Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Min. ladning giver tryktegn.
#1
Hej VTF.

Jeg har genladet til min 7mm-08 rem et års tid nu, og haft gode resultater med Hornady Interbond foran norma 203B, hvor dataene kom fra bushman.dk. Da jeg så ville prøve med GMX, for at have et blyfrit alternativ, var recepten derfor den samme. N-203B og en start ladning på knap 10% under max, som opgivet af bushman. COAL 73 mm, hvilket burde give ca. 1 mm friflugt (Max COAL, hvor projektilet rører bommene er målt med en "dummy patron" og skydestok til ca. 74 mm). Startladningen blev derfor:
139 gr GMX
38 gr N-203B
COAL: 73 mm
Hylster: Rem
Gænghætte: CCI 200

Jeg kom dog ikke særlig langt, da der skulle testskydes, fordi jeg syntes den ellers milde ladning gav lidt foruroligende resultater. Hylsterene så ud som følger:
[Image: 936209_10201015043683258_1708912906_n.jpg]

1. skud (fra venstre)hastighed (V3) 790 m/s hylsterbundmål 11,985 mm.
2. skud 759 m/s og 11,975 mm.
3. skud 779 m/s og 11,985 mm.

Ingen problemer med at åbne låsen efter skud. Tallene kan sammenlignes med fabriksladet rem core lokt 140 gr hvilket giver 857 m/s og mellem 11,965 - og 11,975 mm ud af en pakke på 20 stk.

Hvad mener i? Kan det være friflugten, så de bare skal have en tur mere i seateren, eller er det farligt at fortsætte?
Svar
#2
1. tanke : For meget headspace !

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#3
Hej
Når man måler hylsterbund så måler man bunden før den sættes i kammeret, man sætter 2 streger hvor anlægsfladerne fra skydelæreden rammer hylsterbunden så man ved det er samme sted man måler og bedst hvor bunden er tykkest, derefter afskyder man den og måler efter skudet, så ved man om der har været hylsterbundsudvidelse.
Hylsterbunden kan nemt svinge fra patron til patron, derfor skal de måles hver for sig. En hylster bund skal være flydene før den giver sig og derfor ser man mange gange teksten på bunden af hylsterbunden blive lidt klemt ud og det kan jeg ikke se på din ladning.
Du kan ikke gå efter hvor flade dine fænghætter bliver.
Flade fænghætter kommer også ved for lidt krudt i en ladning.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#4
Citat:quote:

1. tanke : For meget headspace !

Kan du uddybe det?

@Maubla: Tror vi opfatter hylsterbundudvidelse forskelligt. Som jeg har forstået det, er det korrekte sted at måle lige over udtrækkerrillen. http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=22171
Dernæst skal det siges jeg bruger en mikrometerskrue, og der er meget lille forskel på hvorledes jeg drejer hylsteret(maks 0,005 mm). Det med at måle før og efter har jeg også prøvet, men hylsterene er fra fabrikken måler fra ny 11,85 mm. Når målene på et korrekt kammer så er 11,96 mm (http://www.bushman.dk/sider/genladning/c.../7mm08.htm) vil der jo givetvis forekomme en udvidelse på 0,11 mm, selvom alt er vel? Det er i hvert fald hvad jeg har observeret med fabriks ammuen, og der håber jeg bestemt ikke der er overtryk. Det med fænghætten er jeg klar over, der er for mange andre faktorer der spiller ind. Men sammenholdt med de andre data er der dog en sammenhæng..?
Svar
#5
Hej
WSM, det kunne det nemeste være, nok størst sansynlighed.

Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#6
Er det rigtigt forstået at det i mener er at hvis headspace er for stor kan der være luft mellem hylsterbunden og bundstykket, så hylsteret "banker" tilbage når skuddet går, og derved giver flade fænghætter? Men forklarer det også udvidelsen over udtrækkerrillen?
Svar
#7
Hej Krede
Jeg mener heller ikke en udvidelse på 0,01mm er noget som gør noget.
Jeg har en terori om at når hylstret er varmt udvider det sig.
Men men, hvis vi er oppe på 0,02mm og derover, så er det for meget

Tror mere på WSM ide.

Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#8
Begreberne blandes sammen. Stedet lige over udtræksrillen (hvor man måler) har ikke noget med kammer dim. at gøre !
Pil slagstiften ud af dit bundstykke og tjek headspace

SS

NB! GT har i en tråd illustreret det rigtigt (orker ikke at finde den[:o)])

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#9
Okay, jeg vil prøve at se om jeg kan finde GT's beskrivelse af det med slagstiften. Troede egentlig man skulle have noget specielt måleudstyr som go/no-go gauges eller ligende, for at måle headspace.
Men jeg kan stadig ikke helt forstå at i mener det skulle være galt med headspacen. De andre ladninger jeg har lavet har ikke vist problemer, og de er jo identiske hylstermæssigt (samme fabrikat hylster, samme matrice, osv osv.)?
Svar
#10
ved ikke hvor i landet du høre til.... men kik ind med din riffel så kikker jeg gerne på den .......skyder selv med 7-08 [Big Grin]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Krede

Okay, jeg vil prøve at se om jeg kan finde GT's beskrivelse af det med slagstiften. Troede egentlig man skulle have noget specielt måleudstyr som go/no-go gauges eller ligende, for at måle headspace.
Men jeg kan stadig ikke helt forstå at i mener det skulle være galt med headspacen. De andre ladninger jeg har lavet har ikke vist problemer, og de er jo identiske hylstermæssigt (samme fabrikat hylster, samme matrice, osv osv.)?



Det er ikke det med slagstiften der beskrives, men måling af hylster!

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#12
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=22171

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#13
Sorry Bjarne, det er sgu da dig der er main director![:o)]

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#14
WSM
Kan du ikke beskrive en hylster udvidelse, hvis ikke det som Krede beskriver er rigtig, måden han måler den på.
Jeg kan ikke se nogen forskel fra GT beskrivelse og Krede måde at måle på, så hvad er det som bliver blandet sammen.

Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Krede

Citat:quote:

1. tanke : For meget headspace !

Kan du uddybe det?

@Maubla: Tror vi opfatter hylsterbundudvidelse forskelligt. Som jeg har forstået det, er det korrekte sted at måle lige over udtrækkerrillen. http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=22171
Dernæst skal det siges jeg bruger en mikrometerskrue, og der er meget lille forskel på hvorledes jeg drejer hylsteret(maks 0,005 mm). Det med at måle før og efter har jeg også prøvet, men hylsterene er fra fabrikken måler fra ny 11,85 mm. Når målene på et korrekt kammer så er 11,96 mm (http://www.bushman.dk/sider/genladning/c.../7mm08.htm) vil der jo givetvis forekomme en udvidelse på 0,11 mm, selvom alt er vel? Det er i hvert fald hvad jeg har observeret med fabriks ammuen, og der håber jeg bestemt ikke der er overtryk. Det med fænghætten er jeg klar over, der er for mange andre faktorer der spiller ind. Men sammenholdt med de andre data er der dog en sammenhæng..?



Jo da. Her bliver kammerdim. blandet sammen med hylsterudvidelse.
Der hvor man måler udvidelsen er der ikke noget kammer!

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Sorry Bjarne, det er sgu da dig der er main director![:o)]



Jeg er bare en helt almindelig amatør hjemmelader [:o)] men jeg opfordrede til at lave den til en sticky under genladning, og der har den lagt velplaceret i toppen lige siden [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#17
@WSM okay så giver det mere mening at jeg ikke kunne finde det. Den post du omtaler har jeg også selv linket til, hvis du ser i mit andet indlæg. Beklager hvis jeg har brugt et forkert udtryk. I stedet for kammerdiameter kan jeg så sige "standart hylstergeometri", hvis du klikker på linket fra bushman giver det nok mere mening. På skitsen kan man se en diameter på 11,96 mm, der hvor jeg måler. Når et uafskudt hylster fra remington så måler 11,85 mm vil jeg jo mene der burde komme den 0,11 mm udvidelse jeg omtaler, uanset hvad? Vil du ikke være flink at beskrive hvordan dette gøres:
Citat:quote:

Pil slagstiften ud af dit bundstykke og tjek headspace



@hatting sender dig lige en PM.

