Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny kikkert
#1
Hej Alle

Jeg står og skal købe en riffelkikkert i mellempris klasse.
Den skal selvfølgelig bruges til jagt, men også en del jagtfeltskydning. Derfor vil jeg gerne have en kikkert der kan forstørre op til 24-32 gange. Disse kikkerter er jo lidt kostbare, så jeg vil gerne høre om idèer samt hvis der evt. er udenlandske forhandlere i har erfaring med. ( kan se mange kikkerter er billige i USA.
Har kikket på Bushnell Elite 4200 8-32x40. Er der nogen der kender den?.

Knæk og Bræk imorgen

I morgen er det jule aften
Mvh.

mp
Svar
#2
Undskyld jeg spørger, men hvor langt skal du skyde?
(Med 32 gange forstørrelse forsvinder en elefant ud af kikkertbilledet bare du slår en prut!).
Tror du ikke, at den Bushnell, du nævner, er beregnet til cal. .50?
F.eks vil en 20 gange forstørrelse, på 50 yards, kun have 3 fod "Field of View" - til alm. jagt i Danmark vil jeg mene at du ikke bør gå over 6 som mindste forstørrelse.
Hvis du skal "snipe", kan jeg oplyse dig at US Marine Corps'es snipere bruger kikkerter med max 10 gange forstørrelse (1600-1800 yards).
Med venlig hilsen
PS Jeg anvender selv en 3-12x50 (og jeg kan tælle skjorteknapper på 600 meter [Big Grin])
[Image: sharp1.jpg]
Riflen på billedet er cal. .50 og han bruger en 4-16x50 kikkert (og skyder nosserne af en hanmyg på 2 kilometers afstand [Smile])
FORØVRIGT ER DER EN FREMRAGENDE ARTIKEL I DET NYE "JÆGER" (NR. 5) OM OPTIK


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Riflen på billedet er cal. .50 og han bruger en 4-16x50 kikkert (og skyder nosserne af en hanmyg på 2 kilometers afstand [Smile])


Det ligner fuldstændig en Accuracy International riffel.[Big Grin]

Hilsen
Anders T.
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#4
He he! (med en Schmidt & Bender - he he igen)


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#5
Field of View at 100 Yards:

14 Feet at 8 Power

3.75 Feet at 32 Power

Dette er hvad der står under beskrivelsen.
Om det er til Cal 50. ved jeg ikke, med der er mange feltskytter der bruger 16-24 gange forstørrelse.
Nej, jeg skal ikke skyde på 2 km. afstand som amerikanske elitesoldater, men jeg kan se at flere større kikkertproducenter er begyndt at lave optik med kraftig forstørrelse. Jeg bruger selv en 2.5-10x50 og har været godt tilfreds med den.
Er der nogen der kender til elite 4200 serien?
Mvh.

mp
Svar
#6
Hej

Jeg har en 4-16 i elite 4200 serien, er ganske godt tilfreds.

Claus the Dane
Svar
#7
hej mphansen
du kan roligt købe den kikkert som du har set på
en kikkert med 20 eller 32 x forstørelse fungere
fint til alt det er jo godt når man kan se hvad der
der skal rammes og hvor
bruger selv en FUJINON 6,5x20x44 med parallaxe justering
på siden af kikkerten , når der er skruget helt op for
forstørelsen(20x) kan parallexen bruges til afstands bedømmelse
og det fungere
hilsen HATTING[Wink]

man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#8
Mange tak for svarene.
Har I nogle erfaringer med at købe over nettet, fra eks. USA?
Jeg kan se at en Bushnell 4200 kikkert koster ca 1/3 i USA.
Selv efter momsen er der stadig en god sjat kroner tilbage.
Mvh.

mp
Svar
#9
Ja ja Hatting det er fint, at du syntes, du skal skære igennem (fred være med det - du er vel jysk). Det er nu stadig min opfattelse, at de fleste jægere ville være bedre tjent med, at bruge pengene på kvaliteten af kikkerten, fremfor nogle unødvendige forstørrelser. Derudover er det min oplevelse, at når folk har overstået deres "imponerthed" af det kraftige zoom på deres nye kikkert, ja så bliver den stående på en fast zoom - men sådan er der jo så meget!
Og ja mphansen, jeg har købt i USA. Du skal regne med ca. 40% oven i dollarprisen. Min oplevelse er, at med mindre du kender nogen der kan tage den med hjem i håndbagagen (jeg ved positivt at SAS tillader riffelkikkerter som håndbagage), kommer den til at koste nogenlunde det samme som herhjemme; noget andet er, at udvalget er meget større i USA og hvis man vil have noget specielt, er nettet selvfølgelig en vej frem.
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#10
Nitro Express, jeg har været ude for, at man i nogle stater (b.l.a. Illinois) har forlangt en DSP83 og importtilladelse for en riffelkikkert. Det betyder at du skal betale ca. Dkr. 1.100,- for en autoriseret oversættelse af den danske importtilladelse - og så løber det jo deropad.
Fragtomkostningerne er mere svingende end det du nævner og så er der jo (desværre) den lille ting med, at når man har ventet 2 måneder på en pakke fra USA, ja så er man (jeg) jo tilbøjlig til at sige "nu vil jeg***ha' den og så betaler jeg SAS for at få den imorgen [xx(]
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#11
Hej mphansen

Jeg har kun gode erfaringer med at købe riffelkikkert i USA. Jeg bestilte en Bushnell Elite ved http://www.bearbasin.com. Forsendelsen er lidt dyrt, ca $50, men kikkerten var i DK inden for en uge.

mvh Nielsen
Svar
#12
Hej Nielsen

Bestilte du via fax, mail ell. telefon?.
Krævede det diverse tillladelser med tilhørende oversættelser?
Kostede det dig mere end forsendelse og moms?
Til sidst, er der noget særligt jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak.

mphansen
Mvh.

mp
Svar
#13
Hej Henrik

Tak for hjælpen. Den prøver jeg.
For at afslutte debatten ang. hvilken forstørrelse man/jeg skal bruge/bruger, kan jeg fortælle at på skovjagt (ikke trykjagt) bruger jeg normalt 4-6 gange forstørrelse.
Til feltskydning brugte jeg tidligere kun den kraftige forstørrelse (10X)efter jeg havde skudt (for at se hvor skudene sat). Jeg havde problemer med for stor spredning, ved skydning med kraftig forstørrelse. Nu skyder jeg uden problemer med 10X forstørrelse.
Tak for alle indlæg.

Hilsen Michael

P.s. For at undgå verbale tæsk ved køb af for kraftig kikkert, har jeg bestemt mig for en Elite 4200 6-24x40.[Wink]
Mvh.

mp
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)