Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Norma .308W jagtmatch vs golden target
#1
Hvad er lige forskellen på de to patroner? så vidt jeg kan læse mig til så er det samme projektilvægt, men prisforskellen er jo stor.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#2
uden at bevise noget forhandles den ene af jagtforretningerne og den anden af skytteforeningerne [:I]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Hastigheden..
Mener det er ca. 30 m/s golden flyver hurtigere ved mundingen..

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#4
Uden at vide om det er det, så KAN det være en mere kritisk udvælgelse af komponenter til den dyre af de to.
Altså at de mest ensartede komponenter bliver brugt til den ene, for at minimere varianter.

Startede Jagtmatch ikke som en egentlig træningspatron, som er gået hen og blevet populær som konkurrencepatron også.?
Mener Golden Target var udviklet til egentlig konkurrence.

Det gør man indenfor mange brancher - også eks Phillips der selv producerer deres egne komponenter, hvor de selv hapser de bedste og mest ensartede - og sælger resten på frit/åbent marked.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Prøv at klikke på :
http://www.norma.cc/en/Products/Hunting/308-Winchester/ - lidt nede er der en der under "BRAND" kaldes "JAGTMATCH"

Altså denne :
http://www.norma.cc/en/Products/Hunting/...MJ-150-gr/

Denne her er decideret "Golden Target" :
http://www.norma.cc/en/Products/Target/3...en-Target/

Trods de begge er 150grain kugler, så har kuglerne forskellig Ballistisk koefficient. Der er åbenbart tale om to forskellige spidsskarpe projektiler.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Jaktmatch er ladet til at ramme papelgen med samme foranhold som Normas jagtammunition. Jaktmatch-serien lades i mange kalibre. Projektilet er Normas egen fuldkappede konstruktion, som også kan bruges til jagt på "toppfågel".

Golden Target er en konkurrencepatron, som kun fåes i få kalibre (6,5x55, 308 win og 30-06). Jeg ved ikke om GT-projektilet er Normas egen konstruktion eller evt Sierra MK.

Jeg ville til enhver tid foretrække GT.

Vh
Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Golden Target projektilet er med hulspids. Jagtmatch er en FMJ og bruges ud over papelgen til topfugl jagt.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Jeg mener ikke, at projektilet i GT i cal .308 er HP. Det er den i 6,5 mm, til gængeld. Jeg synes at det var FMJ både i GT og Jagt Match i 308w.
Men det med hukommelsen kan drille lidt.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#9
Mine erfarringer er at Golden Target ikke er med samme projektilkonstruktion i 6,5 og 30.
I 6,5 er GT samme projektil som Diamondline(molybelagt version) altså med hulspids, og meget god og precis.
I kal 30 er GT projektilet uden huldspids og efter min opfattelse ikke på højde med GT projektilet i 6,5. For at finde en Normapatron, som precicionsmæssigt matcher GT i 6,5, skal man op i den de kalder Match, og den har efter rygterne et Sierra projektil med hulspids.

Opsummeret er GT i 6,5 og kal 30 ikke samme kuglekonstruktion (kvaliter)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by n a

Mine erfarringer er at Golden Target ikke er med samme projektilkonstruktion i 6,5 og 30.
I 6,5 er GT samme projektil som Diamondline(molybelagt version) altså med hulspids, og meget god og precis.
I kal 30 er GT projektilet uden huldspids og efter min opfattelse ikke på højde med GT projektilet i 6,5. For at finde en Normapatron, som precicionsmæssigt matcher GT i 6,5, skal man op i den de kalder Match, og den har efter rygterne et Sierra projektil med hulspids.

Opsummeret er GT i 6,5 og kal 30 ikke samme kuglekonstruktion (kvaliter)



Fordømt....hvad pokker er meningen [}Smile]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Jeg mener ikke, at projektilet i GT i cal .308 er HP. Det er den i 6,5 mm, til gængeld. Jeg synes at det var FMJ både i GT og Jagt Match i 308w.
Men det med hukommelsen kan drille lidt.

/Buba

Dubravko



IKKÅrrrhh for pokker [V] Jeg havde overset at det var 308ked'lig. Jeg tænkte bare på mine egne 6½Træls, så Buba (og n a) I har selvfølgelig ret. GT308 er IKKE en hulspids.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Buba

Jeg mener ikke, at projektilet i GT i cal .308 er HP. Det er den i 6,5 mm, til gængeld. Jeg synes at det var FMJ både i GT og Jagt Match i 308w.
Men det med hukommelsen kan drille lidt.

/Buba

Dubravko



IKKÅrrrhh for pokker [V] Jeg havde overset at det var 308ked'lig. Jeg tænkte bare på mine egne 6½Træls, så Buba (og n a) I har selvfølgelig ret. GT308 er IKKE en hulspids.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Hvordan kan man stå med en samlet højde på 92cm, og OVERse noget[B)][Big Grin]
Svar
#13
Hmmmm så er det åbenbarg kun de 2000 stk jeg har stående i 308 Golden Target der er hulspids????

Der ER positivt hulspids i.

De er godt nok noget gamle. Fra den årgang hvor papæskerne lignede "træ".
De skyder iøvrigt vanvittigt godt i min nye/gamle TRG.

Hvis det skal være "kræs" i dag, så skal det være Lapua Scenar eller Norma Diamond Line.

Det er med sikkerhed kvalitetspatroner.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Citat:quote:

Norma Diamond Line

?? er det ikke blot Golden Target med molycoat ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

Norma Diamond Line

?? er det ikke blot Golden Target med molycoat ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!



Jo, man kan selv lave D/L ved at coate nogle G/T projektiler - de er billigere end de faerdig coatede.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#16
Tidligere var Normas 308. GT med hulspids, og så vidt jeg er oplyst, var det et Sierra projektil. I dag er den FMJ, og det skulle ikke undre mig meget om Jagtmatch og GT i 308. Er samme patron. For skytteforeningspatroner gælder det at de prøveskydes i 74 cm pibe, det kan forklare at der står 830 m/s på æskerne, hvorimod der står 810 m/s på Jagtmatch æskerne, hvor hastigheden opgives for en kortere pibe. BCén på kuglen ændre sig med den forøgede hastighed, der må være forklaringen på at BC ikke opgives ens i Normas ballistikprogram. I 6,5x55 findes Jagtmatch i to udgaver, hulspidsudgaven i 6,5 g, er så identisk med skytteforeningernes Rekruttpatron, at der i mine rifler har været sammenfald i udgangshastighed og træfpunkt, så jeg antager at det er samme patron, det samme gælder sikkert i 308. Udgaven,

Mvh JM
Svar
#17
Den æske GT 308W jeg hentede den anden dag har jeg lige åbnet og det er FMJ.
Så de må være tussegamle som dig GT. [Big Grin]

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#18
Ved et fabriksbesøg hos Norma for et par år siden, sagde ham som viste os rundt at GT og jagtmatch (i 308) var samme patron/komponenter, men at tolerancerne til bl.a. ensartetheden i hastighed var skrappere for GT.

mvh
Steen
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Ved et fabriksbesøg hos Norma for et par år siden, sagde ham som viste os rundt at GT og jagtmatch (i 308) var samme patron/komponenter, men at tolerancerne til bl.a. ensartetheden i hastighed var skrappere for GT.

mvh
Steen



Det forklarer jo også prisforskellen eller gør det ?

Såvidt jeg husker er GT billigst.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#20
Citat:quote:

Såvidt jeg husker er GT billigst.



Ja, specielt med magasinbrønde og montageskinner[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)