Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problem med at fjerne kobber
#1
Jeg har været ligeglad for længe[B)]! Men i går mente jeg det skulle være slut og ville rense min pibe i bund og få fjernet alle kobberaflejringer. Efter to timer med fem minutters intervaller - kobbersolvent i, lade sidde, trække igennem med ny rent klud - kan jeg stadig se kobberrester omkring riffelgangene nær mundingen[V].

Nogen gode ideer? Er der anden udvej end at bruge en hel dag med disse fem minutters intervaller?

D93
Svar
#2
Bedre solvent?

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Kogende vand og en stiv børste. Kobber og stål udvider sig forskelligt ved opvarmning, under opvarmningen "deler" de to metaller sig fra hinanden.
Skyl masser af kogende vand gennem piben indtil den er rigtig varm, pres munding imod noget blødt, feks en gummisko, fyld den med kogende vand, voldtag piben med en stiv børste, gentag nogle gange. Afslut med solvent, grundig tørring og smøring, husk at det kogende vand måske har afrenset aftrækkerhus m.v.
Ovenstående er måske ren teori, men det virkede for mig.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by D93

Efter to timer med fem minutters intervaller - kobbersolvent i, lade sidde, trække igennem med ny rent klud - kan jeg stadig se kobberrester omkring riffelgangene nær mundingen[V].



Hvis jeg eksempelvis anvender forrest skum lader jeg det side ca 12 timer ad gangen, og er den rigtig groet til i kobber skal der en 4-5 gange til for at filtprop ikke længere bliver grøn når man trækker den ren for solvent/skum

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#5
Robla Solo Mil,
det er svaret på dine bønner[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
@GT - er det et solvent? Hvor kan jeg få fat i det?
Det jeg har brugt er Shooters Choice Copper Remover.

D93
Svar
#7
Jeg bruger også Robla Solo Mil. Det står på hylden i de fleste jagtbutikker.

Istedet for at lade det sidde, og så gnubbe på aflejringerne med en klud, påfører jeg det med nylonbørsten, og så straffer jeg riflen hårdt med bronzebørsten med det samme. Gentages to-tre gange. Det virker bedst synes jeg.

Men jeg bliver snart nødt til at finde et sted hvor jeg kan få bronzebørster i 10 styks pakker, for jeg er træt af at skulle købe de der sæt med nylonbørste, blødbørste og bronzebørste hver gang jeg skal bruge en enkelt i bronze.

Jeg smutter en halvliters sodavandsflaske over pibemundingen før jeg renser, så kommer der ikke stænk af beskidt rensevæske ud i stuen, og så har jeg en bore guide til kammerenden, så jeg ikke får snask ned i aftrækket. Det tager lidt tid at stille an, men til gengæld går det hurtigt og effektivt med at rense.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Ser ud til at strafningen med bronzebørste gør underværker[Smile]. Dog har tippet med flasken allerede kostet en bøjet bronzebørste[:I].

D93
Svar
#9
Synes i øvrigt at straffe med bronze er et kongecitat[^]! Det gjorde min dag meget bedre - tak for den Lasse.

D93
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by GT

Robla Solo Mil,
det er svaret på dine bønner[Wink]



Eller KG12 der er testet som det mest effektive mod kobber http://www.jarheadtop.com/KG12_Test_Results.htm

Men der er dog ingen carbon remover (krudt aflejring) i KG12

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
Brug ammoniak og en bronzebørste.
h
Hogmeister
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg bruger også Robla Solo Mil. Det står på hylden i de fleste jagtbutikker.

Istedet for at lade det sidde, og så gnubbe på aflejringerne med en klud, påfører jeg det med nylonbørsten, og så straffer jeg riflen hårdt med bronzebørsten med det samme. Gentages to-tre gange. Det virker bedst synes jeg.

