Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako 22-250 og patroner til den
#1
Er der nogen der har erfaring med en kaliber 22-250?
Efter jeres mening hvad er den bedst egnet til?
Jeg spørg fordi at jeg overvej at købe en Sako 75, der står som ny og har kun været skudt ind af dens nuværende ejer.
Det er en kaliber som jeg ikke kender. Hvad skulle sådan en koste og hvad findes der enlig af patroner til den og til hvilken pris?
mvh
Systemkritikeren
Svar
#2
Køb bare riflen hvis du mener prisen er ok. Det er sidste model inden man begyndte at produktionsoptimere, og gå på kompromis.

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#3
Kaliber 22-250 er fantastisk til alt fra rådyr og ned. Den har en rækkevide der overgår de flestes præcision selv når man tager den gode præcision for dette kaliber i betragtning. Jeg har skudt rådyr, ræve, gæs, bæver og sortfugle med den.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Du skal ikke købe den riffel - for alle andre vil gerne købe den[Big Grin]!
Det er naturligvis spørgsmålet om pris, men hvis du søger en riffel til småvildt inkl råvildt er det den riffel du skal have.

Alle gængse ammofabrikker laver god ammunition!

Jeg har ikke selv ejet en, men det setup kan du ikke gå galt i byen med. Hvis du ikke køber den så post lige kontaktinfo her ;-)

D93
Svar
#5
Jeg takker for jeres input. Alt lyder tiltalende med kaliber 22-250….en super præcis ”langafstandsdræber”, har dog lige hørt at den kaliber er meget påvirket af vind og total smadrer kødet på gæs. Er det rigtigt?

Jeg har ellers haft "snoren ud" efter en brugt 223 med stigning på 1:8 som var anbefalet til gæs. Den kunne også stabilisere tungere kugle til bukkejagt, som jeg måske får mulighed for en gang i mellem.
Så dukkede denne 22-250 uforventet op (uden sigtekigget), som jeg skulle give et "bud på".
Jeg kan desværre ingen hjælp eller vejledning finde på nettet, end at den har kostet omkring 14k som ny.
Inden at jeg give et bud, ville jeg meget gerne lige høre om jeres erfaring aht. vind påvirkning og om den høj hastighed gør en kaliber 22-250 til en ”ødelæggelses våben” hvor gæs angår. Jeg skulle meget gerne kunne spis det jeg skyder ellers duer den ikke[Smile].
mvh
Systemkritikeren
Svar
#6
FMJ [B)]

mvh
mvh
Svar
#7
Den har en stigning paa 1:14 saa tungere kugler er udelukket. Den er velegnet til 55 grain kugler , og hvis du er heldig kan den haandtere 69-70 grain kugler
.22-250 regnes for at være 'King of the .22's ' fladt skydende og haardtslaaende. Jeg har skudt groundhogs paa 480 meters afstand med 55 grain kugler. Min erfaring er de 'falder' mere end de 'driver' i vinden.
Jeg kan kun forestille mig hvad de ville gøre ved en gaas.................. POOOOF!, men du kan jo altid tilslutte dig 'Team Headshot' for det skulle en SAKO 75 nemt klare ud til 150 m
H
Hogmeister
Svar
#8
Jeg har skudt en del gæs med min. Jeg skød dem med spidsskarpe projektiler, og de fleste var der pæne huller i. Men enkelte bar præg af at kuglerne var tumbler igennem og her var der ret store kødskader.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Tak til Hogmeister og Yeti for jeres svar.
Tør jeg sige herind at jeg tror nok jeg har evner til at kvalificer mig til medlemskab af Team Headshot[Big Grin]
Var der tale om en billige riffel, vil jeg købe den og tage chancen at den kunne bruges til det jeg ville, men når der er tale om måske 13K for den og en god sigtekigget, tør jeg ikke.
Den .22-250 er en meget effektiv dræber, designet og egnet til vermint.....noget man ikke skal spis.
Konen vil nok glo lidt hvis jeg kom hjemme fra jagten med skroget[B)] ...efter at have brugt alle hendes lomme penge på riflen....
Det tyder på at det er en 223´er jeg skal ha´.

mvh
en skotter[Big Grin]
mvh
Systemkritikeren
Svar
#10
Har skudt en hel del vildt med 22-250 og med den rigtige kugle er der ikke noget splat.

Fra det mindste til og med sika.

Rhino, tbbc eller tsx, så behøver man kun finde ud af hvor langt man kan snige sig væk.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
@22man - du har mail.

Nej, den lille vixen er ikke til salg - endnu[Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)