Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lapua mega 185gr i 30.06
#1
Hej,

Jeg skal lade nogle 30.06 med LAPUA MEGA 185 grains, til en Valmet ou dobbeltriffel, med en løbslængde på ca. 540mm.
De skal primært bruges til kronvildt, men et vildsvin kan også komme på tale. Jeg har Rhino 18/Norma 204 på lager, og jeg kan se at denne er meget anvendt til 30.06, men jeg lurer på om 204 vil medføre et gevaldigt mundingsglimt, der vil blænde for et hurtigt skud nr. 2 på et svin ??

Så er der en venlig sjæl med quickload der kan hjælpe med at regne på denne kombination:

Hylster norma
fænghætte CCI200
krudt Norma 204 57,5 grain
Kugle Lapua Mega 185 grain
COL 79,5
løbslængde 540mm.

Hvor mange procent når at forbrænde, og kunne jeg med fordel prøve norma 202 (den er også på lager [Smile])

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#2
hej flemming
fyldningsgrad 102,4%
og 96,29 krudt forbrænding med 204
denne ladning ligger over max i min Qload
men kender jo ikke dit hylstre volume

ang 202 vil du kunne få 100% forbrænding
men kun en fyldnings grad omkring de 90%

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#3
Hvilken pracision forventer/kraver i af jeres jagtrifler pa 100/200m. Hvis vi taler om f.eks. 270, 6,5X55, 308 og 30/06 ?.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#4
Lidt off topic.

Når jeg genlader jagtammunition, så er jeg tilfreds ved en egenspredning på ca. 30-35 mm på 4 skud på 100m.

Jeg kan opnå bedre grupper, men ofte ved varmint projektiler og de er ikke egnet til den form for jagt jeg dyrker. Så egenspredning bliver et kompromis mellem en kugle med den ønskede virkning og samtidig ønsker jeg ikke for mange krudtyper i skabet.

Som flere andre er det aldrig lykkes mig at få en tilfredsstillende lille egenspredning på nosler partition i 223rem.

Mvh.

Jørgen
Svar
#5
Jeg har ladet den præcise kombination du omtaler med Vv-150 som giver 100% fyldning og forbrænding ca. http://www.robsoft.nu/databaser_en/ladda...&Visa=3318
Svar
#6
Hej PRM og Højen,

Tak for jeres svar, jeg prøver at bygge noget op med Norma 204, VV150 er desværre ikke på lager.

50GIJESS, jeg er sådan set meget godt tilfreds hvis jeg med mit talent, og grej kan præstere grupper på < 4cm.
Grupper på 4cm. tror jeg måske det bliver svært at opå med den riffel, som er i spil til denne ladning. De 2 løb bliver justeret iforhold til hinanden, med en lille kile. De gange jeg har set ham bruge riflen på bane, bøvler han rigtig meget med at få sammenfaldende træfpunkt. Det er en af grundene til at vi valgte Mega'en, der er mange der har gode erfaringer med den og den er billig så gør det ikke noget at der går mange til indskydning/kontrol. Personligt havde jeg hellere skippet riflen, der er masser af velskydende alternativer [Smile]

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by højen

Jeg har ladet den præcise kombination du omtaler med Vv-150 som giver 100% fyldning og forbrænding ca. http://www.robsoft.nu/databaser_en/ladda...&Visa=3318



Har man glæde af at købe "rob"s program? [?]
Svar
#8
hej fischerman
rob"s program er jo til at lægge dine ladedata indpå
et ok program også til at bruge når du laver nye ladninger.
Men det er ikke et program du kan sammenligne med QLOAD OG LOAD FROM A DISK som kan vise dig tryk og og fyldnings grad samt give forslag til max ladning og hvor du kan starte og bygge din ladning op .
Men det har også et ok balliatisk program til at beregner kugle fald
men jeg bruger det til at lægge ladninger ind på og gemme dem med alle data fra fænghætte ,krudt, kugle, col ,riffel,
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#9
hvordan gik det med ladningen...
Svar
#10
Hej,

Er der en venlig Quickload ejer der kan komme med en beregnet mundingshastighed på denne kombination:

kaliber 30.06
Hylster norma
fænghætte CCI200
krudt Norma 204 53,5 grain
Kugle Lapua Mega 185 grain
COL 79,5
løbslængde 540mm.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#11
Beregnet V0 760 m/s
Fyldning 95,3%
Forbrændt 93.%
Kammertryk 3270 Bar

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#12
Hej Hesselager,

Mange tak for hjælpen.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)