Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Norma jaktmatch ???
#1
Hej jeg er ny her, jeg er i gang med træningen til riffel prøven.

Jeg har et spørgsmål ang ammunitionen jeg bruger.

Det jeg har indskudt min riffel med er Norma Jaktmatch .308w med nr: 176220 V0 er 810 m/s og V100 er 743 m/s
da æsken er ved at være tom har jeg købt en ny æske den hedder det samme men har nummeret 20178220 V0 er 810 m/s og V100 er 741 m/s

begge 9,7g

Jeg købte den nye æske ved Nystrøm&krebbe, ekspedienten sagde at jeg ikke skulle indskyde igen.

Så lyder spørgsmålet:
men der er en forskel på 2 m/s ved V100 på de to æsker, betyder det noget? prøven er om en uge, jeg har to besøg på skydebanen inden da, skal jeg indskyde når jeg tager hul på den nye æske?

på forhånd tak
vh John-David
Svar
#2
de 2 m/s i sig selv betyder ingenting, men da det er et andet lot. nr, så kan det aldrig skade med et kontrolskud

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#3
Hej Lani
ekspedienten sagde at der ikke findes lot-numre på FMJ/ træningsammunition, men serienumrene var de samme, da de altid er lavet ens.

vh John-David
Svar
#4
2 m/s er meget lille hastighedsvariation, det kan næppe gøres meget bedre, uanset lot. eller andet nr.
Normalt vi hastighedsvariation mellem patroner i samme æske være mere end det.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by john-david

Hej Lani
ekspedienten sagde at der ikke findes lot-numre på FMJ/ træningsammunition, men serienumrene var de samme, da de altid er lavet ens.

vh John-David




Diskenspringeren har bare ikke haft sine briller på. Det kan være præget i pappet. Det kan stå på indersiden af flappen. Det kan stå på en indlagt seddel og endelig står det helt sikkert på kartonen som æken lå i sammen med 9 andre.
Der er i hele EU mærkningskrav til at producenten kan bevise hvor de kommer fra og at de kan identificeres.
Norma er en del af RUAG som har ISO 9001 og ISO 14001 certificat. Det betyder at de har garanteret over for Veritas at de har sporbarhed til samtlige deres produkter.

Så hvis ekspedienten for en gangs skyld har ret, så overtræder Norma både eu krav og Veritas/ISO kravene.
Den holder næppe for så kan Norma ikke levere ammunition til nogen som helst.

Der har været flere tests af lotnumre i bl.a Safariklubbens blad og tests har vist træfpunktsforandringer op til 10 cm med samme patron, men fra 2 forskellige lot-numre, så gør dig selv den tjeneste at prøveskyde et par stykker fra den nye pakke.

http://www.norma.cc/sv/Om-Norma/Foretags...-90012008/

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Tak for svarene jeg prøveskyder!

vh John-David
Svar
#7
Er det hastigheder du har målt??...2m/s det ligger indenfor typisk forbruger kronograf usikkerhed på 1% absolut set (indefor for et setup kan være bedre) så de er 'ens'. Er det opgivet hastigheder fra Norma er det sikkert midlet over en lang test serie og til at stole på..MEN fra deres lange /tunge test piper!. Har du en meget let jagtpipe der er kræsen med ammo, ja så test skyd dem . Men har du en tungere sporter agtig pipe der ikke er kræsen, så er den ikke så nødvending med test.

DOg som andre skriver, har du nok skud tilovers altid godt bare lave 1-3 'comfort shots' så du er stensikker de sidder hvor de skal -> det giver ro til prøven at alt er tunet til bulls eye

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#8
Hej John-David

Velkommen til.
Nu skal du huske at indskyde med den ammo du skal bruge til prøven.
Jagtmatch er ikke lovlig at bruge til riffelprøven men er udmærket at træne med.
Knæk og bræk.

Mvh
Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#9
Rolig nu, du må godt anvende dine jaktmatch til prøven.
http://www.jaegerforbundet.dk/page541.aspx

Medbringe det våben (med våbentilladelse), som prøven ønskes aflagt med, tillige med den fornødne ammunition, samt evt. hjælpemidler. Det medbragte våben og ammunitionen skal til enhver tid opfylde gældende lovgivning verd. beskydning af råvildt. Dog må der ved prøven anvendes al ammunition, der er beregnet til det anvendte våben, herunder fuldkappet.
Svar
#10
Selvfølgelig må man bruge spidsskarp(jaktmatch) til riffelprøven, lad nu være med at forvirre ham mere end højst nødvendigt.

