Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.264 win mag
#1
.264 win mag

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#2
En rifffel der skyder 700-1000 skud og så er piben død??
Det er nok ikke lige skyderen til mig[}Smile]

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#3
Jeg byggede min 264’er i 1994 på en gammel baneriffel. Havde ingen anelse om hvor mange skud der er gået igennem piben, da jeg fik kammeret boret op til .264, men præcisionen var helt i top, hvilket den stadigvæk er nu snart 20 år efter.

Selvfølgelig skåner jeg den mht. hvor mange skud jeg sender igennem den, men til jagtbrug holder den i rigtig mange år.

Kaliber .264 WM er et fantastisk kaliber, og når min pibe er slidt op – om jeg når at opleve det – bliver riflen forsynet med en ny pibe. Selvfølgelig i kaliber .264 WM. [Wink]

Mvh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#4
Kan den være i en standard 30-06 længde lås, som f.eks. Sauer 200 STR ? Hvordan repeterer den fra magasinet ?

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Kan den være i en standard 30-06 længde lås, som f.eks. Sauer 200 STR ? Hvordan repeterer den fra magasinet ?


Nu var det en gammel baneriffel – Otterup M98 – jeg byggede om, og med den var der ingen problemer med låsens længde.

Den repeterer fint fra magasinet, som dog kun kan rumme 3 patroner.

Mvh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#6
Fed kaliber [:p] - vidste slet ikke så'n en "6,5 festlig" fandtes. [Big Grin][Big Grin]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#7
Er det ikke den gamle 375 Lolland&Lolland, som først er mokket om til 458Win.,der efter til 338wm ,så til 300wm og så drøvlet til 6,5mm.??

[Image: images.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#8
Der er en pt.på DBA.dk

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by skytmar

Er det ikke den gamle 375 Lolland&Lolland, som først er mokket om til 458Win.,der efter til 338wm ,så til 300wm og så drøvlet til 6,5mm.??

[Image: images.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.



375'eren er en full length magnum på 3,6" / 91,44 mm og de andre er standard på 3,34" / 84,84 mm

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Club338

Fed kaliber [:p] - vidste slet ikke så'n en "6,5 festlig" fandtes. [Big Grin][Big Grin]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)



Åhhh jo der findes flere ..... der er f.eks. også 6,5-284 og 6,5-06, men hvordan de tre performer i forhold til hinanden er jeg ikke klar over.

Er der en af de ærede formænd der kan give et overblik over fordele og ulemper ved de tre "6,5 festlig" (Super udtryk i øvrigt [Big Grin][Big Grin]) Og der findes måske flere 6,5 patroner der bør tages med i sammenligningen.

/Stanton
/Stanton
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Stanton

Citat:quote:

Originally posted by Club338

Fed kaliber [:p] - vidste slet ikke så'n en "6,5 festlig" fandtes. [Big Grin][Big Grin]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)



Åhhh jo der findes flere ..... der er f.eks. også 6,5-284 og 6,5-06, men hvordan de tre performer i forhold til hinanden er jeg ikke klar over.

Er der en af de ærede formænd der kan give et overblik over fordele og ulemper ved de tre "6,5 festlig" (Super udtryk i øvrigt [Big Grin][Big Grin]) Og der findes måske flere 6,5 patroner der bør tages med i sammenligningen.

/Stanton



Hej Stanton.

Norma opgiver følgende ladedata med 140 grains Nosler Partition.

6,5-284 51,5 grain MRP v0 880 m/sek
264 Win. Mag. 60,5 grain MRP v0 938 m/sek.

Efter min hukommelse, den er vist ikke for god[8D], så kan en 6,5-06 lades med 55-56 grain MRP og opnå v0 på 925 m/sek.

Hvis det er største v0 der er målet. så er der ingen tvivl.

I min verden, og den er stor[8D], så er 264 WM ikke det bedste valg.
Hylstre er med bælte og de findes ikke på hylderne i ethver våbenbutik.
Magasinkapaciteten bliver reduceret, og er det en riffel i standard kaliber, skal bundstykket åbnes.Er der tale om et enkeltradet magasin, kan det blive nødvendigt at købe et nyt.

6,5-284 Norma har i min optik ingen klare fordele, bortset fra, at en eksisterende riffel i standardkaliber ikke behøver at blive ændret på bundstykket. Magasinkapaciteten reduceres, og måske kan det tykkere hylster give problemer med at føde patronerne fra magasinet og ind i kammeret. Er der tale om et enkeltradet magasin, kan det blive nødvendigt at købe et nyt.