Men jeg bliver snart nødt til at finde et sted hvor jeg kan få bronzebørster i 10 styks pakker, for jeg er træt af at skulle købe de der sæt med nylonbørste, blødbørste og bronzebørste hver gang jeg skal bruge en enkelt i bronze.

Jeg smutter en halvliters sodavandsflaske over pibemundingen før jeg renser, så kommer der ikke stænk af beskidt rensevæske ud i stuen, og så har jeg en bore guide til kammerenden, så jeg ikke får snask ned i aftrækket. Det tager lidt tid at stille an, men til gengæld går det hurtigt og effektivt med at rense.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Du kan koebe bronzeboerster enkeltvis I Skyttebutikken uden at skulle have filt og nylon med I koebet.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#13
Bruger Goldmedallion polermiddel... Renser efter 200 skud. Det virker fantatisk og er nemt at bruge!

Bruger en slidt bronzbørste med omviklet patch, som så bliver vædet i GM. 15 gange frem og tilbage fra kammerenden 1/3 ind i piben. Så 15 gange 2/3 ind i piben og til sidst 15 gange frem og tilbage i hele pibens længde.... Slutteligt trækkes piben tør/ren med rene patches og der kommes lidt olie i til sidst...

J.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg bruger også Robla Solo Mil. Det står på hylden i de fleste jagtbutikker.

Istedet for at lade det sidde, og så gnubbe på aflejringerne med en klud, påfører jeg det med nylonbørsten, og så straffer jeg riflen hårdt med bronzebørsten med det samme. Gentages to-tre gange. Det virker bedst synes jeg.

Men jeg bliver snart nødt til at finde et sted hvor jeg kan få bronzebørster i 10 styks pakker, for jeg er træt af at skulle købe de der sæt med nylonbørste, blødbørste og bronzebørste hver gang jeg skal bruge en enkelt i bronze.

Jeg smutter en halvliters sodavandsflaske over pibemundingen før jeg renser, så kommer der ikke stænk af beskidt rensevæske ud i stuen, og så har jeg en bore guide til kammerenden, så jeg ikke får snask ned i aftrækket. Det tager lidt tid at stille an, men til gengæld går det hurtigt og effektivt med at rense.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



K.O Skov har dem i mega pakker.

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#15
Brug Robal Solo, du vil muligvis nå til et punkt hvor piben er ren bortset fra "klatter" nær mundingen og evt. foran kammeret. brug Gold Medaljon her.

Lars
Svar
#16
Få fat i noget der hedder sweets solvent det dur ved ikke om man kan få det længere jeg købte mit af en kammerat som købte en hel kasse hjem
Svar
#17
Hej! Jeg kan se der er mange måder at gøre en riffel ren på. Hvad med Break Free kan det ikke gøre det alene?

MVH jagtbonden
Svar
#18
Nej.

Eller. Måske alligevel jo.

Jeg bruger bare en bore-snake og en dråbe Break Free når jeg har været på skydebanen og brugt en 15-20 patroner. Men når riflen har skudt 200-300 skud og skudgrupperne så småt begynder at åbne, får piben den store tur med Robla Solo.

Så hvis du kun skyder 5-10 skud på banen hvert år, og to-tre på jagt, kan du sikkert klare dig med break Free i mange år. Det fjerner ikke kobber, men det behøver du heller ikke gøre hele tiden. Men hvis du får en fornemmelse af, at riflen er begyndt at skyde dårligere end den plejer, så kan det skyldes aflejringer i piben. Og så er den nemmeste og billigste måde at undersøge det på, at rense piben i bund, og så se om ikke det hjalp.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Kogende vand, også en gang skum.
Har da også gold medalion og robla solo mil.
Men det er sjældent at jeg bruger det.
Der er lige så mange måder at rense en pibe på, som der er skytter.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#20
Ved brug af Robla Solo og lign ammoniak produkter er det vigtig at man får ALT stål der har været i kontakt direkte, eller med noget af det snask der kommer ud, grundigt renset af og smurt. Dagen efter vil det være ræve rødt.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)