Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afkogning af bastbuk?
#1
Hej Formænd!
Min onkel har skudt en bastbuk, som han gerne vil have monteret på plade. Jeg er ikke bekymret for selve rensningen af kraniet, men hvilket kemikalie skal jeg konservere basten med? Kan ikke huske, hvordan jeg gjorde, da jeg sidst ordnede en bastbuk i 1998...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
da jeg ikke havde formaldehyd (eller hvad såen stads er man bruger) = dyppede mit bast i uopløst rodalon..så ud tila t funke

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Jeg kogte hovedet af som man plejer når det var rent satte jeg det i ovnen på 50 grader og lod det stå til basten var tørret helt ind ca. 10 timer.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Tak for jeres input!
Har talt med en konservator idag, som anbefalede "staldchock" (fluespray).
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Jeg har en buk med "75%" bast på væggen. Aldrig gjort noget ved den, andet end at koge den af.
Nu ved jeg ikke om dit projekt er i fuld bast?
En i fuld bast har jeg også forsøgt at koge af. Det gik godt, men varmen fra kogevandet gjorde at Basten løsnede sig fuldstændigt fra opsatsen. Svært a lime på.
Så nu hænger der en hvid opsats uden bast.
Hundemanden
Svar
#6
mht afkog kan jeg huske at basten blev pakket ind og altid holdt over vandlinien
/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
Update:
Jeg rensede kraniet så godt som muligt, inden jeg kom det i gryden. Jeg kogte kraniet - kun kraniet og ikke basten - i ca 15 minutter, hvorefter jeg kunne skrabe kraniet rent. Efter råd fra Rolin tøreðe jeg opsatsen natten over ved 50 grader i varmluftsovn. Herefter blev kraniet bleget med 10% brintoverilte i et døgn. Resultatet blev næsten lige så godt som sædvanligt, men den er dog lidt mørkere mellem stængerne.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)