Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Youtube
#21
Ja så gad jeg godt se ham skyde 40 i 40 på jagtbanen med den SÅ ville jeg sgu være imponeret [Big Grin]

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#22
Det paagældende billede hvor det viser min ven der skyder en groundhog med to køer i baggrunden bruger han en 6mm TOAD (en 6.5-284 der er blevet MEGET wildcat'et, se gæt en patron) Det skal lige for en ordens skyld nævnes at fra hans synsvinkel kunne han overhovedet ikke se køerne, det var kun os i baggrunden der kunne.
Jeg selv skyder med en .243 Ackly imp. og indrømmer gerne at jeg har skudt en groundhog der stod 40 meter bag en ko, ved at skyde mellem benene paa koen uden saa meget som at skænke det en tanke! Muligheden var der, og jeg udnyttede den. Jeg har fuld fortrolighed til min riffel og mine evner. Jeg ser det simpelthen ikke som noget problem. Jeg raader over .243 AI og 6mm Remington.
H
Hogmeister
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Det paagældende billede hvor det viser min ven der skyder en groundhog med to køer i baggrunden bruger han en 6mm TOAD (en 6.5-284 der er blevet MEGET wildcat'et, se gæt en patron) Det skal lige for en ordens skyld nævnes at fra hans synsvinkel kunne han overhovedet ikke se køerne, det var kun os i baggrunden der kunne.
Jeg selv skyder med en .243 Ackly imp. og indrømmer gerne at jeg har skudt en groundhog der stod 40 meter bag en ko, ved at skyde mellem benene paa koen uden saa meget som at skænke det en tanke! Muligheden var der, og jeg udnyttede den. Jeg har fuld fortrolighed til min riffel og mine evner. Jeg ser det simpelthen ikke som noget problem. Jeg raader over .243 AI og 6mm Remington.
H


Og så snakker du om vi bruger store kalibre i forhold til dyret vi jager.
Vi bruger mest 6,5 og 7,62 til et dyr der vejer omkring 30 kg.
Du bruger 6 mm til et dyr der vejr 300 gram , Vorherre bevare os[xx(]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#24
Det kan vel skyldes, at en mindre kugle, som bedre passer til vildtets størrelse, bliver så vindfølsom at det bliver for tilfældigt om man rammer på de store afstande. De større/tungere kugler holder bedre kursen i sidevind.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det kan vel skyldes, at en mindre kugle, som bedre passer til vildtets størrelse, bliver så vindfølsom at det bliver for tilfældigt om man rammer på de store afstande. De større/tungere kugler holder bedre kursen i sidevind.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]


Det var jeg nok godt klar over - synes bare ikke, som sædvanligt, hans udtalelse var acceptabel.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#26
"this should only be used in really extreme situations, like for survival.......... or just for having fun..." Klasse kommentar.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#27
"Hans udtalelse som sædvanlig ikke var acceptabel" Hmmm CP, Jeg kan nemt rationalisere at skyde varmints med en .243 over en .222, .223 el .22-250 fordi den rækker længere.
Men det fænomen, at skyde paa lange afstande, finder de fleste i DK for uansvarligt, ikke jagtetisk, og hvad I nu ellers kalder det. Med det som baggrund, og viden om at et stykke raavildt nemt kan nedlægges med en .243 eller 6.5x55 hvad er saa begrundelsen for at ville bruge en .300 Win Mag. Og kom nu ikke og sig "Det ku' jo være en kronhjort kom for". Det er vist de færreste jægere i Danmark der har skudt krondyr, saa hvis man vil paa den slags jagt medbringer man en til formaalet passende riffel. Det andet er at gaa med sele og livrem,
H
Hogmeister
Svar
#28
Tror 90% af det råvildt det skydes med riffel i DK, nedlægges med kalibre der svarer til 6,5 x 55 (eller .308, hvilken jeg finder sammenlignelig) eller derunder.
Chance for krondyr er ved at blive hverdagskost for de fleste.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#29
http://www.youtube.com/watch?v=IYYZLivT51s

mvh
mvh
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

"Hans udtalelse som sædvanlig ikke var acceptabel" Hmmm CP, Jeg kan nemt rationalisere at skyde varmints med en .243 over en .222, .223 el .22-250 fordi den rækker længere.
Men det fænomen, at skyde paa lange afstande, finder de fleste i DK for uansvarligt, ikke jagtetisk, og hvad I nu ellers kalder det. Med det som baggrund, og viden om at et stykke raavildt nemt kan nedlægges med en .243 eller 6.5x55 hvad er saa begrundelsen for at ville bruge en .300 Win Mag. Og kom nu ikke og sig "Det ku' jo være en kronhjort kom for". Det er vist de færreste jægere i Danmark der har skudt krondyr, saa hvis man vil paa den slags jagt medbringer man en til formaalet passende riffel. Det andet er at gaa med sele og livrem,
H



I mit eget tilfælde har jeg valgt 6,5x55, fordi jeg (som så mange andre) har et jagtterræn, hvor der af og til er traffik af kronvildt.
Jeg kan oplyse at der i Danmark er en stor bestand af kronvildt, sammenlignet med for 50 år siden. For bare 10 år siden kan jeg huske hvor stort det var, hvis vi havde fået skud et rådyr, så få var der altså dengang. I dag skyder vi adskillige om året på det samme terræn..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)