Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Heftig overladning 6,5X55 N160 ?
#1
Hej forum

Jeg kunne ikke få fat i mit sædvanlige krudt RP18/204, og valgte derfor N160 og skulle derfor begynde helt fra bunden.

FORBEREDELSE: Jeg beregnede ladning i QL og lavede testladninger fra 42 - 46gr.
Kontrollerede med tilsvarende kuglevægte og krudt på Bushman.dk, Robsoft.nu og Ladeboken. Alt i alt fandt jeg at jeg var på sikker grund. Ja på Robsoft var der ladninger med kombien N160 og 130 gr. projektiler med over 47 gr. pulver bag.
Jeg brød plomberingen på krudtdåsen i forbindelse med påbegyndelse af denne serie. Det er købt hos en stor forhandler. Transporteret direkte hjem og har siden stået i VB-skabet. LOT nr. 110229 01211 8.8.2011

Øvrige data: Nosler Accubond 130, Norma hylster trimmet til 54.8 mm, CCI 200, COL 77 mm (COL max.: 79,25 mm)

RESULTAT: Ved 42 gr. var der overtryktegn på hylsterbunden (blankt mærke som følge af udpresning ved udkaster og stor modstand ved repetering) og der var ingen særlig grund til at gå videre.
Ny serie testladninger blev lavet og nu startede jeg fra 33 - 39 gr.
Og inden nogen siger at min vægt er deffekt, så er den (Lyman digitalvægt) blevet kontrolleret med min gode gamle vippearms RCBS 505.
Overtrykket blev synligt ved 36 gr. Resultat maks. 35 gr.

SPØRGSMÅL: Er der nogen der kan give en forklaring på, at jeg skal så langt under andre sammenlignelige ladninger for at få et acceptabelt tryk?
Kan krudtet være defekt?
Som kuriosum prøvede jeg i QL som eneste ændring at bytte krudt ud, indtil jeg kom lige under maksimum tryk. Iflg. QL opfører mit N160 sig som N130!!!???

/Potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Tikka M55: 222 Rem
Sako 75: 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag og 375 H&H
Husqvarna 46A: 9,3X57, det er den rigtige kartoffelkaster ;-)
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#2
Måske er det muligt at få afprøvet brændhastigheden på krudtet.. Jeg har ingen erfaringer med dette, men umiddelbart burde importøren have en vis interesse i at påvise produktets kvalitet inden det får for meget dårlig omtale ville jeg da sige. Der er sikkert nogle herinde der har erfaring med den slags..
Svar
#3
Din ladning er for mild... for lidt krudt i hylsteret gør at mere krudt bliver antændt med større tryk til følge.

Du vil opdage at når du kommer op på 44-45 grains vil problemet forsvinde.

I stedet kan det anbefales at bruge en lidt hurtigere brændende krudt, så som N202 - N203 - N204...

For at få et højt starttryk kan det anbefales at du sætter kuglen lidt dybere, f.eks 72 eller 73mm...

[Image: skelet025_zps3407be23.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Hej igen

Tak for hurtig respons.

Doktor, jeg er enig i din teori om underladninger, det var her jeg startede. Når jeg er nede på sikkert tryk med 35 gr. har jeg stadig en fyldning på ca. 78 % jf. QL. Og det er ikke denne "under"-ladning, som giver tryktegn, det er når jeg kommer over.

Jeg har prøvet N160 i ladningerne 42 og 44 gr., h.h.v. venstre og højre på nedenstående billeder, og det er absolut NO GO.
At sætte kuglen 5 mm dybere vil vel blot øget trykket yderligere, og jeg er jo ikke i kontakt med bommene - der er med "rensestokmetoden" målt COL max. og friflugten er med valgte COL 77 mm ca. 2 1/4 mm. Det "tilløb" bør udelukke en initialtrykstigning.

Efter Bushman(Bofors)'s krudttabel ligger N160 mellem Normas 204 og URP i brændhastighed og tryk, så den halv langsomme krudttypen vil jeg mene, er velegnet til 6,5x55.

Hylsterbunder:
[Image: IMG_1906_zps55bc42ff.jpg]
Grimme blanke mærker fra udkasteren.

