Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Løs skrue Sauer 202
#1
Opdagede i vinters at min bagkolbe sad løs, da den kunne vippe op og ned, dog ikke meget. Problemet var en skrue sad løs som jeg naturligvis har spændt nu. Men lige pludselig skyder den 7 cm højere. Kan det tilskrives at jeg har spændt skruen? Kan ikke rigtigt få det til at stemme da kikkerten jo sidder på løbet. Men hvis man ser lidt på riflen kan man overbevise sig selv om at hvis rekulet trykker løbet tilbage på kolben som vipper en smule vil den skyde lavt da pipen vil gå op af bag. Det stemmer sådan sådan set fint med at den op til jeg spændte skruen har skudt lavere og lavere. Giver det mening?
Svar
#2
Hej Peter,

Naeh, det giver ikke rigtig mening, men hvis du ikke har et defineret fast anlaeg mellem laasestol og skaefte (som vil vaere tilfaeldet ved en loes bolt) vil du med stor sandsynelighed faa et andet og mere ustabilt traefpunkt. Du kan bare ikke konkluder om det kravler op eller ned, men det vil formodentlig aendre sig I forhold til det traefpunkt du har ved korrekt opspaending. Det er jo ogsaa derfor man ofte kan opnaaes forbedret gruppestoerrelse ved at bedde laasestolen I skaeftet. Dette giver netop et mere veldefineret anlaeg som elimierer spaendeinger I laasestolen.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
260 Rem. havde forleden nøjagtig det samme problem med en Steyr Manlicher. Det ændrede træfpunktet 10 cm at bagskæftet blev spændt.
Om det var op eller ned, ved jeg dog ikke.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Hvis du tager kolben af en riffel og sætter den paa igen, skyder riflen anderledes, saa det er nemt tilfældet at den spændte skrue er aarsagen. Ikke noget i vejen med det, blot vær opmærksom paa at saadan forholder det sig, ogsaa efterspænding af skruer.
H
Hogmeister
Svar
#5
Det kunne have noget at gøre med et undervurderet fænomæn: rekyloptagelse [:I]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#6
Tak for svarene. Konklusionen må være at jeg klikker den ned så det passer og tager en mental slapper. Dog lidt skuffende at Sauer ikke magter at spænde en skrue. Har muligvis en mandagsmodel da aftrækket også giver sig lidt før skuddet.
Svar
#7
Hej Peter,

gaar ud fra det er et traeskaefte? Skruer (isaer paa traeskaefter) boer kontrolleres med jaevne mellemrum da trae er et levende materiale som aendrer sig med temperature, fugt m.v. Der er ogsaa en tendens til, at isaer nyt trae lader sig permanent komprimere, vhorved bolten mister tilspaendengen. Man kan derfor sagtens komme ud for, at skruer skal efterspaendes mange gange foer de "saetter" sig.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#8
Peter.
Hjemmeladeren stod lige en anelse tidligere op end jeg - men jeg giver ham ret. Jeg vil oven i købet udvide den til, at du bør kontrollere alle synlige skruer og boldte og lignende jævnligt.
Det er næsten dagligt, at der kommer folk på skydebanen med en riffel, der ikke opfører sig normalt og så er årsagen en kikkert, der sidder løs, en kikkertmontage, et skæfte, der rører piben eller lignende.
Der er masser af Sauer jægere, der adskille og samler riflen mellem hver jagt for komme den i kufferten.
202' eren skal kunne levere en stabil gruppe mellem hver adskillelse, så mit råd er at du må ud på skydebanen og lege med riflen og finde ud af hvad den/du formår.

Jeg synes det lyder langt mere skrækindjagende, at du har problemer med aftrækket - kan du ikke beskrive det lidt nøjere?
Svar
#9
Aftrækkeren bevæger sig før skuddet går. Ikke meget men nok til at det irriterer mig. Måske 1 mm eller der omkring. Jeg mener jo slet ikke aftrækkeren skal begære sig før skuddet går.
Svar
#10
Det kommer an paa hvad for et aftræk du har. Paa min SAKO bevæger aftrækkeren sig ca 2mm før et lille stop, og saa gaar skuddet. Jeg elsker det aftræk!!
H
Hogmeister
Svar
#11
Den gamle har samme riffel, som slet ikke bevæger sig før skuddet går. Egentlig det jeg har det i. Min gamle winchester model 70 var også hel ubevægelig før skuddet.
Svar
#12
Er du sikker på skruen ikke skal spændes med et bestemt moment??
Havde en gang en riffel, hvor jeg havde haft skæftet af, som smed strammer man jo boltene til de knækker og så en halv omgang tilbage, da jeg skulle sætte kikkerten på bagefter gik den ekstremt stram i EAW-montagen, det viste sig senere at skruerne kun skulle strammes 10 og 21 kn.

Med venlig hilsen
Jens

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Svar
#13
Aftrækket skal ikke slæbe, hvis det er indstillet som direkte aftræk. Jeg har også blødt fortræk på mine rifler, men det er noget helt andet. Hvis aftrækket slæber, skal det justeres af en fagmand. Han kan så pasende vise dig hvordan du spænder forskæfte og bagskæfte på med den medfølgende nøgle. Den har en fjedervirkning i det forlængede "håndtag", så man kan få en god føling med hvor hårdt man spænder både skæfteskruer og de skruer der holder piben fast i låsekassen.

Hvis du vil gå skridtet videre, så køb en momentnøgle. Især hvis du vil have gode resultater med at skifte piber selv, er det en god idé at have styr på, hvor hårdt de tre skruer er spændt, og i hvilken rækkefølge.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
kN er en kraft og ikke et moment!

Hvis det er 21 kNm så har du helt ret, så vil skruerne knække[Big Grin][Big Grin]

Det svarer til 21000 Nm eller en vægtarm på 1 meter og en last på 2140 kg.......

21 Nm lyder stadig ret ekstremt.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)