Derimod ser jeg store fordele ved 6,5-06. Hylstre i 30.06 flyder på nogen skydebaner. Den er utrolig let at lade og den når næsten samme hastighed som storebroderen. Magasinkapaciteten forbliver som den er.
Den eneste ulempe jeg umiddelbart kan få øje på er, hvis der er tale om en eksisterende pibe i kal. 6,5x55, skal gevindet skæres af, og et nyt skal laves, men da piben under alle omstændigheder skal afmonteres for omkamring, er det en meget beskeden operation.

For tiden går jeg med overvejelser om jeg fortsat kan leve uden en 6,5-06.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#12
Det projekt der så småt er ved at materialisere sig bagerst i min i forvejen krøllede hjerne, er at jeg har en ekstra 6,5x55 pibe stående til min S&L DL97, og den kunne jo passende danne grundlag for sådan et "Pimp min 6,5er" projekt.

Jeg har både standard og magnum bundstykker og magasiner til den, så det skulle ikke være en begrænsning i valget af hylster.

6,5-06 virker umiddelbart som det rigtige valg MEN, så vidt jeg kan se, så er 3006 hylsteret 12,0 mm i bunden og 6,5x55 er 12,2 i bunden. Løsningen med at skære af løbet er ikke en mulighed, da mit bundstykke jo låser direkte i piben.

Findes der en løsning eller et triks, så min gamle pibe kan få nyt liv, og genopstå fra de glemte som 6,5-06?
Og inden de højtagtede formænd bliver alt for lystige, så har jeg været på Google, og der er relativt langt mellem de maskiner der kan bore 0,2 mm gods PÅ [:o)][Big Grin]
Min tanke var vel egentlig, om det kunne lade sig gøre at bore kammeret op og sætte en forring i, så der var gods og materiale til at lave 6,5-06 kammeret, så det passer.

/Stanton
/Stanton
Svar
#13
@ Stanton.

Du har ret ...

Det er derfor 284'eren er populær.

Men hvad med 6,5x 68?
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Det var ikke en jeg kendte i forvejen, men den første lille rundtur på nettet, indikere at det er noget af en "bandit på steoider".
Så vidt jeg kunne se har den en V0 på op imod 1200 m/s.

Jeg faldt også over en anden mulighed jeg heller ikke kendte i forvejen, nemlig 6,5x65. Den skal vist også undersøges lidt nærmere.

Når man begynder at søge lidt mere i dybden, åbner der sig lige pludselig en hel verden af 6,5ere .... det er sgu lidt uhyggeligt, hvor mange sjove kalibrer der findes, og som man i virkeligheden går og "mangler", uden at vide det [8D][8D]

/Stanton
/Stanton
Svar
#15
Hvad med den gamle (hæderkronede) 6,5x68.......?

Hvad siger eksperterne til den?

Aftenhilsner - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Stanton

Det projekt der så småt er ved at materialisere sig bagerst i min i forvejen krøllede hjerne, er at jeg har en ekstra 6,5x55 pibe stående til min S&L DL97, og den kunne jo passende danne grundlag for sådan et "Pimp min 6,5er" projekt.

Jeg har både standard og magnum bundstykker og magasiner til den, så det skulle ikke være en begrænsning i valget af hylster.

6,5-06 virker umiddelbart som det rigtige valg MEN, så vidt jeg kan se, så er 3006 hylsteret 12,0 mm i bunden og 6,5x55 er 12,2 i bunden. Løsningen med at skære af løbet er ikke en mulighed, da mit bundstykke jo låser direkte i piben.

Findes der en løsning eller et triks, så min gamle pibe kan få nyt liv, og genopstå fra de glemte som 6,5-06?
Og inden de højtagtede formænd bliver alt for lystige, så har jeg været på Google, og der er relativt langt mellem de maskiner der kan bore 0,2 mm gods PÅ [:o)][Big Grin]
Min tanke var vel egentlig, om det kunne lade sig gøre at bore kammeret op og sætte en forring i, så der var gods og materiale til at lave 6,5-06 kammeret, så det passer.

/Stanton


Hvis du i forvejen har en S&L DL97 så er det altså den samme bundstykke der bruges til både 6,5x55 og 30.06 så det med de 0,2 mm, glem det[Smile]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#17
6,5-284
Så kan du bare bruge dit std. bundstykke, og dit magnummagasin.
Som du selv er inde på, så duer 65-06 ikke i et gammelt 6,5x55 løb, da kammeret som du skriver er for stort i bagenden, hvorfor du vil få trælse buler foran udtrækker rillen, og derfor meget kort hylsterlevetid
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)