Og ditto fra siden:
[Image: IMG_1907_zps7491fd04.jpg]
Trykmærker fra kammervæg næsten til hylsterbunden.

Jeg har efterfølgende kontrolskudt med nogle Norma Elit træningspatroner. Ingen problemer med tryk eller funktion, og præcisionen var også OK.

Højens forslag lyder fornuftigt. Nogen der kender til en måde at teste krudts brændhastighed, uden at risikere liv, lemmer og især riffel[Big Grin]?

/ Potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Tikka M55: 222 Rem
Sako 75: 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag og 375 H&H
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Husqvarna 46A: 9,3X57, det er den rigtige kartoffelkaster ;-)
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#5
Meget mystisk. Har ladet 1000-vis af Norma D/L, 130 grs. COL 77.5mm og krudt altid omkring 45 grs. Bruger Norma 1214 (som kan variere lidt fra lot til lot - derfor siger jeg omkring 45 grs). Som jeg lige husker det, ligger 1214 ret taet paa Norma 204.

Du kan vel returnere krudtet til forhandleren og spoerg om han kan lade leverandoeren tage det med tilbage for test.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#6
Æhhh...

Har du checkket dine projektiler? VEJER de rent faktisk 130 grains?
ER de .264 ?

Jeg har f.eks fundet 3 stk 7 mm kugler i en kasse 6,5 fra Berger..[:0] Heldigvis skilte de sig ret meget ud fra det der burde være i kassen.

Hvad var dine hastigheder? Hvis der virkeligt er alt for højt tryk vil det afspejles i hastigheden V(0) Hvis V(0) er tilsvarende høj, så er trykket reelt.. (Udseendet af dine hylstre tyder på højt tryk, så "underladnings-detonation" er næppe skyld i problemerne. Det er i øvrigt et kontroversielt og ikke særligt godt videnskabeligt underbygget "fakta" i genladernes "interne ballistik" )

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Hej dravis

Jeg har tjekket de resterende kugler, og alle vejer 130 gr +- 0,3 gr og de er alle .264. De kugler, der har været ude og flyve, kan jeg af gode grunde ikke sige noget om, de er godt begravet i skydebanens endevold. Jeg har i en del år brugt Nosler, og i særdeleshed BT og Accubond, og har aldrig oplevet forkerte størrelser eller antal for den sags skyld.

I dag har jeg købt en dåse 204 og har ladet nogle testladninger fra 42,4 gr til 45,1 gr. Disse vil jeg holde op mod 3 stk. ladet med 35 gr. N160, som var sidste trin før der var overtryk. Det hele bliver kronograferet.

Hvis denne lille test bekræfter at N160 brænder væsentligt stærkere end det burde, så bliver det ofret til skytteguden på et lille heftigt brændende bål [Big Grin]

/ Potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Tikka M55: 222 Rem
Sako 75: 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag og 375 H&H
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Husqvarna 46A: 9,3X57, det er den rigtige kartoffelkaster ;-)
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#8
Hvis dit N160 brænder for hurtigt, burde du nok kontakte producenten. Er sikker på at de vil blive glade for den info, så de kan tilbagekalde batchen.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#9
Fy for satan...

Hvis det du er ude for er, at der er N130 i en ny dåse der står N160 på, så lyder det sgu da lidt skræmmende.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1517866452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#10
Klap nu lige hesten!!!!

Hvor meget hylster hoved expansion har du??

Se evt her:[Image: baseexpansion_gt.jpg]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by potatiskastaren

Hej dravis

Jeg har tjekket de resterende kugler, og alle vejer 130 gr +- 0,3 gr og de er alle .264. De kugler, der har været ude og flyve, kan jeg af gode grunde ikke sige noget om, de er godt begravet i skydebanens endevold. Jeg har i en del år brugt Nosler, og i særdeleshed BT og Accubond, og har aldrig oplevet forkerte størrelser eller antal for den sags skyld.

I dag har jeg købt en dåse 204 og har ladet nogle testladninger fra 42,4 gr til 45,1 gr. Disse vil jeg holde op mod 3 stk. ladet med 35 gr. N160, som var sidste trin før der var overtryk. Det hele bliver kronograferet.

