Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Min første riffel
#1
Jeg har netop købt en Sauer 202 classic XT cal. 308 win. Med en Zeiss Duralyt 3-12x50 m.lys. Montagen er en Warne QD. Hvad siger i til denne kombination ?

Med hensyn til ammunition anbefalede sælgeren at bruge Hornady 308 win 165gr BTSP til jagt. Og S&B 308 win FMJ 8,0g 124gr. Hvad siger i til den ammunition? Jeg skal fortrinsvis skyde til råvildt i Danmark og vildsvin i Sverige.
Svar
#2
Du er godt nok modig når du tør spørge efter du har købt[Big Grin].
Det lyder som et godt stabilt sæt.
Fornuftigt valg af ammunition, personligt ville jeg hellere jagede med 180 grains kugler, og vælge en træningammunition fra Norma eller Lapua, så jeg fik bedste kvalitetshylstre til evt. genladning.

Knæk og bræk med sættet.

D93
Svar
#3
Hej Hawkeye – Velkommen til VTF. Det vigtigste ved din nye riffel, er jo ikke hvad andre syntes om den, men at DU er glad og tilfreds med den. [Wink]

Overordnet set, så syntes jeg du har købt noget fornuftigt grej, det glæder mig at du har købt noget ordentligt optik til at starte med. Og det er bestemt ikke fordi det behøver at hedde Zeiss, men man øger altså ens chancer for at undgå kedelige situationer, når man køber noget ordentligt optik.

Rifler er jo som med partner i livet, vi vælger alle ud fra vores egne personlige præferencer. Der har tidligere været bøvl med aftrækket hos Sauer, og det kan du læse en hel del omkring ved at bruge søgefunktionen herinde. Når det så er sagt, så det problem mig bekendt blevet ”justeret” væk i produktionen, selvom det officielt aldrig har været et problem. Sikringen er der folk der hader, og andre elsker den. Jeg har selv en 202’er stående i skabet, og udover skæve huller til at montere baser, så har den riflen alle dage opført sig eksemplarisk og skudt fantastisk med begge piber, og det oven i købet med mig bag roret.

Kaliber 308W kan man ikke sige andet end, at det er tæt på at være den mest snusfornuftige kaliber man kan vælge. Med hensyn til dine valg af patroner, så har jeg ingen personlige erfaringer med nogen af dem i den kaliber. Men jeg er sikker på, at den Hornady nok skal vælte det vildt du møder i norden, hvis kuglen sidder hvor den skal. S&B kommer ikke længere i mine rifler, jeg var træt af deres egenspredning i min Sauer, og der er også flere der har haft endnu kedeligere oplevelser med dem. Du kan blive klogere på emnet ved at bruge søgefunktionen på siden. Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men generelt kan man få rigtig billig og ikke mindst god træningsammunition i diverse skytteforeninger:

http://skyttebutik.dk/product.asp?product=1885

Alt i alt tillykke med riflen, jeg er sikker på, at du nok skal blive glad for den, og endnu engang velkommen til VTF.

Christian
Svar
#4
Velkommen til. Super sæt, du har købt.
Ang. Patron valg, så burde du være dækket godt ind
til alt vildt i skandinavien. Så kom bare afsted på jagt. ;-)

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Hej Hawkeye [Smile] Velkommen til [8D] og tillykke med din nye riffel og "glas"...

Jamen alle de andre har jo næsten sagt det hele [:I] Du vil altid kunne finde nogen, der ikke bryder sig om 202'eren, dit kikkertvalg, farven på dine sko osv osv osv...
Ville jeg vælge en 202'er - formentlig ikke..Hvorfor..det ved jeg egentlig heller ikke [Wink] Er det en dårlig riffel, nej bestemt ikke.. Hånden på hjertet, så tror jeg på at du har valgt rigtig, rigtig fornuftigt. Du har valgt en riffel i en god kvalitet i et fornuftigt kaliber. Du har valgt optik i en god kvalitet og ikke mindst, så har du valgt MONTAGE i en god kvalitet. Alle forudsætninger er tilstede for at du får succes med dit setup og at du bliver rigtig glad for det.

Den eneste måde at finde ud af om DIN riffel kan lide den ammunition du har fået med, er at prøve sig frem. Oddsne er dog at det nok skal fungere fint.
Kan din ammunition slå gris ihjel..selvfølgelig kan den det. Grise er ikke forsynet med reaktivt panser og sætter du kuglen rigtigt så skal grisen nok dø - det samme skal rådyret [Smile]

Åh ja og så den sidste ting - når man nu har anskaffet sig nyt grej, så er det helt ok at "prale" lidt med lidt foto [Wink]

Mvh Zeb
Svar
#6
-og lige endnu en sidste ting, husk at komme på skydebanen og træne.
Ikke bare liggenede, men siddende og stående. Det er ikke meget vildt der bliver skudt fra liggende position....

God fornøjelse med riflen.
Svar
#7
Nu kender jeg ikke din økonomiske situation, men jeg havde helt sikkert valgt et billigere sæt og så brugt resten af pengene på at komme på jagt. Når det er sagt, er det helt sikkert et godt sæt, som du bliver glad for.

