Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dybdevirkning af 232gr 9,3mm
#1
Hvilken praktisk erfaring har du med dybdevirkning med 232gr kugler (eks oryx)?
Jeg tænker om ikke en 232gr kugle laver det man har behov for på de europæiske arter, og der derfor ikke er et udtalt behov for tungere kugler og dertil hørende større følt rekyl?

D93
Svar
#2
Sidst jeg var i sydafrika var der en af de andre der benyttede en 232gr oryx kugle på diverse stykker vildt. Resultatet var at der ingen gennemskud var på nogen af de arter han skød, den mindste var en blesbok på 100m. Det er efter min mening mening ikke godt nok. Jeg skød selv med 250gr accubond, der var gennemskud på alt udover eland.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Generel regel er at man bruger det tungeste jagtprojektil ens riffel kan "bære@ fordi man altid stræber efter høj SD:
I dette tilfælde er du nok bedre kørende med en 6,5er med 160 gr projektil[Big Grin]

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#4
Har aldrig selv brugt Oryx så det må være ren frokostteori.
Men det vel næppe forkert at sige at Oryx på mange fora har fået en særdeles blandet kritik, oftest negativ.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
@WSM - det er jo der teoretiske rigtige råd...
Men mon ikke de fleste .35Whelen ejere fodre deres riffel med 225gr kugle?
Jeg mener at gennemskud er vigtigt, men hvis jeg kan komme gennem dyret med en kugle med SD på .250 hvorfor så vælge en kugle med SD .300? Det kan jeg da kun se nogle ballistiske fordele i, som næppe spiller den store rolle for den gennemsnitlige 9,3x62 jæger.

@West - Accunbond er nok slet ikke noget dumt valg til 9,3mm. Jeg tager den med i overvejelserne.

D93
Svar
#6
Du har ret, det er ren teori, og jeg har ingen praktisk erfaring med 9,3 mm, og for den sags skyld heller ikke ret meget med andre kalibre.
Hvorfor har du valgt en 9,3er ?

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#7
Jeg har ikke en 9,3mm, men jeg snakkede med en som havde købt en sådan og ville drøfte ammunition.

Hvis vi kun skulle udtale os om first hand experience herinde, var her jo rimeligt dødt!

D93
Svar
#8
First hand experience 9,3 mm 250 grains nosler accubond

Sidste år i nov. lavede jeg et hul igennem en Ø 10cm bøg og dernæst et hul tværs igennem en ca 60 kg`s gris .
ind og udskud ca 20-25 mm .

jeg syntes det er et ok resultat når man nu er så ringe skydende [Big Grin]

Mvh LWL
Svar
#9
Hej D93 . Det er vel næppe nogen god ide at skyde med en riffel man føler er ubehagelig at skyde med , det kommer der sjældent noget godt ud af !!.

Og diskutere graden af " DØ " giver heller ikke nogen mening , men det er da en stor fordel at få gennemskud ! , men det kan man da heller ikke garantere med nogen kugle . Men man kan da gøre sit bedste for at opnå det , ved at vælge en kugle med høj SD [Wink]. (den lette oryx er jo lavet til ikke at give gennemskud . Ønsket af hundefører).

Hilsen A-bolt
Svar
#10
Jeg fodre min NKT'er med 250 grs TSX projektiler, og det giver gennemskud på det meste...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Hørt Yeti
De der 250 gr. Kobbersøm fløjter lige gennem en 90 kg gris som en varm kniv i blødt smør. Vi har måske noget rigtigt stort gående på området så med lidt held får jeg snart testet dem på en større model.
Skal bare lige have en større fryser først.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Prezzy

Hørt Yeti
De der 250 gr. Kobbersøm fløjter lige gennem en 90 kg gris som en varm kniv i blødt smør. Vi har måske noget rigtigt stort gående på området så med lidt held får jeg snart testet dem på en større model.
Skal bare lige have en større fryser først.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog



Ellers kan du låne lidt plads her, den sidste fryser er slet ikke koblet til, så jeg kan nok finde plads til en grissebasse.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#13
250 grain Accubond,
Har brugt den i Afrika på antiloper og herhjemme til jagt på alt hvad der er større en råvildt. Den går ca. 800 m/s og har kuglebane som en 30-06'er. Har ladet til andre og de har kun ros. Eneste vildt uden gennem skud er en kronhjort i brunst, skudt måske lidt for spidst[:I]

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#14
Accubonden falder i hans smag, men nu er han nysgerrig efter ladedata med Norma 201. Har set en ladning med 57gr på Robsoft og det synes jeg instinktivt lyder temmelig hot?

D93
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by D93

Accubonden falder i hans smag, men nu er han nysgerrig efter ladedata med Norma 201. Har set en ladning med 57gr på Robsoft og det synes jeg instinktivt lyder temmelig hot?

D93



Jeg har prøvet både Norma 201 og 202 og har fået meget mere hastighed og bedre præcision med 202 i en 60 cm pibe. Med 202 fik jeg 790ms mod 750 ms med 201 og begyndende tryktegn. Hvis jeg stadig havde NKT ville jeg nok prøve 203B

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#16
203b er rigtigt godt krudt til 9,3x62. Har prøvet 201, 202 og Vithavuori, da jeg have 9,3-eren.
Klart bedst var 203b. Fine hastigheder og god præcision.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by West

Sidst jeg var i sydafrika var der en af de andre der benyttede en 232gr oryx kugle på diverse stykker vildt. Resultatet var at der ingen gennemskud var på nogen af de arter han skød, den mindste var en blesbok på 100m. Det er efter min mening mening ikke godt nok. Jeg skød selv med 250gr accubond, der var gennemskud på alt udover eland.

A. Westergaard


Det er såmæn meget fint, men kan du så ikke sige om de der dyr din kammerat skød, blev der, eller løb langt, eller måtte have flere skud i forhold til det du skød med.

Eneste fordel ved gennemskud, er at når nu denne superkugle ikke kan slå ihjel, på en rimelig effektiv måde, så kan man i det mindste følge dyret indtil det er dødt af alderdom.

De gamle hegnsskytter som skød krondyr, klods op af statens jord, var ikke det mindste i tvivl om at man skulle skyde med en rimelig hurtig, relativ let, ogkraftigt ekspanderende kugel. Hvis man selv ville have glæde af den kronhjort man skød lige ved skellet.
Ofte var gennemskud anset for negativt, da kugler der levere gennemskud, ikke levere al energi, og skadevirkning inde i dyret.
Svar
#18
Jeg ville ellers forvente at 203B var for langsom og fylder for meget, men jeg tage naturligvis jeres erfaringer til mig! (Har jo som sagt ingen erfaring med lige præcis 9,3x62).

Men hvis Robsoft ladningen på 57grains 201 er forsvarlig, hvor meget 203B bruger i så? Jeg vil gætte på at x62 hylsteret kan rumme omkring 60grains krudt - naturligvis afhængig af type? Så kommer i vel ret hurtigt til at arbejde med komprimerede ladninger?

D93
Svar
#19
203b er rigtig godt til de tunge kugler i 9,3x62. Jeg har dog altid ladet med 202 for mindske mundingsflamme. Jeg har ladet 270gr Hotcore, 285gr Mega og 250gr Accubond med rigtig gode resultater...

J.
Svar
#20
Har i øvrigt også skudt gris med 232gr Oryx (5 stk mellem 20 og 60kg) - alle med gennemskud. 60kg grisen blev skudt ind skråt for fra med udgangshul i modsatte kølle...

J
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)