Hvis denne lille test bekræfter at N160 brænder væsentligt stærkere end det burde, så bliver det ofret til skytteguden på et lille heftigt brændende bål [Big Grin]

/ Potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Tikka M55: 222 Rem
Sako 75: 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag og 375 H&H
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Husqvarna 46A: 9,3X57, det er den rigtige kartoffelkaster ;-)



Kan du ikke finde en kompis, som har en N160 krudt på lager, også lige prøve den...?

Ellers, så virker det krudt som god gødning til græsplænen[Smile]

Edith. Efter den Norske bibel, så burde der ikke værer noget galt i din ladning. Tror sku også på at der er noget galt med det krudt.[xx(]

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
Hej kartoffelkaster.
Jeg har et halvt kg.N160 på lager.
Hvis du vil prøve det, er det dit, kvit og frit.
Det har nogle år på bagen, men jeg tror ikke det fejler noget.

[Image: images.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#13
Hej alle

Tak for de mange bidrag.

Inden jeg kørte på skydebanen i går, havde jeg renset den nyindkøbte, men dog ca. 45 år gamle riffel (Carl Gustaf 1900) i bund, både med kobbersolvent og efterfølgende en let omgang med Gold Medalion.

N-160 ladningen (35 gr.), som sidste gang var ladningen, lige før de blanke mærker dukkede op ved 36 gr. Jeg havde skånet nogle stykker som reference. De gav nu kraftige sodning på hylstret, næsten helt ned til rillen. Nu var der helt klart for lavt tryk. De blev kronograferet til 730 m/s.

Jeg havde opgivet N-160 og fået fat i noget 204, og det var 204-ladningerne jeg primært var på banen for at teste. Normas Laddmanual siger mellem 43,0 og 45,3 gr. På 42,0 gr. (kronograferet til 828 m/s) får jeg ingen blanke mærker fra udstøderen på hylsterbunden, men ved 43 gr er de der! Norma 204 giver også lidt højere tryk end forventet.

Kan en pibe med belægninger give overtryk i den grad?

Jeg konstaterer at riflen efter en gang rensning og let polering tåler trykket bedre, men kan det være hele forklaringen? For så en eller to omgange Gold Medalion mere.

Jeg tager min Sako 75 Varmint, i samme kaliber, med på banen næste gang, for at få sammenligninger. Den har jeg haft i nogle år, og den skyder særdeles fint med samme kugle med 45,3 gr. Rhino 18/Norma 204 bag.

@GT: Jeg har ingen mikrometerskrue. De efterfølgende bundmål er taget med en digital skydelære af bedre kvalitet, med dog med den usikkerhed, der ligger heri:#61514;
Efter den kraftige overladning – 44 gr N160 – måler bunden 12,20 mm, den moderate overladning – 42 gr N1160 - 12,15 mm. Med 42 gr 204 kan jeg ikke registrere nogen udvidelse i forhold til de hylstre, som ikke er skudt af. Stikprøven ligger på 12,12-12,13 mm.
Mine hylstre er engangsafskudte Norma Elit, som jeg selv samler op efter endt skydebanevagt.

@ Skytmar: Tak for buddet, men jeg holder mig til Norma. Min forhandler sagde i torsdags, at Vith er ved at indstille produktionen, så jeg ser ingen grund til at fortsætte. Er der nogen som kan bruge mine 950 gram N160, kan det afhentes kvit og frit, og ellers bliver det brugt til plænegødning. Det siges at det er lige så godt som NPK, men dog en kende dyrere.

/Potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Tikka M55: 222 Rem
Sako 75: 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag og 375 H&H
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Husqvarna 46A: 9,3X57, det er den rigtige kartoffelkaster ;-)
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#14
Hej.
Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig ? Men til sammenligning bruger jeg 45,1 gr. N-160 til Hornady SP 140. Og Magnum CCI 250 fænghætter.
Col. 76 mm Norma hylstre.
(Dette er naturligvis kun en oplysning om hvad jeg gør - ikke en opfordring.Det er naturligvis på egen ansvar hvis man lader efter denne opskrift.)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)