@maubla
Citat:quote:

WSM
Kan du ikke beskrive en hylster udvidelse, hvis ikke det som Krede beskriver er rigtig, måden han måler den på.
Jeg kan ikke se nogen forskel fra GT beskrivelse og Krede måde at måle på, så hvad er det som bliver blandet sammen.

Ole


Enig!
Svar
#18
Forstår ikke alt i dit sidste indlæg.

Har ikke kigget på Bushmans site.
Hvorfor mener du at patronen skal udvide sig 0,11 mm. Tror du så ikke fænghætten falder ud ?
Patroner udvider sig ca. 0,02 fra det oprindelige mål !

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Krede

@WSM okay så giver det mere mening at jeg ikke kunne finde det. Den post du omtaler har jeg også selv linket til, hvis du ser i mit andet indlæg. Beklager hvis jeg har brugt et forkert udtryk. I stedet for kammerdiameter kan jeg så sige "standart hylstergeometri", hvis du klikker på linket fra bushman giver det nok mere mening. På skitsen kan man se en diameter på 11,96 mm, der hvor jeg måler. Når et uafskudt hylster fra remington så måler 11,85 mm vil jeg jo mene der burde komme den 0,11 mm udvidelse jeg omtaler, uanset hvad? Vil du ikke være flink at beskrive hvordan dette gøres:
@


Den tegning som Bushmann viser, angiver den MAKSIMALE hylsterdimention, dvs at alle hylstre skal være mindre end de der angivne mål.
Hylsterbunden skal aldrig udvide sig nævneværdig under affyring med normalt tryk (max mellem 0,01 - 0,04mm) =,04 vil være tegn på højt tryk.
Hele ideen med at måle hylsterbundsudviddelse, er at netop der er hylstret ikke støttet af kammeret, og derfor kan den plastiske deformation, og radielle udviddelse af materialet omkring fænghættehullet give en brugbar indikering om man ligger indenfor det som hylstret kan klare.
Hvis ikke hylsterhovedet kan klare trykket, og begynder at ekspandere radielt, er man over det som er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Tungt hævearmsløft er heller ikke en pålideligt trykindikator. Derimod viser den noget om hvor stabil låsningen er, og om knasterne bære tilstrækkeligt godt.
En test vi lavede viste at en stabil låsning ikke viser tungt løft, ved samme tryk, som får en Mauser 98 til at eksplodere.
Svar
#20
WSM hvis du ikke forstår mit indlæg, forstår jeg ikke du ikke gider at klikke på det link jeg henviser til, som jeg mener nok ville beskrive hvad det var jeg mente med omtalte "kammermål"..
Jeg siger ikke patronen SKAL udvide sig 0,11 mm, det er bare hvad jeg har observeret på det remington fabriksammu jeg har skudt af. Men det er da muligt jeg har lavet en fejl. Der er i hvert fald ingen løse fænghætter! Jeg synes stadig ikke du kommer ind på det med at måle headspacen ved at udtage slagstiften, er det et hemmeligt trick du ikke vil dele?

n a den udvidelse du omtaler, er det også målt over udtrækkerrillen, eller hvor mener du det skal måles? For så synes jeg da umiddelbart at mine hylstre burde være eksploderet.. Må prøve at tjekke det igen.

I mellem tiden har jeg fundet ud af, at der er erfaring for, at gmx projektilerne godt kan lide et langt tilløb, så jeg mistænker den lidt længere patronlængde at have skylden i dette tilfælde.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)