Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
minimumskrav til kuglevægt ?
#1
Så har vi lige fået datoerne til årets bevegungs jagd i tyskland [Big Grin]

der er som ventet en besked om at fra 1-4-2013 må der kun skydes " bleifrei "

Er der nogen af jer kloge hoveder der ved om der er nogle krav til kuglevægt ?

Vi jager 50-100 km nord for Berlin , jeg kan ikke lige huske hvilken delstat det er .

Jeg snakkede " krudt og kugler " med en af " skovfødderne " sidste år . han skød med et projektil fra Lutz Muller i hans 308w , det vejede 8,? gram , så noget kunne tyde på at der ikke er nogen særlige krav .

Mvh LWL
Svar
#2
de har haft min. kaliberkrav og min. energikrav (mht Hochwild)..det med kuglevægt har de tidligere (stadigvæk?) ikke haft specifikt,
se fx
http://www.gesetze-im-internet.de/bundes...gesamt.pdf
side 9

men synes at huske have set et sted der måske var snak om at indføre det med kuglevægt, men kan ikke med hurtig Google finde noget..Lille her er på forum, er vist inde i det Tyske og kan svare mere specifikt

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Hej LWL

Loven siger min kaliber er 6,5mm kaliber. Det vil sige at selv om et .25 projektil er 6,52mm når du måler det, er kaliberet stadig 6,35mm, og dermed ikke lovligt til vildt større end råvildt og sæler.
Der er ikke specifikke krav om kuglevægt, men projektilet skal, foruden at værer min 6,5mm, have en anslagsenergi på min 2000 juole på 100 meter.

Så kommer det komplicerede!!!!!!

Der er mange delstater hvor man forlanger et kaliber på min. 7mm.
Dertil kommer at man på de fleste lokale jagtområder har vedtaget reglen med min 7mm.

Det vil i praksis sige at du ifølge loven lovligt kan skyde en 200kg hjort med et 120 grains projektil fra en 6,5x55.
Det vil ligeledes sige at, hvis 6,5ern ikke passer jagtherrene i området (hvilket meget ofte er tilfældet med statsskove), får du ikke lov at gå på jagt med denne.

Hvis du eksempelvis bruger en .308er er det stort set ligegyldigt, hvad du putter i den, den vil aligevel altid være velkommen i Tyskland.

Sonny
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)