Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kræver fredning i yngletid
#1
Kræver fredning i yngletid

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#2
Er det mig eller er det ikke en gang vås . Mig bekendt er det eneste dyr der må jages året rundt mårhunden

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#3
Nu er der forskel på jagt og regulering mht. lovgivning. Jf. vildtskadebekendtgørelsen, så gælder følgende for ræve:
Stk. 3. På ejendomme, for hvilke der er udarbejdet og gennemført naturforbedringer i h.t. biotopplaner, jf. § 12, stk. 2, nr. 3, i miljøministeriets bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007 om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, kan ræv reguleres hele året ved brug af fælder.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#4
Men mus og rotter må godt ombringes 24/7-365, uanset metode og yngel...

Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt, men man kommer længst med hykleri [B)]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Hvad med at bruge energi på at få yngelen aflivet, når moderdyret er er kommet af dage, hvad enten det er sket under regulering eller i trafikken ?
Svar
#6
Jeg er helt uforstående , hvad snakker den store dyrerets forekæmper om ???
Hare og hjortevildt ? jeg har aldrig hørt om regulering af hare , jeg har selv været så heldig at ha`jagten ved en kålproducent , og det er helt rigtigt at der er mange hare og en del råvildt , men det er som regel først , sidst på vinteren de for alvor går til kålen , ikke at det kan ses på kålen , det er kun sporene i sneen der bevidner om de nattelige gæster .
Men efter D. 20 dec er der alligevel ingen der høster grønkål .

jeg har hørt om en gulrods producent der har fået tilladelse til at skyde en kronkalv , når skaderne blev for omfattende . Altid kun kalve da det har den bedste afskrækkende virkning .

jeg kan godt forestille mig at der er blevet skudt en tæveræv eller to , når " Gårdmand Bjørn " tager hende på fersk gerning , med avlskokken i flaben .og det tror jeg nu han vil blive ved med uanset regler og love .

Er der nogle der har kendskab til konkrete eksempler , hvor der er eller kan være blevet skudt moderdyr ?

Mvh LWL
Svar
#7
Det er åbenbart helt forbigået Naturfredningsforeningen at vi kun regulerer hvalpe om sommeren. Derved er der ikke nogen andre hvalpe der sulter ihjel.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Udnytter de ikke bare agurketiden til at få medieplads til hvervning af medlemmer ? Synes mest det lugter sådan.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Det er åbenbart helt forbigået Naturfredningsforeningen at vi kun regulerer hvalpe om sommeren. Derved er der ikke nogen andre hvalpe der sulter ihjel.
forkert, min smukke ven [8D]
som skrevet ovenfor må vi jægere aflive både tæve og hanræve hele året rundt, bare vi opfylder kravene i en biotopplan [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Er der nogle der har kendskab til konkrete eksempler , hvor der er eller kan være blevet skudt moderdyr ?
når der gives reguleringstilladelser i hobetal på smalhinder helt hen i august ( i hvert fald her på Djursland )er det helt usandsynligt at der ikke skydes en del moderdyr.
helt personligt stod jeg kl 2305 og sigtede på en rudel for at udskille et ungdyr. det var uhyggeligt svært selv med 72 mm objektiv, og chancen for fejltagelse er stor. ( inden der siges at jeg bare kunne lade være: gårdejerens holdning var klar: reguler for mig eller jeg finder nye jægere )
så det er pest eller kolera, plus at jeg endnu mindre bryder mig om at skyde en plettet kalv.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Det er åbenbart helt forbigået Naturfredningsforeningen at vi kun regulerer hvalpe om sommeren. Derved er der ikke nogen andre hvalpe der sulter ihjel.
forkert, min smukke ven [8D]
som skrevet ovenfor må vi jægere aflive både tæve og hanræve hele året rundt, bare vi opfylder kravene i en biotopplan [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger



Nu kan jeg så ikke læse ordet biotopplan" i artiklen, men det må være det de hentyder til........