Mht kuglevalg ville jeg altid vælge ammunition efter det største du vil jage, og helt på linie med D93, ville jeg vælge en 180 gr af god konstruktion - fx partition eller en af swift-kuglerne. Husk at der er stor forskel på den gris du har størst chance for at møde og og den du kan møde. Du vinder ikke noget ved at vælge 165gr fremfor 180gr og på råvildt og mindre grise er det også ligegyldigt, men hvis der pludselig står en 250 kg keiler, ville jeg helst have den tunge kugle.
Svar
#8
Tak for alle jeres gode inputs. Jeg er glad for at i generelt synes at det er en god kombination med kikkert og riffel. Da jeg er håndværker så kender jeg betydningen af at købe noget kvalitetsværktøj :o)

Jeg vil overveje at udskifte mine 165gr med nogle 180gr. Da jeg endnu ikke har købt noget ammunition. Det var bare sælgeren der foreslog dette valg. Mht. træningsammunitionen har jeg læst at der er mange problemer med S&B. Er det noget i kan bekræfte? eller har de kommet børnesygdommene til livs?
Er det et problem at man f.eks. bruger 180gr til jagt og kun bruger 124gr til træning? Jeg tænker på at riflen skal jo indskydes hver gang man skifter fra jagt til trænings ammo. Eller er der et tricks for at undgå dette? (sorry er helt grøn)

zeb: Jeg har endnu ikke fået riflen udleveret. Jeg afleverede først ansøgning hos politiet i fredags. Men så snart jeg får den hjem ligger jeg et billede på :o)
Svar
#9
Flere anbefaler 180 grain - ved i da med sikkerhed hvilken stigning riflen har.
180 gr. Kan jo være på kanten eller over til en .308
Jeg ville holde fast ved ammunition omkring 165 -170 grain som jo er skabt til . 308.
Bevares, han kan da forsøge om den kan bære dem, men han skal nok ikke lige købe stort ind før han ved om den kan.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by tagergaard

-og lige endnu en sidste ting, husk at komme på skydebanen og træne.
Ikke bare liggenede, men siddende og stående. Det er ikke meget vildt der bliver skudt fra liggende position....

God fornøjelse med riflen.



Jeg ved jeg er sær, ,men mine sidste 2 er begge skudt på bipod.
Ud af 36.000 ha lykkedes det mig at finde det perfekte sted for baghold på vildt. Så ventede jeg lidt og skød en buk og ventede lidt mere og skød en til, der i mellem var røget en cola, en snickers og en enkelt smøg til ære for myggene.

Men Tagergaard har ret, det er ikke ofte det kan lade sig gøre så træning på andre skydestillinger vil hjælpe dig. De foregående 4 skudchancer var på lang skydestok eller tårn kant.

I øvrigt meget fornuftigt valg af kaliber og riflen er heller ikke helt umulig, du lærer nok at leve med den[Wink]

Jeg har selv skudt alt muligt med en 308 og intet var ladet med mere end 165 grains og du vil opdage, at det til jagt på rimelige afstande er det perfekte kompromis mellem vægt, hastighed, kuglebane og ikke mindst præcision. Gevinsterne ved 180 grains eller mere opstår på afstande hvor jeg ikke, med al respekt for dit ukendte talent, forventer du skal skyde endnu.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Nu skyder jeg selv med 308, og jeg har valgt at skyde med en bonded kugle, da jeg har oplevet de almindelige blødnæsede går i stykker.
Men selvfølgelig kan du vælte det meste med din kugle.

Hornady har interbond og Norma har Oryx i bondede kugler. I færdigladet er Hornady halv pris af Norma.

Finder du en hjemmelader, så bliver udvalget straks større i de bondede.
Selv bruger jeg kun Speer Deep Curl i 165 grains/10,7 gram. De er bondede, billige og flyver forrygende godt i min 308.

Så ka du ramme med din Hornady, så fortsæt med den. Og skift den dag du evt. begynder at trille kuglerne selv.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#12
Hej
Som CP skriver ville jeg holde mig til en 165gr kugle.
Personlig mener jeg 180gr passer bedre til en 3006 og så holde sig til 165gr eller 150gr. til en 308W. Der er ikke noget her i norden som ikke kan skydes med en 165gr. kugle fra en 308W.

Som det skrives er Hornady Inderbond en god og billig kugle, jeg har selv brugt den til Dåvildt og grisejagt i 165gr. med gode resultater.
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Ud af 36.000 ha lykkedes det mig at finde det perfekte sted for baghold på vildt.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev



Jeg ka' godt forstå du havde cola og Snickers med. Det er et pænt stort revir du har at pürshe rundt på[:0]

Bare sig hvis du skal ha' hjælp til evt. vildtforvaltning[^]

@Hawkeye.
Dejligt sæt. Har også en XT'er, dog en Outback, det er næsten altid den der blir' "luftet"

/P
Svar
#14
Hej
Tillykke med din nye riffel. Jeg er sikker på du nok skal blive glad for den. Og når du har været en hyppig gæst på skydebanen med den, vil I også være blevet bedste venner.
Min egentlige kommentar, er at jeg har KUN GODE erfaringer med Hornady 165 gr BTSP.
Super ammo som arbejder rigtigt fint i vildet. Bare "klem på" [Wink]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)