstre [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
Renser dem aldrig,men hylstrene kommer i bad med citronsyre og sulfo,og derefter tørres de,og kommer i tumbleren. Efter den behandling har jeg aldrig haft problemer med for meget skidt og slam i lommen. Clax-din behandling,fjerner den ikke unødvendigt meget materiale fra hylsteret?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Jeg gør også som ULG. Tager der efter hylsterne i et håndklæde og bruger kones føntørre, som der er godt blæs i og roterer dem rundt mens de får varmluft 5 min og de er knastørre og klar til gænghætter [Wink]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#13
Jeg har endnu aldrig stødt på en løs gænghættelomme pga. det.

Det er da også sjældent jeg gider det længere. Med Lee collet die som Explorer også anvender, så er det altså nemt at slippe for "for meget" hylsterarbejde.

Mine 22-250 hylstre øger kun med ca 3/100 mm pr gang.

Er de så blevet for ulækre ryger de i tumbleren med medie og Brasso. Så bliver de som nye.
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Hylstrene i kogende wc-rens og sulfo før smøring og sizeing. Så er snavset løsnet og en lynhurtig tur med fænghættelommerenserværktøjet og i sæbevandet igen, så er de rene og skyllet..
Svar
#15
Hi M@X, der er jeg nu ikke enig med dig. Jeg renser fænghætte lommen hvergang jeg genlader. For mig er det blot en god vane og medvirker til alt hvad jeg kan gøre for at være saa konsistens som mulig er blevet gjort. Jeg bruger en dims som denn her, købt hos Sinclair International. Den rense i bund hvergang og skulderen forhindrer den i at gaa for dybt, og alle mine fænghætte huller har samme dybde inden jeg lader. Jeg bruger den i en boremaskine og det tager 2 sek per hylster.[Image: IMG_3388_zps1e2726fd.jpg]
H
Hogmeister
Svar
#16
Hele denne tråd er lidt afsporet [Wink]

Trådstarter spørger om der har nogen betydning at rense gænghætte lommen. I stedet svarer hovedparten med en gennemgang af hvordan de selv renser deres hylstre, men ingen har reel viden om det har betydning.
Jeg fastholder at jeg tror det kun har phykologisk betydning. Hvilket det jo viser sig at være for de fleste [Big Grin]

PS: det skader selvfølgelig ikke at rense lommerne

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Jeg mener at et hylster skal renses for urenheder, herunder også fænghættelommen.
Grunden til dette er at der uanset hvor lidt materiale der sidder tilbage vil dette materiale kunne ophobe en smule fugt som således vil kunne kontaminere fænghætte og krudt, hvis skidtet sidder inden i hylstret.
Grundet denne teoretiske mulighed renser jeg mine hylstre totalt, hver gang.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Naa ja, saa maa jeg formulere mig efter traadstarteren som M@X rigtig nok skriver. Det er min erfaring at efter selv ganske faa skud, saa bliver bunden af fænghætte lommen skubbet bagud af trykket, Det ser jeg i den mængde messing spaaner min 'primer pocket cleaner' skærer af bunden. Husk lige igen, at den kan IKKE skære dybere end skulderen tillader, hvilket er den korrekte dybde. Det garanterer at fænghætten sidder dybere og vinkelret med 'the headstamp' af hylsteret og forhindrer en uhensigsmæssig antænding. Samtidig fjerner den jo ogsaa krudtslam og andre aflejringer, for ikke at nævne det irriterende valnød poler middel (ja, jeg tumbler ogsaa mine hylstre hvergang) der ofte sætter sig fast i tændhullet. Undskyld, men det andet er kun dovenskab,i et forsøg paa at springe over hvor hegnet er lavest.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#19
@gammeltoft
Jeg ovntørrer mine hylstre og derfor er der ikke mere fugt i mine hylstre end der er i dine.
Der er fugt i luften og der er vand i krudtet (lidt)

Sjovt nok har jeg aldrig haft problemer med kontamination eller fejltænding. Mine patroner skyder bedre end jeg selv er i stand til, så jeg spilder ikke tiden med heksetriks og magi. Jeg hopper over hvor gærdet er lavest - hvis det ikke indflyder på præcisionen - hvorfor pokker skal jeg gøre det værre for mig selv - jeg vil hellere tilbringe tid på skydebanen end ved ladepressen.

@hogmeister
Du har et good point der med dybden af gænghættelommen. Men jeg kasserer hylstre så snart de ikke overholder målene. Undtaget meget dyre special hylstre [:I]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Jeg er enig med GT og en ultralydsrenser er en rigtig god måde at sikre at alt skidt fjernes. jeg renser kun med ultralyd, herefter smører jeg hylstrene, necksizer og støder fænghætten ud i samme ombæring. Når jeg er færdig ryger de igen i ultralyd renseren i 2 minutter med en slat sulfo og lidt citronsyre. Herefter er fænghættelommerne helt rene og hylstrene er helt affedtede. Jeg tørrer hylstrene i ovnen ved 50 grader i ca. 30 minutter. Så er de helt tørre - også indvendig og ikke anløbne. Det kan de nemlig godt blive hvis man f.eks. tørrer dem på højere temperaturer. Jeg har været der med børste, sulfovand og fænghætte udkradser og har erfaret at det absolut er sjovere når en maskine kan gøre arbejdet for en[Big Grin]

Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor der er lavest - er meget klog!
Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)