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Uden om vildtforvaltningsrådet

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Er der nogle der har kendskab til konkrete eksempler , hvor der er eller kan være blevet skudt moderdyr ?
når der gives reguleringstilladelser i hobetal på smalhinder helt hen i august ( i hvert fald her på Djursland )er det helt usandsynligt at der ikke skydes en del moderdyr.
helt personligt stod jeg kl 2305 og sigtede på en rudel for at udskille et ungdyr. det var uhyggeligt svært selv med 72 mm objektiv, og chancen for fejltagelse er stor. ( inden der siges at jeg bare kunne lade være: gårdejerens holdning var klar: reguler for mig eller jeg finder nye jægere )
så det er pest eller kolera, plus at jeg endnu mindre bryder mig om at skyde en plettet kalv.

mvh
Strom, naturgænger



Hej Strom

Er det nu rigtigt[:0]
Jeg har haft lidt snak med Ole Daugaard Pedersen, som forestår reguleringstilladelserne i det midt- og vestjyske.
Han oplyser at der KUN gives tilladelser til kalve født i 2013 OG under forudsætning af at alle øvrige krav i forbindelse med reguleringen overholdes.

Netop det faktum, at det kan være meget svært at skelne en smalhind fra den gamle hind, som har kalven, er ALLE vel enige om ikke kan praktiseres af (undskyld udtrykket) almindelige jægere og da endnu mindre, hvis det er uden for den tid, hvor marken er fuldt oplyst.

Har du konkrete eksempler og evt. vilkår i tilladelsen vil jeg være meget interesseret i at se dem - evt. over PM

mvh
Korthår
Svar
#14
halløj Korthår
jo, desværre er det rigtigt. vores jagtudlejer fik 4 smalhindtilladelser, min nabo fik 2 tilladelser også til smalhinder født i 2012, og det er ret så normalt her: kan vældig godt lide vores konsulent men tilladelser er noget man får pr automatik [Sad!]
ser lige om jeg kan finde vores tilladelse til dig.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Minister ind i sagen

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#16
@STROM m.fl.
Jeg synes man skal skille tingene ad! Når en landmand får en reguleringtilladelse til eks. kronvildt er det for at kunne sikre en erhvervsmæssig interesse. Reguleringen her ligger således ikke i at tage det enkelte individ ud af bestanden, men den adfærdsregulering som ligger i at kronvildtet ikke længere føler sig tryg på den mark og derfor søger føde andet steds. Hvis du ikke bryder dig om at hjælpe din jagtudlejer med det, så kan han da fint få en anden til at udføre den regulering, uden det bør gå udover din jagtlejeaftale. Selv om reguleringtilladelsen måtte give viderammer for reguleringen, så kan du vel selv vælge at nedlægge en kalv frem for alt andet? Såvidt jeg ved skal der være mindst ti dyr på marken inden der må reguleres? På denne årstid har jeg godt nok ikke fantasi til at der ikke skulle være nogle kalve i blandt?
Når vi regulere ræve påberåber vi os det er for give småvildtet en håndsrækning. Det vil sige at det er udtaget af det enkelte individ som tæller. Her er min personlige overbevisning at det forslår som en skrædder i h.... Den enkelte ræv gør vitterlig ingen forskel i den sammenhæng. Hvis vi gerne vil have nedbragt rævebestanden i forhold til den håndsrækning vi vil give småvildtet vil vi jo kunne starte med at jage den effektivt i de fem måneders jagttid de trods alt har. Men så tager en anden prædator nok over....
Jeg ser ingen problemer i at jage meget unge individer, hverken for min fornøjelsesskyld eller for et bestandsforvaltende formål! Men jeg vil ikke bevidst skyde et moderdyr fra dets afkom!
Synes faktisk DN har en lødig pointe i denne sag.
D93
Svar
#17
Selv om reguleringtilladelsen måtte give viderammer for reguleringen, så kan du vel selv vælge at nedlægge en kalv frem for alt andet?
nej, typen af dyret/dyrene er specificeret

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#18
Noget kunne tyde på, at DN måske har "en sag" eller i det mindste noget at kritiserer jægerne for.

Se dette fora:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=49248

I hvert fald har trådstarteren en noget kreativ tilgang til tilladelsen.
Uden jeg selvfølgelig kan vide det 100% i det konkrete eksempel, tyder rigtig meget på (se første indlæg) at der her er givet tilladelse til regulering af 4 kalve født i 2013.
Senere ændrer tårsarteren opfattelse og vil nu nedlægge årsdyr og ikke årskalve, som tilladelsen sandsynligvis er givet til.

Vildtkonsulenten, som udsteder alle tilladelserne i det midt- og vestjyske, har over for mig bekendtgjort, at der KUN udstedes tilladelse til kalve født i 2013 - specielt netop for at undgå risikoen for at der tages fejl af smalhind uden kalv og gl. hind, som har kalv fra i år.

