Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
cal .338
#1
Hej VTF!

Siden jeg har fået min 7-08 rem, har den gamle 30-06 ikke været ude af skabet. Derfor er det også planen den skal sælges. Jeg har så gået og tænkt over hvilken riffel der skal erstatte 06'erens plads i skabet.
Planen er den skal dække fra 7 mm og op, uden at være for voldsom.
Derfor synes jeg .338 virker interessant. Kugler fra 160 - 300 gr, i et fornuftigt udvalg, og med høj BC.

Spørgsmålet er så hvilken patron der skal bagved. Dem jeg selv har tænkt over er:
.338 Federal - Ikke kraftig nok til at håndtere de tunge kugler.
.338-06 - Et godt bud, men COL kan vist være et problem ved lange kugler.
338. win mag - meget populær, er dog ikke tilhænger af store magnum'er.

Så er der de korte magnum'er
Her er jeg faldet over .338 RCM - Den virker til at være en fornuftig patron, med et bedre design end WSM og SAUM, som også kun er wildcat i .388. Der burde også være mulighed for god præcision, med det korte tykke design.
Er der nogen her der har prøvet den? Hvordan er rekylen, præcisionen osv?
Da jeg hjemmelader er ammu ikke et problem, er dog lidt betænkelig ved tilgangen til hylstre..

Det er heller ikke så nemt at finde rifler i kaliberet i dk. Det burde kunne lade sig gøre at rive et 338. win mag kammer om, så skal piben bare sættes lidt tilbage.
En anden mulighed vil selvfølgelig være at få lavet en ny pibe til det. Spørgsmålet er så om det skal være en lang eller kort lås? Jeg hælder måske lidt til den lange, da det giver bedre plads til de lange kugler, så de ikke fylder så meget i hylsteret.
Hvad mener i om det, er det en tåbelig ide?

Kom gerne med forslag eller andre gode bud [Smile]
Svar
#2
.338 Lapua................Men hvad skal du bruge den til??
H
Hogmeister
Svar
#3
hej
hvad med en 8 x 68s, skulle efter sigende være i mellem 300win mag
og 338 win mag

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#4
Ja .338 lapua er sikkert et fint kaliber, men den er nok noget over hvad jeg har behov for og lyst til at skyde med. Ellers er der jo også .338 excalibur og alle de andre super magnum'er [Big Grin]

Planen er den skal kunne klare det 7-08 er i underkanten til. Kronvildt på drivjagt, vildsvin hvis den mulighed skulle komme, osv osv.
Der er nok ikke det store behov pt. men det skal jo ikke være en hindring for en nyanskaffelse. Indtil videre er det også kun på tankestadiet [Smile]
Svar
#5
Citat:quote:

hvad med en 8 x 68s


Den har jeg også kigget på, inkl. 325 wsm og 325 saum. Synes bare udvalget af kugler i 8 mm er for lille.
Svar
#6
Du kunne overveje 338 Blaser Magnum

Stoffer
Svar
#7
35Whelen[8D]
Svar
#8
.30-378WeatherbyMagnum

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#9
Inden der går fuldstændig magnumfeber i den, vil jeg lige sige idéen er det skal være en effektiv patron/hylster, uden for voldsom rekyl [Big Grin]

Det der tiltaler mig ved RCM er netop at den efter sigende leverer .338 win mag ligende ydelse fra en kort pibe, med mindre krudt.
Jeg er IKKE på udkig efter en overbore patron der kan spytte 300 grs afsted med 950 m/s [B)]

Kan vi ikke få folk på banen der har noget erfaring med .338 RCM?
Kom med jeres mening om kaliberet?
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Krede

.338-06 - Et godt bud, men COL kan vist være et problem ved lange kugler.



8,5x63 (Rebel) også en 338'er bare med lidt mere volumen end 338-06

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by Krede

.338-06 - Et godt bud, men COL kan vist være et problem ved lange kugler.



8,5x63 (Rebel) også en 338'er bare med lidt mere volumen end 338-06

MVH Bjarne



Det vil sige det er en "improved" version af 338-06, som jeg ser det? Den kunne da være interessant, men er den ikke ret tæt på 338 RCM, med 72 grs H2O hylsterkapacitet? Ved ikke hvad 8,5x63 reb ligger på. Den virker ikke til at være særlig udbredt heller?
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Krede

Ved ikke hvad 8,5x63 reb ligger på. Den virker ikke til at være særlig udbredt heller?



75,5 grs H2O, den er af tysk oprindelse og du kan feks få Blaser og Mauser i dette kaliber http://www.werner-reb.de/40680/40689.html

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by Krede

Ved ikke hvad 8,5x63 reb ligger på. Den virker ikke til at være særlig udbredt heller?



75,5 grs H2O, den er af tysk oprindelse og du kan feks få Blaser og Mauser i dette kaliber http://www.werner-reb.de/40680/40689.html

MVH Bjarne



Okay, tak for linket. Den skal da helt sikkert med i overvejelserne, hvis ikke det skal være en kort patron.

Har du erfaring med dette kaliber?
Svar
#14
Hej Krede

Tag en 9,3x62, kedelig men den klarer det meste uden problemer.[8D]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Krede

Har du erfaring med dette kaliber?



Nej men jeg kender en som har kaliberet og er meget glad for den hvad angår præcission og ydelse/effekt på vildtet

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#16
Jeg ville seriøst overveje 338 Federal. Nem og billig adgang til hylstre. Nem at lave ud fra et alm. 308W hylster - og så yder den markant mere end din 7mm08. Du får kort lås og relativ mild rekyl... Til det brug du skitserer er den da noget nær optimal!

Glem nu alt om BC m.v.... Det har ikke nogen betydning med mindre du skyder rigtig langt 300+.

Tunge kugler... Hvor tunge skal de være for at vælte et krondyr eller en gris? 225gr burde da være rigeligt [Smile]

Du får også større magasin-kapacitet ifht magnum....

Det er ren win win win...[Big Grin]
Svar
#17
Hvilken lås skal den fungere fra ?

Er det en rigtig lang ville jeg seriøst overveje 338-06.

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
har da en .338RUM på hånden hvis det skulle have din intresse

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#19
Kig evt. på .338 Win Mag igen:
- med en god bagkappe er den slet ikke ubehagelig at skyde med
- den klarer alt det, din 7mm ikke kan
- masser af muligheder for kugler og ammo

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#20
Min oplevelse med .338 win mag. var meget god, riflen var en Weatherby Vanguard, skulle jeg skifte kaliber i dag ville jeg ikke tøve med at købe en .338 win mag.
har selv en pibe i .30.06 samt .375 H&H magnum

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)