Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige : Forsker ønsker øget afskydning
#1
Jægere skyder for lidt

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#2
Det harmonerer dårligt med en norsk undersøgelse, der konkluderer, at hjorteblod" renser" flåterne for borrelia......
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by kka

Det harmonerer dårligt med en norsk undersøgelse, der konkluderer, at hjorteblod" renser" flåterne for borrelia......



Det kunne jeg godt tænke mig at læse om. Ved du hvor man kan finde den undersøgelse?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
http://www.lyme.no/index.php/gjesteskrib...n-kjelland

Mvh Kka
Svar
#5
Tak

Så vi skal ud at jage mus. Vi må vist hellere få ophævet 10j grænsen på luftgeværer i Sverige så vi kan komme ud og jage bakteriebefængte panser mus... Og så lade bestanden af rense-rådyr være som den er

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Det er den samme forsker, der er ude hvert år, med den samme melding.

Men så får han da sine 5 minutters berømthed i pressen[xx(]

Schönauer

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#7
Samme svenske forsker kunne jo også have en skjult dagsorden, der anbf flere prædatorer mod råvildtet, så som ulve( selvom disse også er flåtbærere)....Det vil jo, alt andet lige, give nogle flere forskningsmidler.
Svar
#8
Kunne man ikke forestille sig, at der på grund af flåtens 3 stadier, ville opnåes en klar reduktion af flåter, hvis man reducerede en af stadiernes primære vært.
Om hjortevildt har en tendens til at reducere inholdet af borelia bakterier, er vel relativt uinteressant, da de flåter som primært går på hjortevildt, alligevel er igang med deres sidste måltid. Herefter lægger de vel æg, og dør.

Æggene bliver til larver, som bliver til nymfer. Nymferne får vel primært deres føde fra mus og andet småkravl. Det er vel det stadie, hvor de får optaget boreliabakterien. Så kan de smitte når de i voksenstadiet går på eks. mennesker og andet.
Svar
#9
Godt tænkt og det er vel en del af tingenes kompleksitet. Men hvis ikke rådyrene er der, finder flåterne vel andre 3.stadie-værtsdyr, så som andre større vilde dyr, husdyr og mennesker, selvom sidstnævnte forhåbentligt får miden lokaliseret/ekspederet, inden den mæt falder af sin vært......
Svar
#10
Forskeren har jo desværre ret mange rådyr = mange flåter.
Mere interessant ville det vel være at vide hvilke dyr der er værts dyr udover mus i forstadierne, inkluderer det også fugle ?.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by max375

Forskeren har jo desværre ret mange rådyr = mange flåter.
Mere interessant ville det vel være at vide hvilke dyr der er værts dyr udover mus i forstadierne, inkluderer det også fugle ?.



Det står der noget om i den norske rapport og ja fugle har også flåter.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
nu kan vi godt skåne hjortevildtet alligevel
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6...e-dyr.html
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)