Vildtkonsulenten har fremsendt mig nedenstående vilkår for tilladelserne og ALLE forhold, skal naturligvis være overholdt for at måtte bruge reguleringstilladelsen.

Jeg har anført de vilkår med rødt, som ovennævnte person i det andet fora sandsynligvis har overtrådt[Sad!][xx(]

Tilladelse til regulering af kronvildt, adresse
Naturstyrelsen har modtaget ansøgning om tilladelse til regulering af kronvildt.
Sagsfremstilling
Der er søgt om tilladelse til regulering af kronkalv på marker hvor kronvildt udøver omfattende skade på afgrøder i perioden 15. juli til 30. september og i tiden fra 1 time før solopgang til 1 time efter solnedgang, med henblik på at hindre omfattende skade på afgrøder, husdyr, herunder vildtopdræt, skove, fiskeopdræt eller fiskeri og andre vandområder.

Det er oplyst, at vildtafværgemidler har været forsøgt og har vist sig utilstrækkelige og at afværgemidlerne fortsat vil være i brug i forbindelse med reguleringen.

Afgørelse
Naturstyrelsen har vurderet, at der ikke findes anden tilfredsstillende løsning, hvorfor der meddeles tilladelse til regulering i medfør af § 21, stk. 2, jf. § 10 og § 2, stk.
1, nr. 5 i bekendtgørelse om vildtskader.
• Der gives tilladelse til at regulere 2 kalve
• Uanset tilladelsens gyldighedsperiode, der er angivet nedenfor, bortfalder tilladelsen, når afgrøden er høstet.
• Der skal være opstillet synligt, fungerende afværgemidler før og under reguleringen.
• Regulering skal ske inden for 200 m fra fungerende afværgemiddel.
• Regulering skal ske når der er mindst 10 stk. kronvildt på marken.
• Skytten skal give sig til kende efter skudafgivelse for at opnå maksimal skræmmeeffekt
• Der må kun reguleres 1 dyr pr. reguleringssituation.

Tilladelsen meddeles på følgende vilkår:
l Vildtafværgemidler har været forsøgt og har vist sig utilstrækkelige
l Afværgemidlerne skal fortsat være i brug i forbindelse med reguleringen
l Reguleringstilladelse eller kopi heraf skal under reguleringen medbringes og fremvises på forlangende til politiet.
l Regulerede individer må ikke gøres til genstand for handel.
l Reguleringen foretages med skydevåben af myndig person over 18 år med gyldigt jagttegn.
l Bestemmelserne i lov om jagt og vildtforvaltning med tilhørende bekendtgørelser i øvrigt skal overholdes.
l Brug af skydevåben på reguleringsadressen må ikke være i strid med andre regler.
l Senest 4 uger efter tilladelsens udløb indberettes antallet af regulerede individer og effekten af reguleringen til Naturstyrelsen. Dette gælder også, hvis der ikke er reguleret noget.
Tilladelsen er gældende fra den 15-07-2013 og frem til 31-08-2013, hvorefter den udløber uden yderligere varsel.
Naturstyrelsen kan til enhver tid tilbagekalde tilladelsen, såfremt forholdene efter styrelsens vurdering giver anledning hertil.
Klagevejledning
Naturstyrelsens afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens §34.

Desværre tror jeg ikke nævnte eksempel er helt enestående[V]

Vildtkonsulenten pointerer at ansøgere af tilladelsen underskriver ansøgningstilladelsen med bekræftelse på ovenstående forhold.
Specielt punkterne ang. at afværgeforanstaltning skal være i brug og regulering kun må ske indenfor 200 m fra disse, tror jeg der tages lidt let på mange steder.

Efter min opfattelse er det ikke rimeligt, at nogle "jægere" forsøger at omgås reguleringstilladelserne på disse måder.

Regulering kan være helt på sin plads nogle steder og jeg har også en pæn stor margin til og forståelse for, at en landmand kan være godt og grundigt træt af kronvildt på sine marker - men et så ømtåligt emne, bør udføres i harmoni og overensstemmelse med tilladelsen og vilkårene for denne.
Ellers kan Claus Lind få det svært i Vildtforvaltningsrådet.[B)]

Det som er beskrevet på det andet fora tangerer nærmest krybskytteri[:0][Sad!][xx(]

mvh
Korthår
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)