MVH Bomba
[Image: ajbutton.gif]
Each Fall, as the air begins to feel crisp and the leaves start to change color, nature begins to prepare for the coming Winter.
There is a restlessness, as planning and preparation give way to anticipation.
For the waterfowl hunter, the time has come to hear those famous of words...Take'em
MVH Bomba

Each Fall, as the air begins to feel crisp and the leaves start to change color, nature begins to prepare for the coming Winter.
There is a restlessness, as planning and preparation give way to anticipation.
For the waterfowl hunter, the time has come to hear those famous of words...Take'em
Svar
#11
Ok I har ret, man må godt bruge spidsskarp.
Det kunne dog være rart hvis der stod det samme på NST´s side om riffelprøve. Der står at ammo skal opfylde krav om jagt på råvildt!!!!!!!!!!! og ikke noget om spidsskarp
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by carlsen

Ok I har ret, man må godt bruge spidsskarp.
Det kunne dog være rart hvis der stod det samme på NST´s side om riffelprøve. Der står at ammo skal opfylde krav om jagt på råvildt!!!!!!!!!!! og ikke noget om spidsskarp



Den henvisning der er til Bekendtgørelse om våben og ammo der må anvendes til jagt i instruksen til riffelprøven siger kun noget om kuglevægt og anslagsenergi. Man skal blot oveholde kuglevægt/anslagsenergi til råvildt. Derfor er spidsskarp OK.

Som Bomba siger, så pas nu på med at forvirre manden. Han får forhåbentlig den instruktion han skal have af en dygtig riffelinstruktør, der kender alle tricks og regler omkring riffelprøven.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1517866452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#13
Jepsen
Bekendtgørelsen skal du lige læse igen så.
Kapitel 2 ammo, § 3, stk 2 siger at ammo skal være ekspanderende. Det var den jeg læste da jeg skrev mit første indlæg.
Så nu er forvirringen kompletWink
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#14
Citat:quote:

Selvfølgelig må man bruge spidsskarp(jaktmatch) til riffelprøven


Ja det er helt lovligt, og mange bruger det til prøven.

(Jeg er riffelinstruktør)

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#15
@Carlsen - det er jeg helt med på - har ikke skudt råvildt med spidsskarp endnu[Big Grin]

Jeg medgiver at jeg formulerede mig lidt kluntet. Kan godt se, jeg faktisk fik skrevet noget direkte forkert [:I].

Jeg sad bare lige og forberedte mig til at skulle være "bussemand" på riffelprøve her den 28.april, og i vores instrukser (regler for riffelprøvesagkyndige) henvises der kun positivt kun til 1.stk. i §3. Reglerne for os siger ikke noget om ekspanderede projektiler - kun kuglevægt og anslagsenergi. Det var det jeg ville have skrevet. Har rettet fejlen i indlægget.

Du har ret med hensyn til at det NST skriver kan misforstås, hvis vi taler ren lovhenvisning.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1517866452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#16
jo tak for det, jeg skal indskyde igen, havde en ret kaotisk på den ellers fine skydebane i Allingåbro i dag... riflen fejlede, trekkeren sad fast! efter lidt pilleri virkede den igen og jeg skød videre og så sad sigtet 20 cm under og lidt til venstre.... fandens øv.
Og så lavede jeg en total begynder! i første skud ramte kikkerten næsen... av. jeg har dog skudt 40 skud tidligere, med riflen. med min erfaring med luftvåben troede jeg det var NP. Så, blev jeg klogere..

Det betyder engang på indskydningensbanen ved nystrøm&krebbe... og en tur til skydebanen igen, igen.

MEEEN, jeg har lært en masse af mine fejl!! og det er taget til efterretning...

vh John-David
Svar
#17
Hej John.
Velkommen til , dejligt du ikke pakker noget ind ind og bare fortæller[^] ( den smiley betyder "godkendt)"
Hvilken riffel har du?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#18
Hej CP

jeg har en BRNO 308 med en jaguar 3-9x44wa siddende ovenpå.
vh John-David
Svar
#19
Ok, det var det med triggeren. Var helt bange for om du havde en sauer[Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by john-david

jo tak for det, jeg skal indskyde igen, havde en ret kaotisk på den ellers fine skydebane i Allingåbro i dag... riflen fejlede, trekkeren sad fast! efter lidt pilleri virkede den igen og jeg skød videre og så sad sigtet 20 cm under og lidt til venstre.... fandens øv.
Og så lavede jeg en total begynder! i første skud ramte kikkerten næsen... av. jeg har dog skudt 40 skud tidligere, med riflen. med min erfaring med luftvåben troede jeg det var NP. Så, blev jeg klogere..

Det betyder engang på indskydningensbanen ved nystrøm&krebbe... og en tur til skydebanen igen, igen.

MEEEN, jeg har lært en masse af mine fejl!! og det er taget til efterretning...

vh John-David



Hvorfor rettede du ikke blot traefpunktet naar du nu var paa skydebanen. Skydebaner er til for traening og indskydning. Saa der er da ingen grund til at returnere til Nystroem og Krabbe for at indskyde, men de boer naturligvis kigge paa den aftraekker.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)